Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Gezondheid

Voel jij je wel eens futloos? Met deze tips krijg je meer energie

Voel jij je wel eens futloos en wil je graag meer energie hebben om te wandelen of om andere activiteiten te ondernemen? Met deze tips kun je jouw energieniveau verhogen, zodat je gemakkelijker een actiever leven kunt leiden.

Header | /met-deze-tips-krijg-je-meer-energie
Wandelaar Winter 1000 X 663

Tip 1: Start je dag met beweging

Door ’s ochtends aan lichaamsbeweging te doen, voel je je ook de rest van de dag energieker. Maak na het opstaan een (korte) ochtendwandeling. Van de frisse lucht ben je meteen goed wakker. En is het te slecht weer om naar buiten te gaan? Doe dan thuis wat ochtendgymnastiek. 

Tip 2: Ga op tijd naar bed

Voldoende slaap is heel belangrijk als je meer energie wilt hebben. Over het algemeen geeft op tijd naar bed gaan en vroeg opstaan meer energie dan laat naar bed gaan en uitslapen. Probeer dus op tijd naar bed te gaan en niet te lang uit te slapen.

Tip 3: Leef mee met het licht

Je biologische klok leeft mee met het daglicht. Zorg later op de avond voor een beperkte hoeveelheid licht en zoek ’s ochtends juist het licht op. Het is daarom ook af te raden om vlak voor het slapen nog op je beeldscherm van je smartphone te kijken. Gebruik eventueel een wekkerlamp, zodat je ’s ochtends makkelijker en fitter kunt opstaan.

 

Tip 4: Neem regelmatig pauzes

Neem op tijd pauzes. Niet alleen als je werkt, maar ook tijdens andere klussen (huishouden etc.). Door af en toe een korte pauze te nemen, blijft je energieniveau beter op peil.

Tip 5: Eet gezond

Deze tip spreekt eigenlijk voor zich. Zorg voor goede voeding en eet gedurende de dag regelmatig kleinere hoeveelheden. Op die manier voorkom je pieken en dalen in je suikerspiegel.

Gezonde Voeding Voor 4Daagse Deelnemers V9987 L

Tip 6: Stop met piekeren

Piekeren kost veel energie. Je batterij is hierdoor snel leeg. Bewegen, zoals wandelen, is een hele goede manier om rust in je hoofd te krijgen. 

Tip 7: Kom in beweging

Sporten maakt je op korte termijn moe, maar op de langere termijn geeft het je juist energie. Je conditie gaat vooruit en je kunt hierdoor zowel lichamelijk als geestelijk meer aan. Na een flinke wandeling ben je na thuiskomst waarschijnlijk moe, maar na verloop van tijd zal dezelfde afstand je steeds makkelijker afgaan en voel je je steeds energieker worden.