Medisch achtergrond

Wat moet je doen als je tijdens het wandelen je enkel verstuikt?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je hoeft maar even niet op te letten en je verstuikt je enkel. Maar wat moet je doen als je tijdens het wandelen je enkel verstuikt en hoe kun je het risico op een verstuiking verminderen?

Lees meer
De voordelen van een plastuit voor vrouwen

Het zal je als vrouw vast wel eens overkomen zijn. Je maakt een fijne wandeling, maar moet onderweg heel nodig plassen. Hoe kun je plassen als er geen toilet in de buurt is of het openbare toilet niet schoon is?

Lees meer
Het sportmedisch onderzoek voor wandelaars: is dat nodig?

Wil je beginnen met wandelen of heb je een groot wandeldoel voor ogen? Wist je dat het verstandig kan zijn om in bepaalde situaties een sportmedisch onderzoek te laten doen? Wandel.nl zet de feiten voor je op een rijtje.

Lees meer
Wandelen met astma: tips

Zo’n 600.000 Nederlanders leven met astma. Maar met astma hoef je niet bij de pakken neer te zitten. Wandelen is juist een goede manier om aan de gezondheid te werken. Wandel.nl geeft je adviezen.

Lees meer
Tips voor wandelaars met scheenbeenklachten

Wandelen is een sport met een relatief lage belasting voor spieren en gewrichten. Toch kun je als wandelaar last krijgen van klachten aan je scheenbenen. Wat kun je dan het beste doen? Wandel.nl geeft je adviezen.

Lees meer
Zo voorkom je pijn aan je voeten tijdens het wandelen

Niets vervelender voor een wandelaar dan voetklachten. Goede schoenen met een corrigerend inlegzooltje kunnen chronische voetklachten voorkomen. De inlegzolen van Footlogics geven je voeten extra steun en draagcomfort.

Lees meer
Wat te doen bij heupklachten tijdens het wandelen?

Pijnklachten in je heup tijdens of na het wandelen? Dat kan het plezier in wandelen aardig bederven. Heupklachten kunnen divers van aard zijn en verschillende oorzaken hebben. Wandel.nl zet ze voor je op een rijtje.

Lees meer
Wandelen als je een hoge bloeddruk hebt: waar moet je op letten?

Als je een hoge bloeddruk hebt, is een gezonde leefstijl met voldoende bewegen heel belangrijk. Wandelen is een goede vorm van lichaamsbeweging. Maar waar moet je op letten als je een hoge bloeddruk hebt en gaat wandelen? Wandel.nl geeft advies.

Lees meer
Hielspoor: wat is het en hoe kom je er snel van af?

Een stekende pijn precies onder het hielbot tijdens het lopen? Au, dat zou wel eens kunnen wijzen op hielspoor. Een vervelende blessure, die het plezier in het wandelen behoorlijk kan verpesten. Wandel.nl geeft je daarom tips

Lees meer
Wat te doen bij knieklachten tijdens het wandelen?

Heb jij wel eens last van knieklachten tijdens of na afloop van het wandelen? Wandel.nl vertelt je over de meest voorkomende knieblessures bij wandelaars en wat je moet doen als je hiermee te maken krijgt.

Lees meer
Wandelen op latere leeftijd: waar moet je op letten?

Wandelen kun je nog tot op late leeftijd doen. Wandelen is zelfs een hele goede remedie tegen allerlei ouderdomskwalen. Waar moet je op letten als je op latere leeftijd wandelt? Wandel.nl geeft advies.

Lees meer
Voetklachten tijdens het wandelen? Inlegzolen kunnen dan helpen!

Als wandelaar zit je natuurlijk niet te wachten op pijnlijke voeten, zoals een brandend gevoel onder je voeten. Zolen die de onderkant van je voet ondersteunen, verkleinen de kans op voetklachten. Lees hier hoe dit precies werkt.

Lees meer
Wandelen met griep/koorts/verkoudheid

Met de R in de maand is de kans op een snotneus, verkoudheidje en griep groter. Daarnaast is er op dit moment het coronavirus. Wandelen met een verkoudheid of griep. Wat kan wel en wat kan nu absoluut niet?

Lees meer
Dit moet je doen bij rug- en nekklachten tijdens het wandelen

Niets is zo vervelend als tijdens het wandelen pijn in je nek, schouders of rug te krijgen. Wat kun je doen om deze klachten te voorkomen en wat moet je doen als je hier tijdens je wandeling last van krijgt? Wandel.nl geeft tips.

