Wandeltraining


Wat is het beste wandeltempo?

Welk wandeltempo moet je aanhouden om het grootste gezondheidsvoordeel te behalen? Dat is een moeilijke vraag. Daarom zocht Wandel.nl het voor je uit.

Lees meer
Is 10.000 stappen per dag de heilige graal?

Een goede gezondheid kan niet zonder voldoende bewegen. Het was de Japanse arts Yoshiro Hatano die bedacht om de minimale hoeveelheid beweging uit te drukken in stappen. Wie verspreid over de dag 10.000 stappen zet verbetert fundamenteel de gezondheid, aldus Hatano.

Lees meer
5 momenten waarop je beter een rustdag kunt nemen

Wandelen is een heerlijke manier van ontspannen, maar zo nu en dan kun je je wandeling maar beter een dagje overslaan. Wandel.nl vertelt je wanneer je beter een rustdag kunt houden in plaats van een actieve wandeldag.

Lees meer
Intervaltraining voor wandelaars: nodig of overbodig?

Bij intervaltraining loop je afwisselend in een hoger en lager tempo. Wat is het nut van intervaltraining voor wandelaars? Wandel.nl zet de voor- en nadelen van deze trainingsvorm op een rij en geeft je tips.

Lees meer
StruinYoga: Wandelen, ontdekken en verbinden met de natuur

Wandel.nl sprak wandeltrainer en yogadocente Linda Leenders. Zij heeft de vele voordelen van wandelen en yoga gecombineerd. Dit leidde tot het creëren van een nieuwe methode: De StruinYoga Methode.

Lees meer
Wandelcoach Jolanda: Hoe wandelen mijn leven veranderde

Jolanda raakte in het voorjaar van 2017 in een burn-out. Haar eerste stap naar herstel was een cursus mindfulness én iedere dag wandelen. In dit blog vertelt ze je hoe wandelen haar leven heeft veranderd en hoe ze er haar werk van heeft gemaakt.

Lees meer
Mindful wandelen. Wat is het? Wat levert het op en hoe werkt het?

Steeds meer mensen zien de voordelen van wandelen. Zeker als je last hebt van stress, onrust of angst. Maar weet je wat nog fijner is dan ‘gewoon’ wandelen? Mindful wandelen!

Lees meer
Wandelaars over de positieve effecten van wandelen

Je fitter voelen, minder stress hebben, sociale contacten opdoen: er zijn heel veel positieve effecten van wandelen. Vijf wandelaars vertelden aan Wandel.nl waarom ze regelmatig een wandeling maken.

Lees meer
Wandelen om beter te worden, deze wandelaars deden het!

Wandelen is gezond, dat is wel bekend. Maar wist je dat wandelen kan bijdragen aan het herstel van een ziekte of van mentale problemen? Deze wandelaars vertellen aan Wandel.nl hun bijzondere verhaal.

Lees meer
Wat beweegt deze langeafstandswandelaars?

Wandeltochten lopen van 80 kilometer of meer. Wat beweegt langeafstandswandelaars? Vier fanatieke wandelaars vertellen hoe ze aan het wandelen van lange afstanden zijn begonnen.

Lees meer
Welke stappenteller-app voor wandelaars?

Een stappenteller kan je helpen bij het behalen van je doel. Daar heb je geen duur sporthorloge voor nodig, want er zijn ook handige stappenteller-apps voor op je smartphone. Wandel.nl vertelt je wat handige apps zijn.

Lees meer
De voordelen van alleen wandelen

Door de coronamaatregelen zijn we beperkt in de mogelijkheden om samen te komen en dus ook om samen te wandelen. In je eentje wandelen heeft gelukkig ook voordelen. Welke? We zetten ze voor je op een rij.

Lees meer
Dit zijn jullie goede wandelvoornemens voor 2021!

Onlangs vroegen we wat jullie goede wandelvoornemens voor 2021 zijn. We kregen diverse mooie reacties binnen. Ben jij nog op zoek naar een goed voornemen voor dit jaar? Op deze pagina vind je inspiratie.

Lees meer
Volg deze kalmerende yogasessie voor een positieve boost

Toe aan wat ontspanning en aan een positief gevoel in deze vreemde kerstperiode? Doe dan mee met deze kalmerende yogasessie van yogadocente Sarah Bierens. Heel makkelijk thuis uit te voeren!

Lees meer
Winterblues? Houd jezelf gezond met deze mindful tips

Heb jij last van somberheid nu de dagen donker zijn en we de komende weken vanwege de coronamaatregelen niet veel kunnen ondernemen? Yogadocente Sarah Bierens geeft je tips om dit gevoel tegen te gaan.

