Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Tips & Tricks

Wandelen met griep/koorts/verkoudheid

Met de R in de maand is de kans op een snotneus, verkoudheidje en griep groter. Daarnaast is er op dit moment het coronavirus. Wandelen met een verkoudheid of griep. Wat kan wel en wat kan nu absoluut niet?

Verkoudheid neus snuiten

Laat je testen

In coronatijd is de eerste stap bij verkoudheidsklachten: laat je testen. Bij een negatieve uitslag kun je vervolgens de nek-check toepassen. Maar totdat je de uitslag hebt dien je de regels van de Rijksoverheid in acht te nemen. Oftewel: ga in thuisquarantaine. Dat betekent dat je ook niet alleen de deur uit kan voor een wandeling in het bos achter je huis.

Hoofdpijn

Doe de nek-check

Heb je een negatieve uitslag gekregen? Dan heb je waarschijnlijk te maken met een ‘normale’ verkoudheid of griep. Normaliter geldt de vuistregel: zit de verkoudheid boven je nek (hoofd, neus, strottenhoofd), dan kun je gaan wandelen. Maar doe het wel rustiger aan dan normaal. Pas bijvoorbeeld je afstand en wandelsnelheid aan. Je lichaam is namelijk bezig met zich te herstellen en dat kost energie. Iedere vorm van fysieke inspanning is een aanslag op je weerstand.

Zit de verkoudheid onder je nek (hoesten, slijm in de longen): ga dan liefst niet wandelen of houd het bij een klein rondje voor ‘een frisse neus’. Je zult bij inspanning eerder slechter dan beter voelen en de kans is aanwezig dat je je klachten verergert en zelfs een longontsteking op loopt.

Pak je reguliere trainingen pas weer op als je klachtenvrij bent en vergeet niet om dit weer langzaam op te bouwen in verband met de kans op blessures.

Koorts = geen fysieke inspanning

Een ander verhaal is koorts. Of dit nu corona-gerelateerd is of niet: als je koorts hebt, sport je niet. Dus ook geen krachtoefeningen in huis in de homegym of een stukje wandelen op de loopband op zolder. Bij koorts is er namelijk maar één regel: voor iedere dag koorts behoor je twee dagen geen fysieke inspanning te leveren. En dat heeft een heel belangrijke reden. Tijdens koorts is je lichaam heel hard aan het werk een (virus)infectie te lijf te gaan. Sporten met koorts kan een infectie aan de hartspier veroorzaken met hartritmestoornissen of hartfalen tot gevolg. Voor iedere dag koorts geldt twee dagen geen fysieke inspanning. Bij twee dagen koorts betekent dat, nadat je koorts weg is, vier dagen geen fysieke inspanning moet doen. Ook hier geldt om je reguliere trainingen pas weer op te pakken als je klachtenvrij bent en dit rustig op te bouwen.
Je griep er uit zweten? Dat is een achterhaalde uitspraak, ongezond en nog gevaarlijk ook.

Let op bij het gebruik van pijnstillers. Deze werken koortsverlagend en kunnen je misleiden. Ook al voel je je beter en is je koorts wellicht weg, of lager, geef je lichaam goed de tijd te herstellen.

Corona

Corona heeft zich al in vele varianten laten zien. De één heeft nauwelijks klachten en een ander heeft te maken met een wekenlange ziekenhuisopname en een enorme nasleep met longklachten. Omdat er nog zo weinig van corona en de gevolgen op termijn bekend is, doet ieder die wil gaan sporten na een corona-infectie er goed aan dit vooraf met de arts te bespreken.

Signalen

Je lichaam kan al signalen afgeven dat het mogelijk iets onder de leden heeft, nog voordat je het zelf in de gaten hebt. Heb je het gevoel tijdens het wandelen maar niet vooruit te komen en voelt iedere stap ongemakkelijk of zwaar? Doe dan even een stapje terug: schroef de omvang en intensiteit van je wandelingen terug of plan een extra rustdag in. Misschien is dat voldoende, maar het kan ook zijn dat je tegen een griepje aan zit te hikken. Ook je psyche kan signalen afgeven. Bijvoorbeeld als je totaal geen zin hebt om je favoriete rondje te gaan wandelen. Een slimme manier van je lichaam om te laten weten dat het behoefte heeft aan rust.

Houd je ten alle tijden aan de maatregelen die gelden. Alleen op deze manier kunnen we samen het coronavirus de kop in drukken én hou je de mogelijkheden die we nog hebben voor iedereen toegankelijk en open.