Wandeltraining


Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht

Ook binnenshuis kun je aan je conditie werken. Hier heb je geen ingewikkelde attributen of toestellen voor nodig. Met je eigen lichaam en wat ruimte kom je al een heel eind. Wandel.nl licht een aantal oefeningen voor je uit.

Lees meer
Hoe blijf je fit nu alle wandelevenementen zijn afgelast?

Veel fanatieke wandelaars zijn gewend om bijna elk weekend een georganiseerde wandeltocht te lopen. Wandel.nl geeft tips hoe je fit en gezond kan blijven nu alle evenementen de aankomende tijd zijn afgelast.

Lees meer
Oefeningen om je wandelbenen te trainen

Wandelen doe je vooral met je benen. Sterke beenspieren zijn daarom heel belangrijk. Met deze oefeningen kun je jouw benen sterker maken. Ook geschikt om binnen te doen.

Lees meer
Wandelen in de vroege ochtend: dit zijn de voordelen!

Voor dag en dauw het huis uit om nog even het hoofd leeg te maken en te genieten van de ontwakende natuur. Wandel.nl zet de voordelen van een ochtendwandeling op een rijtje en geeft tips om je wandeling tot een succes te maken.

Lees meer
Wandelen in tijden van corona: adviezen en tips

Voldoende bewegen is ook in tijden van corona heel belangrijk. Hoe kun je de komende tijd op een verstandige en prettige manier blijven wandelen? Wandel.nl geeft je een aantal tips en adviezen.

Lees meer
Zo pak je de draad weer op na een winterstop

Nu de winter ten einde loopt, wil je het liefst zo snel mogelijk weer naar buiten. Met deze checklist van Wandel.nl en handige tips wandel je fris en fit het voorjaar in.

Lees meer
Van modder tot asfalt: wandelen op verschillende ondergronden

Glibberige modder, mul zand, strak asfalt: in principe kun je op iedere ondergrond wandelen. Toch wandelt het niet op iedere ondergrond hetzelfde. Wandel.nl legt je uit waar je per ondergrond op moet letten.

Lees meer
De cooling-down na het wandelen: tips

Een warming-up is belangrijk als je gaat trainen, maar ook de cooling-down moet je niet overslaan. Je bevordert hiermee het herstel van je spieren en verkleint de kans op blessures. Hoe voer je een cooling-down het beste uit? Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Je wandeldoel(en) voor 2020 bepalen: tips

Het nieuwe jaar is begonnen: tijd om je wandeldoelen voor dit jaar te bepalen. Een lange afstandswandelroute lopen, de Vierdaagse volbrengen, je conditie verbeteren of gewoon genieten van de omgeving. We geven je tips die je kunnen helpen bij het bepalen van jouw wandeldoel.

Lees meer
Een wandel-logboek bijhouden: tips

Vooral als je met een specifiek doel wandelt, bijvoorbeeld als training voor een evenement, is het nuttig om een logboek bij te houden. Je hebt een overzicht van je trainingen en van je vorderingen. Welke gegevens noteer je in je logboek? Wandel.nl adviseert je.

Lees meer
Goede voornemens: wandel fit het nieuwe jaar in

Wandel jij in 2020 je goede voornemens tegemoet? Met deze tips til je je wandelingen naar een hoger niveau en kun je je goede voornemens laten slagen.

Lees meer
Back to basics: tips om als wandelaar rust te vinden

Wandelen past goed in de trend om meer rust te vinden in de dagelijkse drukte. Als wandelaar heb je zo een streepje voor als je probeert om bewuster en eenvoudiger te leven, bijvoorbeeld door stress en teveel afleiding te verminderen. Met deze tips brengen we je nog een stap verder.

Lees meer
Rekoefeningen voor wandelaars: nodig of overbodig?