Lees meer
Wat zijn jouw goede voornemens?

Wat zijn dit jaar jouw goede voornemens? Wil je méér gaan wandelen of heb je een specifiek wandeldoel voor ogen? De redactie van Wandel.nl hoort het graag!

Lees meer
Wandelen en je ademhaling: tips

Wandelen is voor veel wandelaars een manier van ontspannen. Wist je dat je ademhaling daarbij heel belangrijk is? Ook al gaat ademhalen vanzelf, jouw ademhaling verdient alle aandacht. Wandel.nl vertelt je waar je op moet letten.

Lees meer
Het trainingsschema voor de beginnende wandelaar

Wandelen is de perfecte sport om op een gezonde manier je conditie op te bouwen. Maar hoe begin je? Wandel.nl geeft je tips en een schema om op een gezonde manier te starten met wandelen.

Lees meer
Wandelen met een hartslagmeter

Trainen op basis van je hartslag lijkt iets voor topsporters, maar ook als recreatieve wandelaar kun je hier veel baat bij hebben.

Lees meer
Hoe trainen fanatieke wandelaars in de winter?

In de winter kan het door de kou lastig zijn om lange wandelingen te maken. Hoe trainen fanatieke wandelaars in de winter? We vroegen het aan vijf doorgewinterde lange afstandswandelaars.

Lees meer
Zo boost je wandelend je weerstand en gezondheid

Wist je dat het heel gezond is om door de snijdende wind en de vrieskou te wandelen? We zetten de positieve effecten van een winterwandeltocht voor jouw weerstand op een rijtje én geven je praktische tips.

Lees meer
Tips om een gezonde lunchwandeling te maken

Zit jij overdag veel, bijvoorbeeld vanwege je werk? Het is heel gezond om tussen de middag een wandeling te maken. Zo krijg je voldoende beweging. Wandel.nl geeft je tips voor een gezonde lunchwandeling.

Lees meer
Sterkere enkels met deze oefeningen

Tijdens een flinke wandeling krijgen je enkels heel wat te verduren. Door je enkels sterker te maken, verklein je de kans op blessures en verzwikkingen. Wandel.nl geeft je oefeningen om je enkels te versterken.

Lees meer
Krachttraining voor wandelaars

Last van kleine pijntjes tijdens of na het wandelen? Of snel last van vermoeide spieren? Dan wordt het wellicht tijd om krachttraining aan je programma toe te voegen. En dit hoeft helemaal niet veel tijd te kosten en kan gewoon thuis!

Lees meer
6 tips om je wandeltempo te verhogen

Wil je graag sneller kunnen wandelen? Bijvoorbeeld omdat je een prestatietocht wilt lopen? Wandel.nl geeft je praktische tips om je wandeltempo op een verantwoorde manier te kunnen vergroten.

Lees meer
Pijn in je voeten? Train je voeten sterk

Heb je last van je voeten tijdens het wandelen? En wil je daar wat aan doen? Voetentraining kan je helpen. Hier leggen we uit waarom het trainen van je voeten klachten kan voorkomen en verminderen en hoe jij daar als wandelaar je voordeel mee kunt doen.

Lees meer
Meer uit je wandeling halen? Start met yoga!

Yoga, dat is jezelf toch in moeilijke houdingen worstelen? Waarvoor je lenig en ontspannen moet zijn? Niets is minder waar! In dit blog vertelt yogadocente Sarah Bierens wat yoga is én wat de gunstige effecten ervan zijn als je veel wandelt.

Lees meer
Hoe komen lange afstandswandelaars aan hun trekken zonder wandelevenementen?

Lange afstandswandelaars komen vaak aan vele wandelkilometers door georganiseerde tochten te lopen zoals Kennedymarsen. Door de coronacrisis zijn wandelevenementen afgelast. Wandel.nl sprak meerdere wandelaars over hoe zij trainen in deze periode.

Lees meer
Oefeningen voor je core (romp)

Wandelen doe je vooral met je benen, maar ook de rol van je core (romp) moet je hierbij niet onderschatten. Een sterke core zorgt voor een betere houding en stabiliteit en hierdoor wandel je makkelijker.

Lees meer
Oefeningen voor een sterke rug

Heb jij wel eens pijn in je rug tijdens het wandelen? Door oefeningen te doen ter versterking van je rug kun je de kans op rugklachten verkleinen. De oefeningen op deze pagina kun je dagelijks uitvoeren.

