Medisch achtergrond

Verklein de kans op een wandelblessure met deze tips

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dat geldt ook voor wandelblessures. Hoewel je een blessures helaas niet altijd kunt voorkomen, kun je de kans hierop wel verkleinen. Veel blessures ontstaan namelijk door overbelasting. Wandel.nl geeft je een paar adviezen.

Lees meer
Dit zijn de meest voorkomende wandelblessures

Wandelen is, zeker vergeleken met hardlopen of balsporten, geen blessuregevoelige sport. Toch kan het gebeuren dat je tijdens het wandelen een blessure krijgt. Bij wandelaars is dit meestal aan het onderlichaam, dus aan je benen of voeten. Wat zijn de meest voorkomende blessures bij wandelaars? En wat moet je doen als je deze blessures hebt?

Lees meer
Tapes en braces voor wandelaars

Niet alleen topsporters gebruiken tapes en braces, ook als wandelaar kun je baat hebben bij deze hulpmiddelen. Tapes en braces kunnen de kans op blessures verkleinen. Je kunt ze onder meer gebruiken als je ooit bijvoorbeeld een knie- of enkelblessure hebt gehad en dit een zwakke plek blijft. Wat zijn de verschillen tussen braces en tapes en hoe moet je ze gebruiken? Wandel.nl legt het je uit.

Lees meer
Wandelen met hooikoorts

Misschien herken je het wel: je stapt op een mooie zomerse dag de deur uit voor een wandeling en al snel begint de ellende. Snotteren, niezen, tranende ogen. Je hebt last van hooikoorts. Wandel.nl geeft je tips die je klachten hopelijk iets verminderen.

Lees meer
Groene vijanden: voorbereidingstips bij insecten en planten onderweg

Met deze tips ben je goed voorbereid op kriebelende insecten en planten, zonder dat je de natuur verstoort.

Lees meer
Wat moet je doen bij onderkoeling en bevriezing?

Wat moet je doen als je tijdens je winterwandeling met onderkoeling of bevriezing te maken krijgt?

Lees meer
Met voldoende beweging voorkom je spierafbraak

Naarmate we ouder worden, neemt onze spiermassa af. Soms kan dit tot vervelende klachten leiden, zoals moeite met bewegen en zelfs vallen. Lees hier hoe je met voldoende beweging je spieren gezond kunt houden.

Lees meer
Spierpijn na het wandelen: zo kom je er snel van af

Misschien ken je dat gevoel wel. Je stapt uit bed nadat je de vorige dag een lange wandeltocht hebt gemaakt en je benen zijn pijnlijk, stijf en stram. Je hebt spierpijn. Wat kun je dan het beste doen? En misschien nog belangrijker: hoe voorkom je spierpijn?

Lees meer
Mindful wandelen: opladen in het groen

Deze vier wandelaars vinden rust in de natuur door mindful op pad te gaan. Van mezelf heb ik een stevige pas, maar door mijn tempo te vertragen en de tijd te nemen, voel je dat je voeten weer letterlijk de grond raken.

Lees meer
Feitjes over teken

Wat weet jij eigenlijk over teken? En wat zijn handige websites en apps met informatie over teken? Een overzicht.

Lees meer
Help… een tekenbeet!

Als de natuur in volle bloei is, loert ook weer het gevaar van de tekenbeet. Hoe kun je een tekenbeet voorkomen? Wat zijn de symptomen van Lyme? En hoe verwijder je een teek?

Lees meer
Waarom wandelen goed is voor je lichaam

Wandelen is gezond, lees en hoor je vaak. Maar waarom eigenlijk? Een overzicht van de positieve effecten van wandelen op je lichaam.

Lees meer
Waarom wandelen goed is voor je geest

Wandelen is goed voor je lichaam, maar zeker ook voor je geest. Welke voordelen kan wandelen je in mentaal opzicht opleveren? Een overzicht.

Lees meer
Wandelen na een ziekte: een paar tips

Wandelen is een goede manier om na een ziekte je conditie weer op te bouwen. Waar moet je dan op letten? Wandel.nl geeft je een paar tips.

Lees meer
Rode vlekken op je benen tijdens het wandelen

Vooral wandelaars die lange afstanden lopen, kunnen er last van hebben: rode, jeukende en brandende vlekken op de onderbenen. Hoe komt dit en wat kun je ertegen doen?

Lees meer
Dikke vingers tijdens het wandelen: tips

Misschien herken je het wel: terwijl je aan het wandelen bent, worden je vingers steeds dikker en stijver. Hoe komt dit en hoe kun je het voorkomen?

Lees meer
Last van de eikenprocessierups: tips

De eikenprocessierups kan je wandelplezier flink bederven. Hoe kun je klachten van de rups zoveel mogelijk voorkomen?

Lees meer
Klachten van de berenklauw

De berenklauw groeit langs wegen en paden en kan bij aanraking voor vervelende klachten zorgen. Wat moet je doen als je tijdens je wandeling met de plant in contact bent gekomen?

Lees meer
Prikkende insecten tijdens je wandeling

Prik, au! Wat te doen bij een insectensteek? En hoe houd je stekende en bijtende insecten op afstand tijdens je wandeling? Wandel.nl geeft tips.

Lees meer
De EHBO-set voor de wandelaar

Zeker als je langere tochten gaat wandelen, is het raadzaam om een EHBO-setje mee te nemen. Wat moet je als wandelaar in ieder geval meenemen?

Lees meer
Voetverzorging

Zonder gezonde voeten kom je nergens. Met een uitgekiende voetverzorging zijn veel problemen te voorkomen. Wandel.nl vertelt je meer.

Lees meer
Wandelen met een chronische aandoening of beperking? Doen!

Wandelen is gezond, ook voor mensen met een chronische aandoening of een beperking. Wandelen biedt ontspanning, voorkomt complicaties en bevordert contact.

Lees meer
Gewrichtspijn? Ga wandelen!

Naar schatting miljoen Nederlanders die last hebben van gewrichtspijn. Steeds vaker sluiten zij zich aan bij wandelgroepen. Niet verwonderlijk, juist zij moeten bewegen.

Lees meer

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?