Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Gezondheid

Hoe blijf je fit nu alle wandelevenementen zijn afgelast?

Veel fanatieke wandelaars zijn gewend om bijna elk weekend een georganiseerde wandeltocht te lopen. Tijdens de coronacrisis was dit niet mogelijk. Wandel.nl geeft tips hoe je fit en gezond kan blijven zonder wandelevenementen.

Vrouw aan het rekken

Zonder evenementen hoef je niet stil te gaan zitten. Wij geven tips om je wandelconditie te behouden. 

Ga zelf op pad 

Zolang er geen sprake is van een volledige lockdown kunnen we nog naar buiten om te wandelen. Houd je hierbij wel aan de maatregelen die gelden (blijf binnen als jijzelf of een huisgenoot ziek is, wandel in je eentje, houd 1,5 meter afstand en vermijd drukte). Zoek uitsluitend rustige gebieden op.

Bedenk alvast een doel voor na de coronacrisis

Blijf jezelf nieuwe doelen stellen, zo hou je jezelf gemotiveerd en heb je iets om naartoe te trainen. Op onze website staan meer tips om je wandeldoel(en) te bepalen. Welk evenement zou je dit najaar of in de winter willen lopen? Of wil je een mooie route gaan lopen? Op Wandel.nl kun je jouw wandelbucketlist voor ná de coronacrisis invullen.

Vrouw in het bos met een rugzak

Ga klussen

Wandelen is niet de enige manier om fit te blijven. Elke vorm van beweging waarmee je spieren aan het werk zet en waar je hartslag van omhoog gaat, zijn geschikt. Het perfecte moment dus om die klusjes in en rondom het huis op te pakken. Ga lekker tuinieren of start een grote voorjaarsschoonmaak, je hebt er dubbel profijt van.

Blijf thuis in beweging

Wil je liever niet naar buiten of is schoonmaken niet jouw ding? Er zijn genoeg andere manieren om ook thuis in beweging te komen. Start je dag bijvoorbeeld met een kwartiertje Nederland in Beweging op NPO 2. Of volg een van de lokaal opgezette programma’s zoals Gelderland in Beweging op Omroep Gelderland. Er zijn ook veel losse oefeningen die je thuis kunt uitvoeren. Denk hierbij aan: traplopen, kniehef, squat, lunges, planken of een wall-sit. Hier vind je meer oefeningen om je wandelbenen te trainen.

Ontvang beweegtips in de Wandel.nl app #keepwalking

In de Wandel.nl App geven we je de komende weken tips om dagelijks voldoende te blijven bewegen en te wandelen. In de gratis app geven we je drie keer per week een tip om in beweging te blijven.

Zorg goed voor jezelf

Ook nu er geen wandelevenementen zijn, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Voeding en nachtrust hebben grote impact op hoe fit je bent. Zorg ervoor dat je zo gezond mogelijk blijft.

Eet gezond (onder andere voldoende groente en fruit) en zorg voor voldoende nachtrust. Op die manier ben je fit op het moment dat er weer wandelevenementen zijn.

Salade