Lees meer
Wandelen met kinderen: tips

Wandelen is ook voor kinderen een gezonde bezigheid. Maar welke afstand is geschikt voor welke leeftijd? En waarmee moet je als je met kinderen wandelt rekening houden? Wandel.nl geeft je tips om verantwoord en plezierig met kinderen te wandelen.

Lees meer
Oefeningen voor sterke knieën

Met name als je in de heuvels wandelt, zijn sterke knieën belangrijk. Met de oefeningen op deze pagina kun je de spieren trainen die van invloed zijn op je kniegewricht. Hiermee verklein je de kans op knieblessures.

Lees meer
Oefeningen met je eigen lichaamsgewicht

Ook binnenshuis kun je aan je conditie werken. Hier heb je geen ingewikkelde attributen of toestellen voor nodig. Met je eigen lichaam en wat ruimte kom je al een heel eind. Wandel.nl licht een aantal oefeningen voor je uit.

Lees meer
Hoe blijf je fit nu alle wandelevenementen zijn afgelast?

Veel fanatieke wandelaars zijn gewend om bijna elk weekend een georganiseerde wandeltocht te lopen. Wandel.nl geeft tips hoe je fit en gezond kan blijven nu alle evenementen de aankomende tijd zijn afgelast.

Lees meer
Oefeningen om je wandelbenen te trainen

Wandelen doe je vooral met je benen. Sterke beenspieren zijn daarom heel belangrijk. Met deze oefeningen kun je jouw benen sterker maken. Ook geschikt om binnen te doen.

Lees meer
Wandelen in de vroege ochtend: dit zijn de voordelen!

Voor dag en dauw het huis uit om nog even het hoofd leeg te maken en te genieten van de ontwakende natuur. Wandel.nl zet de voordelen van een ochtendwandeling op een rijtje en geeft tips om je wandeling tot een succes te maken.

Lees meer
Wandelen in tijden van corona: adviezen en tips

Voldoende bewegen is ook in tijden van corona heel belangrijk. Hoe kun je de komende tijd op een verstandige en prettige manier blijven wandelen? Wandel.nl geeft je een aantal tips en adviezen.

Lees meer
Sarah's yogatips voor wandelaars: mindful wandelen

Tijdens mindful wandelen kun je meer genieten van je wandelingen. Maar hoe doe je dit precies? In deze video geeft yogadocente Sarah je tips die je bij je eerstvolgende wandeling meteen kunt toepassen.

Lees meer
Sarah's yogatips voor wandelaars: oefeningen tegen spierpijn

Heb jij wel eens last van spierpijn na een wandeling? In deze video laat yogadocente Sarah je zien hoe je met yoga spierpijn kunt tegengaan en hoe je na een inspanning kunt ontspannen.

Lees meer
Sarah’s yogatips voor wandelaars: opwarming

Yogadocente Sarah Bierens laat je zien hoe je met yoga méér uit je wandelingen kunt halen. In deze eerste video geeft ze je oefeningen voor een goede opwarming.

Lees meer
Zo pak je de draad weer op na een winterstop

Nu de winter ten einde loopt, wil je het liefst zo snel mogelijk weer naar buiten. Met deze checklist van Wandel.nl en handige tips wandel je fris en fit het voorjaar in.

Lees meer
Van modder tot asfalt: wandelen op verschillende ondergronden

Glibberige modder, mul zand, strak asfalt: in principe kun je op iedere ondergrond wandelen. Toch wandelt het niet op iedere ondergrond hetzelfde. Wandel.nl legt je uit waar je per ondergrond op moet letten.

Lees meer
De cooling-down na het wandelen: tips

Een warming-up is belangrijk als je gaat trainen, maar ook de cooling-down moet je niet overslaan. Je bevordert hiermee het herstel van je spieren en verkleint de kans op blessures. Hoe voer je een cooling-down het beste uit? Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
De juiste wandeltechniek

Wandeltechniek? Bijna iedereen kan toch wandelen? Dat klopt, maar toch kun je met de juiste techniek nóg meer plezier uit wandelen halen. Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Je wandeldoel(en) voor 2021 bepalen: tips

Het nieuwe jaar is begonnen: tijd om je wandeldoelen voor dit jaar te bepalen. Een lange afstandswandelroute lopen, je conditie verbeteren of gewoon genieten van de omgeving. We geven je tips die je kunnen helpen bij het bepalen van jouw wandeldoel.

