Tips om een gezonde lunchwandeling te maken

Vanwege de coronacrisis zijn we momenteel zoveel mogelijk thuis. Hoe zorg je ervoor dat je thuis voldoende beweging krijgt? Ga tussen de middag lunchwandelen! Wandel.nl geeft je tips voor een gezonde lunchwandeling.

Waarom is lunchwandelen gezond?

Normaal ga je misschien wel op de fiets naar je werk of liep je vanaf het station of de bushalte naar je werk. Of je ging af en toe ’s middags met een wandelgroep op pad. Nu we zoveel mogelijk thuis zijn, dreigen we minder lichaamsbeweging te krijgen.

Toch is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Juist nu, want voldoende beweging draagt bij aan je gezondheid. Bovendien is het ook voor je brein goed om na een aantal uren zitten (bijvoorbeeld als je zittend werk doet) even wat afleiding te zoeken en een frisse neus te halen. Na je lunchwandeling kun je dan weer een paar uur vol energie verder met je werkzaamheden.

Tip 1: Plan je lunchwandeling in

Blokkeer iedere dag tussen de middag een half uur tot een uur in je agenda. Zo schiet je lunchwandeling er niet bij in en maak je hier een vaste gewoonte van.

Tip 2: Wissel van route

Probeer te variëren tussen verschillende routes bij jou in de buurt. Of loop je vaste rondje eens in de andere richting. Je ziet je omgeving dan van een andere kant en alles ziet er daardoor net iets anders uit.

Tip 3: Zet een luisterboek op

Het zou natuurlijk kunnen dat je in een niet zo inspirerende omgeving woont. Zorg dan voor wat afleiding door bijvoorbeeld een luisterboek op te zetten.

Tip 4: Echt geen tijd? Combineer je wandeling dan met het noodzakelijke

Het heeft natuurlijk de voorkeur om je lunchwandeling te gebruiken om even te ontspannen en letterlijk even ‘afstand’ te nemen van je dagelijkse werkzaamheden. Is dit echt onmogelijk door tijdgebrek, combineer dan je lunchwandeling met bijvoorbeeld dat telefoontje dat je nog moest plegen. Op die manier heb je in ieder geval je lichaamsbeweging.

Tip 5: Gebruik een stappenteller of activity tracker

Vind je het moeilijk om van je bureaustoel of bank op te staan en naar buiten te gaan? Een stappenteller of activity tracker kan je dan motiveren. Je ziet dan precies hoeveel stappen je hebt gezet en welke afstand je hebt gelopen. Ook kun je jouw vooruitgang meten. Bijvoorbeeld dat je na verloop van tijd in je lunchpauze van een uur 5,5 kilometer kunt lopen, waar je eerder nog 4,5 kilometer op de teller had staan.  

Tip 6: Zorg voor goede kleding en uitrusting

Zeker in de herfst en winter zal het regelmatig voorkomen dat het regent als je aan het begin van de middag uit het raam kijkt. Met de juiste kleding en uitrusting kun je ook in slecht weer prima wandelen. Zorg voor goede wandelkleding. In dit artikel lees je meer over de juiste wandeluitrusting in slecht weer.

Tip 7: Neem je lunch mee

Brood smeren, eten, naar het toilet gaan, je jas en schoenen aantrekken, voordat je het weet is je lunchpauze alweer bijna voorbij. Je kunt tijd besparen door je lunch mee te nemen tijdens het wandelen. Smeer ’s ochtends vroeg al je lunch en zet je schoenen alvast klaar. Op die manier heb je tussen de middag meer tijd voor je wandeling.

Heb jij nog tips voor een gezonde lunchwandeling? Stuur deze naar redactie@wandel.nl zodat we deze kunnen toevoegen aan dit artikel.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?