Rekken en strekken: de meningen over het nut daarvan zijn vaak verdeeld. Zijn rekoefeningen voor wandelaars nodig of overbodig? Wandel.nl vertelt je over rekoefeningen en legt je uit hoe je deze op een verstandige manier kunt uitvoeren tijdens je wandeling. Ook kun je een aantal voorbeeldvideo’s bekijken.

Lees meer
Wandelen in een groep: dit zijn de voordelen

Je kunt natuurlijk prima in je eentje wandelen. Genieten van de stilte en zelf je eigen tempo bepalen, kan heel fijn zijn. Toch kan wandelen in een groep je voordelen opleveren. Wandel.nl over de meerwaarde van wandelen in een groep.

Lees meer
De juiste wandeltechniek in de bergen

Wandelen is in de bergen over het algemeen zwaarder dan in vlak terrein. Met deze tips van Wandel.nl kun je met een juiste wandeltechniek, en daardoor met minder moeite, een bergwandeling maken. Op weg naar dat schitterende uitzicht.

Lees meer
De Vierdaagse: ook voor jou een bereikbaar doel

Als je nog nooit een grotere afstand achter elkaar hebt gelopen, klinkt de Vierdaagse Nijmegen nu misschien nog als een onbereikbaar doel. Het beweegprogramma FitStap kan een goede eerste stap zijn om uiteindelijk de Via Gladiola te halen.

Lees meer
Met deze tips loop je makkelijker heuvelop (en heuvelaf)

Hoe loop je op een goede manier een heuvel op en weer af? Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Voorbereiden op de Vierdaagse: handige tips

Wandel.nl geeft je een aantal tips voor je voorbereiding op de Vierdaagse. Van trainen in de regen tot het inlopen van een tweede paar schoenen.

Lees meer
Welke stappenteller-app voor wandelaars?

Stap stap... app app... Welke stappenteller zet je op je smartphone? Wandel.nl zet 10 gratis stappenteller-apps op een rij.

Lees meer
De juiste wandeltechniek

Wandeltechniek? Bijna iedereen kan toch wandelen? Dat klopt, maar toch kun je met de juiste techniek nóg meer plezier uit wandelen halen. Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Het trainingsschema voor de beginnende wandelaar

Wandelen is de perfecte sport om op een gezonde manier je conditie op te bouwen. Maar hoe begin je? Wandel.nl geeft je tips en een schema om op een gezonde manier te starten met wandelen.

Lees meer
Wandelen met een hartslagmeter

Trainen op basis van je hartslag lijkt iets voor topsporters, maar ook als recreatieve wandelaar kun je hier veel baat bij hebben.

Lees meer
Waarom wandeltraining?

Wandelen is leuk en je geniet van het buiten zijn. Maar is het zinvol om ervoor te trainen? Natuurlijk! Effectieve wandeltraining begint met de vraag: welk doel wil je bereiken?

Lees meer
Rusten tijdens het wandelen

Veel wandelaars hebben tijdens een lange wandeling behoefte aan een pauze. Deze rustpauzes kun je gebruiken om even op adem te komen, even de spanning van je benen af te halen, naar het toilet te gaan, te eten en te drinken of om droge kleding aan te trekken. Maar hoe vaak en hoe lang kun je het beste rusten tijdens een wandeltocht? Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Het nut van een trainingsschema voor wandelaars

Wat is dan de zin of onzin van een trainingsschema voor wandelaars? Hoe kunnen sommige wandelaars met gemak de Nijmeegse Vierdaagse lopen?

Lees meer
De warming-up voor wandelaars

Een goede warming-up is ook voor wandelaars belangrijk. Bert Tielen legt het allemaal uit, bekijk de video.

Lees meer
10 tips voor het lopen van een prestatietocht

Je hebt goed getraind en staat aan de start van een uitdagende prestatietocht. Of je staat op het punt om een lange dagwandeling te maken. Met onderstaande tips ga je verantwoord op pad. En kun je onderweg volop genieten.

Lees meer

Meer lezen over wandelen & training?

Naar training


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?