De meters na de finish

Het zit erop. Je hebt de Vierdaagse Nijmegen (of andere meerdaagse tocht) volbracht. Hoe zorg je ervoor dat je goed herstelt, maar ook goed kunt nagenieten van je prestatie? De tips op een rij.

Streep jij dit jaar de Vierdaagse Nijmegen van je lijstje? Met de tips van Wandel.nl geniet jij ook ná de finish nog met volle teugen van deze langeafstandswandeling.

Tips voor de nazorg

Als na tientallen kilometers in de benen je voeten de eindstreep aanstippen, vergeet je even dat je hele lichaam pijn doet. Het gevoel van overwinning overtreft de helse last in je voeten en benen. Als dat gevoel langzaam wegebt, komt de klap. Au! Je hebt net een langeafstandswandeling gelopen. Met de volgende huis-tuin-en-keukentips heb jij binnen een mum van tijd weer genoeg energie om aan de volgende tocht te beginnen!

- Magnesium of talkpoeder zorgt voor soepele stappers. Strooi een beetje magnesium of talkpoeder op je voeten voordat je je wandelschoenen aantrekt.

- Kampferspiritus maakt de huid rondom je voeten steviger en zorgt ervoor dat je minder snel blaren krijgt.

- Droge sokken zijn erg belangrijk. Neem een extra paar mee en verwissel deze op de helft van de tocht.

-  Wandel vanuit je buikspieren voor meer stabiliteit. Hierdoor krijg je ook minder snel last van pijnlijke voeten.

- Sokken zonder naden zorgen voor minder wrijving en druk. Hierdoor verklein je de kans op blaren.

- Drink na de finish voldoende. Door je vochtverlies zo snel mogelijk weer aan te vullen, herstel je sneller. Water heeft de voorkeur.

- Een coolingdown zorgt voor het herstel van de bloedcirculatie, brengt je hartslag terug tot een normaal tempo en bevordert de afvoer van melkzuur in je lichaam.

- Eet veel koolhydraten, eiwitten, mineralen en antioxidanten na afloop van de wandeling. 

- Beweeg na de wandeling, maar wel met mate. Kies voor een andere vorm van lichaamsbeweging, zoals zwemmen of fietsen.

- Blaren doorprikken of niet? Het blijft een lastige kwestie. Kies ervoor om grote blaren wél door te prikken, maar blijf van de kleintjes af.

- Sportdrankjes zijn onnodige calorieën. Het is beter om water te drinken. Toch behoefte aan suiker? Eet dan liever wat fruit of een mueslireep.

- Valkruid helpt tegen spierpijn, verstuikingen en kneuzingen. Het kruid is verwerkt in crèmes, oliën en gels.

Tips voor de napret

De eerste dagen na een intensieve wandelmars ben je waarschijnlijk uitgeput, zijn je voeten bedekt met blaren en kom je de trap niet omhoog van de spierpijn. Met de volgende tips val je niet in een ‘zwart wandelgat’ en krijg je misschien zelfs alweer zin om aan de volgende tocht te beginnen.

- Plak een stuk papier op de muur met hierop de reden dat je wandelt.

- Maak foto’s met je telefoon of een camera tijdens de tocht. Bekijk die naar afloop en geniet nóg eens van die mooie dag(en).

- Schrijf van te voren een aantal wandeldoelen op papier. Het afstrepen hiervan geeft een gevoel van overwinning.

- Ga je een langeafstandswandeling in een andere stad of zelfs in een ander land lopen? Neem dan souvenirs mee!

- Alleen wandelen kan erg fijn zijn, maar als je met een groep vrienden op pad gaat, kun je de napret delen.

- Hou een dagboek bij met hierin je mooiste wandelherinneringen. Zit je even in de put? Ga er goed voor zitten en duik in het boekje.

- Maak van te voren een afspeellijst met hierin liedjes waarop jij fijn kunt wandelen. Als je na afloop naar diezelfde afspeellijst luistert, komen de goede herinneringen vanzelf naar boven.

Meer lezen over wandelen & training?

Naar training


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?