Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Gezondheid

Je wandeldoel(en) voor het nieuwe jaar bepalen: tips

Het nieuwe jaar is begonnen: tijd om je wandeldoelen voor dit jaar te bepalen. Een lange afstandswandelroute lopen, je conditie verbeteren of gewoon genieten van de omgeving. We geven je tips die je kunnen helpen bij het bepalen van jouw wandeldoel, ook nu er door de coronamaatregelen nog veel onzeker is.

Header | /wandel-je-warm-in-de-winter

Tip 1: Kies een realistisch doel

Bedenk allereerst of je wandeldoel voor jou dit jaar haalbaar is. Je wandeldoel mag best uitdagend zijn, maar het moet wel realistisch zijn. Kijk hierbij naar je fysieke mogelijkheden, maar ook naar de hoeveelheid tijd die je hebt. Zoek uit hoeveel training er nodig is om jouw wandeldoel te behalen. Uiteraard hangt dit er ook van af hoe getraind je op dit moment al bent. Ga voor jezelf na of je doel in je huidige leven past. Heb je komend voorjaar ieder weekend volgepland met andere activiteiten, dan is het misschien niet handig om te gaan trainen om in de zomer het Pieterpad in tien dagen te volbrengen. Heb je in de zomer juist meer tijd om te trainen, dan is een lange tocht in het najaar wellicht een beter idee.

Bedenk ook wat je lichamelijk aankunt. Heb je op dit moment al na een kwartier wandelen pijn je knieën en enkels, dan is een Vierdaagse of Kennedymars komend jaar te hoog gegrepen. Zorg er dan voor dat je dit jaar steeds langer kunt wandelen zonder klachten te krijgen. Ook een mooi doel toch? Let er ook op dat je doel gezond is. Wil je dit jaar wandelen om af te vallen? Doe dit dan op een verstandige manier (val dus niet te snel af door plotseling hele lange wandelingen te maken in combinatie met een dieet met heel weinig calorieën) en laat je eventueel begeleiden door een diëtist.

Tip 2: Train naar een (digitaal) wandelevenement toe

Deelnemen aan een wandelevenement is een mooie stok achter de deur om te blijven wandelen. Het lastige is dat we op dit moment nog niet weten wanneer er weer evenementen kunnen plaatsvinden. Gelukkig zijn er ook digitale/virtuele initiatieven, waarmee je zelf een tocht kunt lopen. Door nu naar een digitaal evenement toe te trainen, ben je snel weer 'in vorm' zodra er weer fysieke evenementen kunnen plaatsvinden. Je vindt alle wandelevenementen in Nederland in de wandelagenda op Wandel.nl. Kies een wandelevenement uit (let er natuurlijk wel op dat de afstand van de tocht een realistisch doel vormt) en ga trainen. 

Chceklist

Tip 3: Waarom dit doel?

Als je goed weet waarom je een bepaald doel wilt bereiken, is het makkelijker om hier naar toe te werken. Waarom wil je die lange afstandsroute gaan lopen of een meerdaagse wandeltocht volbrengen? Waarom wil je aan je conditie werken? Is dit bijvoorbeeld om meer energie te krijgen of om een paar kilo af te vallen? 

Schrijf op waarom je jouw doel wilt bereiken. Dit kun je er op momenten waarop je minder gemotiveerd bent altijd nog eens bij pakken, als een stok achter de deur of ‘schop onder je kont’.  

Tip 4: Betrek je omgeving in je wandeldoel

Om je wandeldoel te kunnen behalen, is het van belang dat je omgeving achter je doel staat. Betrek dus ook je partner, gezin, familie etc. bij jouw doel voor het nieuwe jaar. En misschien vinden ze je doel wel zo mooi dat ze besluiten om met je mee te doen.

Tip 5: Plan je doel en alles wat daarmee te maken heeft

Zet al je activiteiten rondom je wandeldoel nu alvast in je agenda, zeker als je er flink voor moet trainen. Plan je wandeltrainingen al zoveel mogelijk vooruit. Op die manier voorkom je dat er op het laatste moment andere afspraken tussendoor komen en je niet regelmatig kunt wandelen. Om naar een doel toe te werken, is structuur en regelmaat heel belangrijk. Wil je dit jaar een lange afstandsroute gaan lopen? Denk dan alvast na in welke periode je dit wilt gaan doen en hoeveel etappes je achter elkaar wilt lopen. Prik alvast data in je agenda.

Start op het wegdek
Agenda

Tip 6: Maak subdoelen

Deel je hoofddoel in meerdere subdoelen op. Op die manier werk je op een verstandige manier naar jouw doel toe en blijf je gemotiveerd. Wil je dit jaar een lange tocht gaan lopen, zoals een Kennedymars? Loop dan eerst een paar kortere tochten en bouw de afstand langzaam op. Wil je meer gaan wandelen om fitter te worden? Begin met twee keer per week en bouw dit na verloop van tijd op naar drie of vier keer per week. Wil je een vierdaagse lopen? Doe dan in je voorbereiding eerst eens aan een tweedaags wandelevenement

Tip 7: Inventariseer wat je voor jouw doel nodig hebt

Bekijk vooraf welk materiaal je nodig hebt bij het werken aan je doel. Goede wandelschoenen zijn sowieso essentieel. Ook wandelkleding is onmisbaar als je gaat trainen. Bekijk voordat je aan je wandeldoel begint wat
je eventueel nog moet aanschaffen. Denk bij benodigdheden verder dan alleen aan materiaal. Heb je een trainingsschema of begeleiding nodig? Regel dit dan voordat je naar je wandeldoel gaat toewerken.