Wandelen in de winter: waar op letten?

Wandelen in de kou vraagt extra voorbereiding. Waar moet je op letten als je een winterwandeling gaat maken?

Witte weilanden, een laagje ijs op de sloten en het knisperen van bevroren gras onder je schoenen. De winter heeft je als wandelaar veel te bieden. Wandelen in winterse omstandigheden vraagt echter wel wat extra voorbereiding.

Voordat je op pad gaat

Bekijk voordat je op pad gaat de weersvoorspellingen. Stem hier je kleding op af. Let behalve op de temperatuur en de kans op neerslag ook op de wind. Door wind kan de gevoelstemperatuur veel lager zijn dan de temperatuur die de thermometer aangeeft.

Draag warme, isolerende kleding, maar zorg ervoor dat je niet gaat zweten. Door te zweten loop je juist een grotere kans om onderkoeld te raken. Meerdere laagjes kleding over elkaar werken beter tegen kou dan één hele dikke laag. Denk ook aan handschoenen en een muts.

Tijdens het wandelen wil je natuurlijk geen last krijgen van koude voeten. In dit artikel kun je lezen hoe je koude voeten tijdens je wandeling kunt voorkomen.

Neem, zeker als je gaat wandelen in een rustig gebied, altijd een (opgeladen) telefoon mee. Mocht je een vervelende schuiver maken en niet meer verder kunnen wandelen, dan kun je hulp inschakelen.

Tijdens je wandeling

Ga niet te hard van start. Bij kou duurt het wat langer voordat je spieren zijn opgewarmd. Begin daarom in een rustig tempo, zodat je de kans op blessures zo klein mogelijk houdt.

Je lichaam heeft energie nodig om de temperatuur op peil te kunnen houden. Eet daarom voldoende voordat je aan je wandeling begint en neem zeker bij een langere wandeltocht energierijk voedsel mee, zoals energierepen.  

Als het koud is, heb je meestal minder snel dorst. Je lichaam verliest echter ook bij kou vocht, onder andere via je ademhaling. Drink daarom ook in de winter voldoende tijdens wandeltochten, nog voordat je dorst krijgt. Een thermosfles is ideaal, want dan heb je zowel drinken als warmte bij je. Hier lees je waar je bij de aanschaf van een thermosfles op moet letten.

Bij gladheid is het verstandig om je wandeltechniek iets aan te passen. Zo voorkom je dat je uitglijdt. Wandel iets meer in een waggelende stijl, zoals een pinguïn. Zet kleine stappen, zonder dat je je voeten helemaal afwikkelt. Op die manier houd je contact met de grond. Er zijn zelfs speciale anti-slip zooltjes te koop, die je onder je schoen kunt binden. Ook wandelstokken geven je meer grip in de sneeuw of op een bevroren ondergrond.

Zeker als je 's middag wandelt, wordt het in de winter vroeg donker. Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers. In dit artikel lees je over verlichting voor wandelaars.

Na je wandeling

Laat je wandelschoenen na je tocht goed drogen, zeker als deze nat zijn geworden door de sneeuw. Droog ze niet met een warmtebron als een verwarming of föhn, want dit is is slecht voor het materiaal van je schoenen. In dit artikel lees je meer over het onderhoud van je schoenen na je wandeling.

Tot slot: trek droge kleding aan en neem een warme douche.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?