Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Tips & Tricks

Slow walking: waarom vertragen goed voor je is

Slenteren, drentelen, slow walking… Beweeg je vaker op een dag op een laagintensieve manier, dan is dat beter voor je gezondheid dan een uur intensief sporten, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht. Waarom zou je eigenlijk niet je wandeltempo omlaag schroeven?

afbeelding van een wandelaar in de zon.

Al in 1979 vond ene meneer W.T. Rabe dat we te gehaast waren. Hij vond dat het tijd werd om eens beter om ons heen te kijken en daar de tijd voor te nemen. World Sauntering Day (ook wel vertaald als de Internationale Dag van het Slenteren of Wereld Drenteldag) werd op 19 juni in het leven geroepen. Door te slenteren heb je veel meer tijd om de wereld om je heen te zien en daar eens de tijd voor te nemen.

afbeelding van wandelaars in de natuur.

Onthaasten

Het grootste voordeel van slenteren is het onthaasten. Geen druk voelen om maar zo snel mogelijk van A naar B te komen. Misschien vraagt dat even om een andere mindset dan je gewend bent tijdens je wandeling, maar probeer het eens! Als je dan ook nog eens kiest voor een natuurgebied boven stedelijk gebied, dan pak je dubbele winst. De natuur, en vooral de kleur groen, ontspant. Voor veel mensen is op een langzaam tempo wandelen een perfecte manier om te mediteren. Je kunt je makkelijker focussen op je lichaam, omdat je in beweging bent en je gedachten niet alle kanten opvliegen. Tegelijkertijd krijg je geen pijntjes van het verkrampt in één houding zitten.

Je ziet meer

Een bijkomend voordeel van slow walking, is dat je veel meer om je heen kunt kijken en dus veel meer kunt zien! Dat vraagt misschien een beetje oefening, omdat je gewend bent naar het pad voor je te kijken. Luister naar de geluiden om je heen en probeer uit te vogelen waar deze vandaan komen. Die ene specht in de boom is nog niet zo makkelijk te vinden!

afbeelding van een wandelaar die luistert en om zich heen kijkt.

Vergroten van zelfbewustzijn

Slenteren bevordert het vermogen om aandacht aan onszelf te schenken. Dus niet alleen om te zien wat er om ons heen gebeurt, maar ook wat dat met ons gevoel en onze emoties doet. Het is makkelijker om in het hier en nu te blijven, zonder dat je gedachten afdwalen. Ook fysiek vergroot slenteren je zelfbewustzijn. Je hebt meer tijd om te voelen hoe je je voeten neerzet en wat beweging doet in je lichaam.

Goed voor de gezondheid

Slenteren blijkt ook goed voor de gezondheid te zijn. Sterker nog: slenteren zou gezonder zijn dan een uur intensief sporten, mits het calorieverbruik hetzelfde is. Dat klinkt heel leuk, maar als je met een uur hardlopen zo’n 600 calorieën verbrandt, zul je toch wat uren moeten slenteren, wil je dit aantal calorieën evenaren! We berekenden eerder al eens het calorieverbruik tijdens wandelen.

afbeelding van een wandelaar met een hond.

Neem de hond mee

Heb je een hond? Dan weet je waarschijnlijk maar al te goed wat slenteren is. Je viervoeter wilt namelijk aan iedere boom en lantaarnpaal snuffelen. Voor honden is dit overigens een heel natuurlijke manier om stress kwijt te raken. Dus waarom zou je niet in de voetsporen van je hond treden? Laat je hond in snuffelstand het tempo aangeven, dan weet je dat je waarschijnlijk niet te snel zult wandelen.

Niet struikelen!

Een nadeel is er ook. Wie veel om zich heen kijkt, kijkt minder naar de grond. De kans op struikelen is dan ook aanwezig! Niet zo vast ter been? Zoek dan makkelijke paden voor je slenterroutes en gun jezelf de tijd om om je heen te kijken. Ga desnoods even stilstaan. Of slenter met een wandelmaatje en houd voor elkaar om de beurt de ondergrond in de gaten. Zo kan de één even goed om zich heen kijken, zonder de angst te voelen om te vallen.

afbeelding van twee blije wandelaars in de natuur.