Lees meer
Dit zijn de meest voorkomende wandelblessures

Wandelen is, zeker vergeleken met hardlopen of balsporten, geen blessuregevoelige sport. Toch kan het gebeuren dat je tijdens het wandelen een blessure krijgt. Bij wandelaars is dit meestal aan het onderlichaam, dus aan je benen of voeten. Wat zijn de meest voorkomende blessures bij wandelaars? En wat moet je doen als je deze blessures hebt?

Lees meer
Rode vlekken op je benen tijdens het wandelen

Vooral wandelaars die lange afstanden lopen, kunnen er last van hebben: rode, jeukende en brandende vlekken op de onderbenen. Hoe komt dit en wat kun je ertegen doen?

Lees meer
Spierpijn na het wandelen: zo kom je er snel van af

Misschien ken je dat gevoel wel. Je stapt uit bed nadat je de vorige dag een lange wandeltocht hebt gemaakt en je benen zijn pijnlijk, stijf en stram. Je hebt spierpijn. Wat kun je dan het beste doen? En misschien nog belangrijker: hoe voorkom je spierpijn?

Lees meer
Dikke vingers tijdens het wandelen: tips

Misschien herken je het wel: terwijl je aan het wandelen bent, worden je vingers steeds dikker en stijver. Hoe komt dit en hoe kun je het voorkomen?

Lees meer
Zo blijf je kramp tijdens het wandelen de baas

Niets zo fijn als een heerlijke wandeling maken. Hoe vervelend is het dan als je je wandeling moet onderbreken of zelfs beëindigen vanwege kramp? Met meer inzicht in de mogelijke oorzaken en tips wat te doen als je onderweg kramp krijgt, hopen we je snel weer op pad te helpen.

Lees meer
De natuur verrast, maar pas op voor de teek

Het is lente. Langzaam komt de natuur tot bloei. Niets is mooier dan eropuit te gaan. Let alleen wel op. Ook de teek is ontwaakt uit zijn winterslaap. Als je gaat wandelen, doe het goed beschermd!

Lees meer
Zo kun je tijdens een blessure in beweging blijven

Wandelen is een vorm van bewegen waarbij je weinig kans hebt op blessures. Mocht je toch een blessure krijgen, dan is het meestal belangrijk om juist in beweging te blijven. Met deze hulpmiddelen gaat dit makkelijker.

Lees meer
Hoe voorkom je maagklachten tijdens het wandelen?

Tijdens het wandelen kun je last hebben van maagklachten, zoals pijn in je bovenbuik, brandend maagzuur en oprispingen. Maar waar komen deze klachten vandaan en wat kan je doen om dit te voorkomen? Wandel.nl geeft tips!

Lees meer
Waarom wandelen goed is voor je brein

Dat wandelen en bewegen belangrijk zijn voor een gezond lichaam, is inmiddels algemeen bekend. Maar wandelen doet meer. Welke invloed heeft het op ons brein? Han Baeten van de Stichting Bewegen voor je Brein legt het uit.

Lees meer
De voordelen van wandelen voor mensen met reuma

Voor mensen met reuma is bewegen en sporten niet altijd vanzelfsprekend. Toch heeft wandelen een positief effect op de gevolgen van reuma. Wandel.nl sprak met dr. Jasmijn Holla, die onderzoek doet naar sport en bewegen voor mensen met reuma.

Lees meer
Heb je last van artrose? Ga lekker wandelen

Als je last van gewrichtsklachten hebt, ben je misschien juist geneigd om rust te nemen. Wandelen heeft juist een positief effect. Hier leggen we je uit hoe dit zit en hoe je met artrose kunt wandelen.

Lees meer
Chiropractie en wandelen

Wandelen is geen blessuregevoelige sport, maar soms kun je toch last krijgen van klachten. Meestal is dit het gevolg van overbelasting. Een chiropractor kan je dan helpen.

Lees meer
Verklein de kans op een wandelblessure met deze tips

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dat geldt ook voor wandelblessures. Hoewel je een blessures helaas niet altijd kunt voorkomen, kun je de kans hierop wel verkleinen. Veel blessures ontstaan namelijk door overbelasting. Wandel.nl geeft je een paar adviezen.

