Oefeningen om je wandelbenen te trainen

Wandelen doe je vooral met je benen. Sterke beenspieren zijn daarom heel belangrijk. Met deze oefeningen kun je jouw benen sterker maken. Ook geschikt om binnen te doen.

In de video's op deze pagina zie je een aantal oefeningen om je beenspieren te trainen. Doe deze oefeningen een paar keer per week. Heb je na de oefeningen spierpijn? Wacht dan totdat je spierpijn weer weg is voordat je de oefeningen weer doet. Anders heb je kans op blessures. Zorg voordat je met de oefeningen begint voor een warming-up. Wandel bijvoorbeeld 10 minuten rustig door de woonkamer of tuin of loop een paar keer rustig de trap op en af.

Oefening 1: De squat (voor je bovenbenen)

Oefening 2: Kracht kuiten

Oefening 3: Kracht bovenbeen

Oefening 4: Jumping lunges

Meer oefeningen?

Op de site van NKBV (de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging) vind je nog meer oefeningen om je lichaam te trainen. De oefeningen zijn bedoeld om fit te worden als je naar de bergen gaat, maar ze zijn ook heel geschikt voor wandelaars. Klik op deze link om de oefeningen te bekijken.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?