Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Tips & Tricks

Zo boost je wandelend je weerstand en gezondheid

Wist je dat het heel gezond is om door de snijdende wind en de vrieskou te wandelen? We zetten de positieve effecten van een winterwandeltocht voor jouw weerstand op een rijtje én geven je praktische tips.

Vrouw in de sneeuw

In de herfst en winter blijven we meestal liever binnen, zeker als het koud is. Toch is het belangrijk om ook in de winter buiten in beweging te blijven. Onder meer voor je weerstand. Hoe werkt dit precies? Wandel.nl legt het uit.

Fitter door beweging

Fysieke inspanning heeft een positief effect op allerlei processen in je lichaam, zoals je bloedsomloop en je immuunsysteem. Hoe fitter je bent, hoe beter je weerstand is. Een half uur per dag matig intensief bewegen (bijvoorbeeld stevig doorwandelen) is al voldoende voor een positief effect.

Afbeelding 1 | Zo boost je wandelend je weerstand en gezondheid

Zonlicht voor je slaap

Zeker in de decembermaand zijn de dagen kort en donker. Uit onderzoek blijkt dat zonlicht een positief effect heeft op je dag-nachtritme en daarmee de kwaliteit van de slaap. En voldoende slaap is weer belangrijk voor je weerstand. Schijnt de zon, probeer dan naar buiten te gaan voor een wandeling.

Vitamine D?

Vitamine D speelt een positieve rol in je immuunsysteem en helpt bij het versterken van je botten. Zonlicht is daarvan de belangrijkste bron. In het voorjaar en in de zomer is het meestal geen probleem om voldoende zonlicht op je huid te krijgen, maar in de winter is dit natuurlijk lastig. Heb je in de zomermaanden voldoende zonlicht opgevangen, dan heeft je lichaam vitamine D in je lichaam opgeslagen. In de winter staat in Nederland de zon te laag om nog vitamine D aan te maken, maar je lichaam maakt dan gebruik van de voorraad die je eerder in het jaar al hebt aangelegd.

Je kunt vitamine D ook voor een deel uit je voeding halen. Vitamine D zit vooral in vette vis, zoals zalm en makreel, maar ook in eieren en in vlees.

In sommige gevallen is het verstandig om extra vitamine D te slikken. Dit advies geldt voor vrouwen ouder dan 50 jaar, voor mannen ouder dan 70 jaar, voor mensen met een getinte huid en voor mensen die heel weinig buiten komen. Kijk voordat je vitamine D gaat slikken op het etiket van het supplement hoeveel je precies moet innemen, om overdosering te voorkomen. Of laat je adviseren door een diëtist.

Op dit moment is nog niet wetenschappelijk bewezen of vitamine D een rol speelt bij het coronavirus.

Geluksstofjes

Voldoende dag- en zonlicht en lichaamsbeweging zijn ook voor je geestelijke gezondheid in de wintermaanden erg belangrijk. Tijdens het bewegen maak je endorfine aan, een stofje dat zorgt voor een gelukzalig gevoel. Ga je naar buiten om te wandelen, dan krijg je dus én daglicht én je maakt endorfine aan.

Wandelschoenen in de sneeuw

Tips als je in de winter naar buiten gaat

1. Kleed je voldoende warm aan, zodat je geen kou vat. Hier lees je meer over geschikte wandelkleding in de winter.

2. In de kou heb je aan het begin van je wandeling, als je spieren nog koud en stijf zijn, een iets grotere kans op blessures. Doe daarom binnenshuis alvast een warming-up. Loop bijvoorbeeld een paar keer de trap op en af of wandel een paar keer heen-en-weer door je huis.

3. Maak je een lange wandeling, zorg dan dat je voldoende eet en drinkt. Vooral dit laatste wordt nog wel eens vergeten in de winter, maar ook in de winter verlies je vocht tijdens het wandelen. Vul dit dus op tijd aan.