Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Gezondheid

Voedingssupplementen voor wandelaars: nodig of niet?

Reclames op televisie, hele schappen vol in de drogist en in de supermarkt: het lijkt wel of voedingssupplementen onmisbaar zijn als aanvulling op de dagelijkse voeding. Maar of je daadwerkelijk voedingssupplementen nodig hebt is heel persoonlijk.

Header | /voedingssupplementen

Laten we voorop stellen dat in een gezonde, gebalanceerde voeding voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen zitten. Maar doordat ons voedsel veelal bewerkt is, gaan er veel van deze belangrijke bouwstenen voor het lichaam verloren.
Daarnaast zijn er verschillende factoren die invloed hebben op de opname van en behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen, zoals leeftijd, geslacht, mate van activiteit, voedingspatroon (koolhydraatarm, vegetarisch, enzovoorts), (chronische) ziektes en medicatiegebruik. Het is daardoor heel persoonlijk welke supplementen je kunt gebruiken ter aanvulling op je voeding. Wandel.nl zet voor jou de belangrijkste en meest bekende supplementen op een rijtje.

/voedingssupplementen-vitamine

Vitamine D3

Vitamine D3 is belangrijk voor de calciumopname in je lichaam, stimuleert de alvleesklier en de insulineproductie en reguleert daarmee de bloedsuikerspiegel. Een tekort aan vitamine D3 kan leiden tot een verscheidenheid aan klachten, zoals vermoeidheid, zwakkere botten, bloedend tandvlees, pijn/trillingen/kramp in spieren en gewrichten, lusteloosheid en angstaanvallen. Vitamine D3 zit in vette vis en in mindere mate in vlees en eieren, maar wordt met name aangemaakt in de huid onder invloed van UVB licht. De kortere dagen, de laagstaande zon en een lichaam ingepakt in warme kleding zorgen er voor dat we in de winter vaak te weinig vitamine D3 aan maken.

/voedingssupplementen-magnesium

Magnesium

Wel eens last van een trillend ooglid, of een trillende spier? Dan heb je mogelijk een tekort aan magnesium. Magnesium zorgt namelijk voor de vorming van bot en spieren en is belangrijk bij de goede werking van spieren en de overdracht van zenuwprikkels. Een magnesiumtekort komt niet snel voor, omdat dit mineraal in heel veel voedingsproducten zit (onder andere graanproducten, bladgroente, vis, noten en melkproducten). Bij sporters, zoals zeer actieve wandelaars, mensen die ongebalanceerd diëten, mensen die veel stress ervaren en chronisch zieken kan er een tekort ontstaan.

Vitamine C

Voor een goed immuunsysteem van de lichaamscellen en het behoud van sterke botten is vitamine C nodig. Dit zit veel in groente, fruit en aardappelen. Een tekort aan vitamine C komt bijna niet voor, maar als je er last van hebt kun je gewichtsverlies, een lage weerstand, vermoeidheid en slechte genezing van blauwe plekken en wondjes ervaren.

Calcium

Voor sterke botten is calcium onmisbaar. Calcium zit in zuivelproducten (melk, kwark, yoghurt, kaas), noten, groene groenten en peulvruchten. Bij het ouder worden, worden de botten zwakker. Door schommelingen in de hormoonspiegel tijdens de overgang doen vrouwen vanaf 50 jaar er goed aan extra calcium te nemen. Voor mannen is dat vanaf 70 jaar aan te raden.

/voedingssupplementen-calcium
/voedingssupplementen-omega

Omega 3

Ons lichaam kan niet zonder meervoudige onverzadigde vetzuren: omega-3 vetzuren. Deze zijn onder te verdelen in plantaardige- en visvetzuren. De plantaardige vetzuren zitten onder andere in lijnzaadolie, walnoten, plantaardige dieetmargarines en een beetje in vlees en groene bladgroente. De visvetzuren in vette vis. Met name de visvetzuren verkleinen de kans op hart- en vaatziekten en verhoogde bloeddruk.

Let op!

Supplementen zijn vrij verkrijgbaar. Toch is het verstandig om de huisarts te contacten als je met supplementen wilt beginnen. Het heeft weinig zin om supplementen te nemen, als je geen tekorten hebt van bepaalde stoffen. Je kunt ook teveel supplementen nemen met nare en zelfs gevaarlijke bijwerkingen tot gevolg. Daarnaast kunnen supplementen een wisselwerking hebben met medicatie. Middels een bloedonderzoek kan onderzocht worden of je een tekort aan een bepaalde stof hebt en of supplementen gewenst zijn.