Lees meer
Tapes en braces voor wandelaars

Niet alleen topsporters gebruiken tapes en braces, ook als wandelaar kun je baat hebben bij deze hulpmiddelen. Tapes en braces kunnen de kans op blessures verkleinen. Je kunt ze onder meer gebruiken als je ooit bijvoorbeeld een knie- of enkelblessure hebt gehad en dit een zwakke plek blijft. Wat zijn de verschillen tussen braces en tapes en hoe moet je ze gebruiken? Wandel.nl legt het je uit.

Lees meer
Wandelen met hooikoorts

Misschien herken je het wel: je stapt op een mooie zomerse dag de deur uit voor een wandeling en al snel begint de ellende. Snotteren, niezen, tranende ogen. Je hebt last van hooikoorts. Wandel.nl geeft je tips die je klachten hopelijk iets verminderen.

Lees meer
Groene vijanden: voorbereidingstips bij insecten en planten onderweg

Met deze tips ben je goed voorbereid op kriebelende insecten en planten, zonder dat je de natuur verstoort.

Lees meer
Wat moet je doen bij onderkoeling en bevriezing?

Wat moet je doen als je tijdens je winterwandeling met onderkoeling of bevriezing te maken krijgt?

Lees meer
Met voldoende beweging voorkom je spierafbraak

Naarmate we ouder worden, neemt onze spiermassa af. Soms kan dit tot vervelende klachten leiden, zoals moeite met bewegen en zelfs vallen. Lees hier hoe je met voldoende beweging je spieren gezond kunt houden.

Lees meer
Mindful wandelen: opladen in het groen

Deze vier wandelaars vinden rust in de natuur door mindful op pad te gaan. Van mezelf heb ik een stevige pas, maar door mijn tempo te vertragen en de tijd te nemen, voel je dat je voeten weer letterlijk de grond raken.

Lees meer
Feitjes over teken

Wat weet jij eigenlijk over teken? En wat zijn handige websites en apps met informatie over teken? Een overzicht.

Lees meer
Help… een tekenbeet!

Als de natuur in volle bloei is, loert ook weer het gevaar van de tekenbeet. Hoe kun je een tekenbeet voorkomen? Wat zijn de symptomen van Lyme? En hoe verwijder je een teek?

Lees meer
Waarom wandelen goed is voor je lichaam

Wandelen is gezond, lees en hoor je vaak. Maar waarom eigenlijk? Een overzicht van de positieve effecten van wandelen op je lichaam.

Lees meer
Waarom wandelen goed is voor je geestelijke gezondheid

Wandelen is goed voor je lichaam, maar zeker ook voor je geestelijke gezondheid. Waarom is wandelen zo’n goede therapie voor lichaam en geest? Wandel.nl zoekt het voor je uit.

Lees meer
Wandelen na een ziekte: tips

Wandelen is een goede manier om na een ziekte je conditie weer op te bouwen. Maar waar moet je op letten als je weer begint? Wandel.nl geeft je tips.

Lees meer
Last van de eikenprocessierups: tips

De eikenprocessierups kan je wandelplezier in het voorjaar en in de zomer flink bederven. Hoe kun je klachten van de brandharen van de rups voorkomen? En wat moet je doen bij klachten? Wandel.nl geeft tips.

Lees meer
Klachten van de berenklauw

De berenklauw groeit langs wegen en paden en kan bij aanraking voor vervelende klachten zorgen. Wat moet je doen als je tijdens je wandeling met de plant in contact bent gekomen?

Lees meer
Prikkende insecten tijdens je wandeling

Prik, au! Wat te doen bij een insectensteek? En hoe houd je stekende en bijtende insecten op afstand tijdens je wandeling? Wandel.nl geeft tips.

Lees meer
De EHBO-set voor de wandelaar

Zeker als je langere tochten gaat wandelen, is het raadzaam om een EHBO-setje mee te nemen. Wat moet je als wandelaar in ieder geval meenemen?

Lees meer
Voetverzorging

Zonder gezonde voeten kom je nergens. Met een uitgekiende voetverzorging zijn veel problemen te voorkomen. Wandel.nl vertelt je meer.

Lees meer
Wandelen met een chronische aandoening of beperking? Doen!

Wandelen is gezond, ook voor mensen met een chronische aandoening of een beperking. Wandelen biedt ontspanning, voorkomt complicaties en bevordert contact.

Lees meer
Gewrichtspijn? Ga wandelen!

Naar schatting miljoen Nederlanders die last hebben van gewrichtspijn. Steeds vaker sluiten zij zich aan bij wandelgroepen. Niet verwonderlijk, juist zij moeten bewegen.

Lees meer

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?



  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.