Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Gezondheid

Gezond en fit tijdens de koudere maanden

In het najaar en de winter maken gladde wandelpaden of verraderlijke ijsplekken je wandeling er niet veiliger op. Wandel.nl geeft je tips om voorbereid en veilig op pad te gaan in de winter.

Wandelaars in het bos met rugzak

Wandel.nl in samenwerking met 24 webvertising

De wandelpaden kleuren weer rood en bruin tijdens de herfst en sneeuw in de winter zal het landschap snel veranderen. Dat wil je uiteraard zelf beleven in de natuur. Maar gladde wandelpaden of verraderlijke ijsplekken maken je normale wandelrondje er niet direct veiliger op. Hieronder lees je een aantal tips die je kunnen voorbereiden op het wandelen in de winter.

De voorbereiding

Of je nu gaat wandelen op de Wadden of door de Veluwe gaat lopen, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden voordat je op pad gaat. Doe eerst goed onderzoek naar hoe jouw route eruit gaat zien en wat je kan verwachten. Alleen omdat je weet dat een gebied fijn is in de zomer betekent dat niet hetzelfde voor een bepaalde route in de winter. De natuurlandschappen kunnen snel veranderen, vooral als je wandelt in de sneeuw of ijs, dus blijf veilig en plan alles grondig uit. Verwacht ook niet dat je net zo ver of snel kunt wandelen als in de zomer. Wandelen in de winter en vooral in de sneeuw kost aanzienlijk veel meer tijd en energie, dus begin klein en vertrek vroeg om er zeker van te zijn dat je bij een lange route voor het donker terug bent. Vertel ook altijd aan iemand waar je naartoe gaat. Mocht er iets gebeuren kan je via deze weg nog worden geholpen.

Vrouw in de sneeuw

Waar moet je op letten tijdens het wandelen

Jouw spieren en gewrichten hebben voornamelijk last van het koudere weer. Dit komt doordat ze minder snel warm kunnen worden. Zorg er dus voor dat je je wandel tempo langzamer opbouwt dan je normaal gewend bent. Ook is het verstandig om de juiste kleding aan te trekken. Denk bijvoorbeeld aan warme isolerende kleding te dragen die water- en winddicht is, maar wel ademend zodat zweet naar buiten kan worden afgevoerd. Maak gebruik van meerdere lagen kleding om altijd warm te blijven. Vergeet niet dat je misschien ook andere wandelschoenen of zelfs snowboots zou moeten aanschaffen die gemaakt zijn voor koudere ondergronden.

Naast wandelschoenen en snowboots met een grof profiel voor meer grip kan het ook slim zijn om je techniek aan te passen aan de gladde wegen. Dit voorkomt namelijk dat je kan uitglijden. Het bekende waggelen, zoals ook pinguïns doen is hier een goed voorbeeld van. Of zet kleinere passen, zodat je beter de controle kan houden over jouw lichaam.

Coolingdown

Na jouw ‘koude’ wandeling moet je weer snel kunnen opwarmen. Zet daarvoor een warm bad of douche aan of ga lekker in knusse fauteuil zitten naast de open haard. Leg de natte kleding te drogen en zorg ervoor dat jouw wandelschoenen ook goed droog worden zodat ze langer meegaan.

Kijk jij ook al uit naar die fijne wandeltochten in de natuur tijdens de herfst en winter? Of bewonder je liever je mooie eettafelstoelen naast die nieuwe staande lamp in je huis? Wij denken natuurlijk dat je het eerste wilt!

Chillen voor de tv