Je wandeldoel(en) voor 2020 bepalen: tips

Het nieuwe jaar is begonnen: tijd om je wandeldoelen voor dit jaar te bepalen. Een lange afstandswandelroute lopen, de Vierdaagse volbrengen, je conditie verbeteren of gewoon genieten van de omgeving. We geven je tips die je kunnen helpen bij het bepalen van jouw wandeldoel.

Tip 1: Kies een realistisch doel

Bedenk allereerst of je wandeldoel voor jou dit jaar haalbaar is. Je wandeldoel mag best uitdagend zijn, maar het moet wel realistisch zijn. Kijk hierbij naar je fysieke mogelijkheden, maar ook naar de hoeveelheid tijd die je hebt. Zoek uit hoeveel training er nodig is om jouw wandeldoel te behalen. Uiteraard hangt dit er ook van af hoe getraind je op dit moment al bent. Ga voor jezelf na of je doel in je huidige leven past. Heb je komend voorjaar ieder weekend volgepland met andere activiteiten, dan is het misschien niet handig om te gaan
trainen voor een meerdaags wandelevenement in de zomer zoals de Vierdaagse Nijmegen. Heb je in de zomer juist meer tijd om te trainen, dan is een meerdaagse in het najaar wellicht een beter idee. Bedenk ook wat je lichamelijk aankunt. Heb je op dit moment al na een kwartier wandelen pijn je knieën en enkels, dan is een Vierdaagse of Kennedymars komend jaar te hoog gegrepen. Zorg er dan voor dat je dit jaar steeds langer kunt wandelen zonder klachten te krijgen. Ook een mooi doel toch?

Deelnemers aan de Vierdaagse Nijmegen, foto: Nicky van der Heijden Deelnemers aan de Vierdaagse Nijmegen, foto: Nicky van der Heijden

Tip 2: Waarom dit doel?

Als je goed weet waarom je een bepaald doel wilt bereiken, is het makkelijker om hier naar toe te werken. Waarom wil je die lange afstandsroute gaan lopen of een Vierdaagse volbrengen? Waarom wil je aan je conditie werken?

Schrijf op waarom je jouw doel wilt bereiken. Dit kun je er op momenten waarop je minder gemotiveerd bent altijd nog eens bij pakken, als een stok achter de deur of ‘schop onder je kont’.  

Tip 3: Betrek je omgeving in je wandeldoel

Om je wandeldoel te kunnen behalen, is het van belang dat je omgeving achter je doel staat. Betrek dus ook je partner, gezin, familie etc. bij jouw doel voor 2020. En misschien vinden ze je doel wel zo mooi dat ze besluiten
om met je mee te doen.

Tip 4: Plan je doel en alles wat daarmee te maken heeft

Zet al je activiteiten rondom je wandeldoel nu alvast in je agenda, zeker als je er flink voor moet trainen. Plan je wandeltrainingen al zoveel mogelijk vooruit. Op die manier voorkom je dat er op het laatste moment andere afspraken tussendoor komen en je niet regelmatig kunt wandelen. Om naar een doel toe te werken, is structuur en regelmaat heel belangrijk. Wil je dit jaar een lange afstandsroute gaan lopen? Denk dan alvast na in welke periode je dit wilt gaan doen en hoeveel etappes je achter elkaar wilt lopen. Prik alvast data in je agenda.

Tip 5: Maak subdoelen

Deel je hoofddoel in meerdere subdoelen op. Op die manier werk je op een verstandige manier naar jouw doel toe en blijf je gemotiveerd. Wil je dit jaar een lange tocht gaan lopen, zoals een Kennedymars? Doe dan eerst aan een paar kortere tochten mee en bouw de afstand langzaam op. Wil je meer gaan wandelen om fitter te worden? Begin met twee keer per week en bouw dit na verloop van tijd op naar drie of vier keer per week. Wil je een vierdaagse lopen? Doe dan in je voorbereiding eerst eens aan een tweedaags wandelevenement
mee.

Tip 6: Inventariseer wat je voor jouw doel nodig hebt

Bekijk vooraf welk materiaal je nodig hebt bij het werken aan je doel. Goede wandelschoenen zijn sowieso essentieel. Ook wandelkleding is onmisbaar als je gaat trainen. Bekijk voordat je aan je wandeldoel begint wat
je eventueel nog moet aanschaffen. Denk bij benodigdheden verder dan alleen aan materiaal. Heb je een trainingsschema of begeleiding nodig? Regel dit dan voordat je naar je wandeldoel gaat toewerken.


Is jouw doel in 2020 het volbrengen van de Vierdaagse Nijmegen?

Met de Vierdaagse Experience app sta je goed voorbereid aan de start. Via de app ontvang je een trainingsschema en nuttige tips. De app start op maandag 13 januari 2020, maar je kunt ‘m nu alvast downloaden. Zo kun je al meteen starten met jouw wandeldoel voor 2020!

Meer info over de app

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95