Lees meer
Wandel jezelf kalm met deze oefening (voor onderweg)

Yogadocente Sarah Bierens geeft je via een audiofragment een oefening om tijdens het wandelen een kalm en positief gevoel te krijgen. Je kunt deze oefening tijdens je wandeling beluisteren.

Lees meer
Een wandel-logboek bijhouden: tips

Vooral als je met een specifiek doel wandelt, bijvoorbeeld als training voor een evenement, is het nuttig om een logboek bij te houden. Je hebt een overzicht van je trainingen en van je vorderingen. Welke gegevens noteer je in je logboek? Wandel.nl adviseert je.

Lees meer
Goede voornemens: wandel fit het nieuwe jaar in

Wandel jij in 2020 je goede voornemens tegemoet? Met deze tips til je je wandelingen naar een hoger niveau en kun je je goede voornemens laten slagen.

Lees meer
Back to basics: tips om als wandelaar rust te vinden

Wandelen past goed in de trend om meer rust te vinden in de dagelijkse drukte. Als wandelaar heb je zo een streepje voor als je probeert om bewuster en eenvoudiger te leven, bijvoorbeeld door stress en teveel afleiding te verminderen. Met deze tips brengen we je nog een stap verder.

Lees meer
Bekijk onze interactieve video over wandelen in de nazomer

In de nazomer kun je prachtig wandelen. Maar waar moet je op letten? We vertellen het je in deze interactieve video.

Lees meer
Rekoefeningen voor wandelaars: nodig of overbodig?

Rekken en strekken: de meningen over het nut daarvan zijn vaak verdeeld. Zijn rekoefeningen voor wandelaars nodig of overbodig? Wandel.nl vertelt je over rekoefeningen en legt je uit hoe je deze op een verstandige manier kunt uitvoeren tijdens je wandeling. Ook kun je een aantal voorbeeldvideo’s bekijken.

Lees meer
Wandelen in een groep: dit zijn de voordelen

Je kunt natuurlijk prima in je eentje wandelen. Genieten van de stilte en zelf je eigen tempo bepalen, kan heel fijn zijn. Toch kan wandelen in een groep je voordelen opleveren. Wandel.nl over de meerwaarde van wandelen in een groep.

Lees meer
De juiste wandeltechniek in de bergen

Wandelen is in de bergen over het algemeen zwaarder dan in vlak terrein. Met deze tips van Wandel.nl kun je met een juiste wandeltechniek, en daardoor met minder moeite, een bergwandeling maken. Op weg naar dat schitterende uitzicht.

Lees meer
De Vierdaagse: ook voor jou een bereikbaar doel

Als je nog nooit een grotere afstand achter elkaar hebt gelopen, klinkt de Vierdaagse Nijmegen nu misschien nog als een onbereikbaar doel. Het beweegprogramma FitStap kan een goede eerste stap zijn om uiteindelijk de Via Gladiola te halen.

Lees meer
Met deze tips loop je makkelijker heuvelop (en heuvelaf)

Hoe loop je op een goede manier een heuvel op en weer af? Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Voorbereiden op de Vierdaagse: handige tips

Wandel.nl geeft je een aantal tips voor je voorbereiding op de Vierdaagse. Van trainen in de regen tot het inlopen van een tweede paar schoenen.

Lees meer
Waarom wandeltraining?

Wandelen is leuk en je geniet van het buiten zijn. Maar is het zinvol om ervoor te trainen? Natuurlijk! Effectieve wandeltraining begint met de vraag: welk doel wil je bereiken?

Lees meer
Rusten tijdens het wandelen

Veel wandelaars hebben tijdens een lange wandeling behoefte aan een pauze. Deze rustpauzes kun je gebruiken om even op adem te komen, even de spanning van je benen af te halen, naar het toilet te gaan, te eten en te drinken of om droge kleding aan te trekken. Maar hoe vaak en hoe lang kun je het beste rusten tijdens een wandeltocht? Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Het nut van een trainingsschema voor wandelaars

Wat is dan de zin of onzin van een trainingsschema voor wandelaars? Hoe kunnen sommige wandelaars met gemak de Nijmeegse Vierdaagse lopen?

Lees meer
De warming-up voor wandelaars

Door aan het begin van je wandeling een goede warming-up te doen, verklein je de kans op blessures. Hoe doe je een goede warming-up? Wandel.nl geeft je advies.

Lees meer
10 tips voor het lopen van een prestatietocht

Je hebt goed getraind en staat aan de start van een uitdagende prestatietocht. Of je staat op het punt om een lange dagwandeling te maken. Met onderstaande tips ga je verantwoord op pad. En kun je onderweg volop genieten.

Lees meer

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?



  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.