Wandelcoach Jolanda: Hoe wandelen mijn leven veranderde

Jolanda raakte in het voorjaar van 2017 in een burn-out. Haar eerste stap naar herstel was een cursus mindfulness én iedere dag wandelen. In dit blog vertelt ze je hoe wandelen haar leven heeft veranderd en hoe ze er haar werk van heeft gemaakt.

Jolanda Hogenbirk - Mindwalker (afbeelding: Jöran Maaswinkel) Jolanda Hogenbirk - Mindwalker (afbeelding: Jöran Maaswinkel)

Door Jolanda Hogenbirk (Wandelcoach en oprichter MindWalker)

Toen ik in het voorjaar van 2017 burn-out raakte wist ik dat er iets in mijn leven zou moeten veranderen. Ik had wel eens gehoord dat mindfulness goed voor je was en ik kreeg van verschillende mensen het advies om veel te wandelen. Dus…mijn eerste stap naar herstel werd een cursus mindfulness én iedere dag wandelen.

Mindfulness en wandelen

In het begin was dit allemaal heel confronterend. Ik besefte opeens hoeveel stress ik in mijn lijf had en dat ik totaal niet in het ‘hier en nu’ leefde, maar alles op de automatische piloot deed. Als ik wandelde, liep ik met een soort waas voor mijn ogen van A naar B en lette niet op wat er om me heen gebeurde. Met mindfulness ging een hele nieuwe wereld voor me open; ik zag en hoorde opeens van alles en voelde me steeds beter op mijn plek in de natuur. Ik heb er uiteindelijk twee nieuwe hobby’s aan overgehouden: mooie wandelingen maken door heel Nederland en vogels kijken. Maar het mooiste is dat ik van wandelen mijn werk heb gemaakt!

Jolanda Hogenbirk -Mindwalker (afbeelding: Jöran Maaswinkel)

MindWalker

Toen ik zag dat er een opleiding bestond om Mindful Walk instructeur te worden (waarin je ook leerde dat ademhaling allerlei processen in je lichaam kan beïnvloeden), aarzelde ik geen moment. Ik volgde deze opleiding, startte mijn eigen bedrijf MindWalker, en begon met lesgeven. Als de combinatie wandelen en mindfulness voor mij werkte dan werkte het vast ook voor anderen die in dezelfde situatie zitten, dacht ik. En dat klopte! De deelnemers aan mijn cursussen reageerden heel positief en vertelden dat ze de stress beter onder controle kregen en meer energie hadden door de oefeningen die ik met ze deed.

Wandelcoach

Het gaf me zoveel voldoening om te zien dat mijn cursisten zo opleefden dat ik meer verdieping wilde, zodat ik ze nog beter kon helpen. Ik volgde daarom ook een opleiding tot wandelcoach. Mijn manier van wandelcoaching werkt vooral super voor mensen met stress-gerelateerde klachten. We gaan, één op één, twee uur per keer de natuur in. Dit kan in de vorm van losse sessies of in de vorm van een traject. We wandelen, praten en doen veel praktische oefeningen. Als coach word je je meer bewust van je vaste denkpatronen, ga je minder denken en juist meer voelen. Dit is niet alleen effectief, maar ook nog eens een leuke, relaxte manier om aan je fysieke en emotionele herstel te werken!

FitStap en wandeltrainer

Na verloop van tijd vroegen mensen mij steeds vaker of ik hen kon helpen om fitter te worden. Leuk, een nieuwe uitdaging! Na wat research kwam ik bij de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) uit en volgde daar de opleiding tot FitStap-coach. Met heel veel plezier geef ik nu ook FitStap trainingen waarbij door bewegen, goede voeding en mentale coaching in twaalf weken aan een gezonde geest in een vitaal lichaam wordt gewerkt. Ik blijf mezelf ontwikkelen want momenteel volg ik, ook bij KWBN, de opleiding voor wandeltrainer en hoop ik na de zomer ook wandeltrainingen te geven.

wandelcoach

Het mooiste werk van de wereld

Ik realiseer me steeds meer dat ik het mooiste werk van de wereld heb. Iedere dag buiten zijn, in de natuur, wandelen, mensen coachen en helpen om zich beter en gezonder te voelen. Wandelen heeft mijn leven veranderd en die ervaring geef ik graag door!

Probeer het zelf ook

Heb jij op dit moment last van (corona)stress? Ga dan regelmatig wandelen! Probeer je tijdens het wandelen eens te concentreren op je ademhaling. Volg de inademing en de uitademing. Waar voel je de ademhaling in je lichaam? Gaat deze snel of langzaam, regelmatig of onregelmatig? Je hoeft de ademhaling niet te veranderen, alleen maar te observeren. Het is heel normaal als je gedachten afdwalen. Merk het op, laat de gedachten los en concentreer je vervolgens weer op de ademhaling. Als je deze oefening voor het eerst doet, zal het best lastig zijn en zullen jouw gedachten heel vaak afdwalen. Wees niet te streng voor jezelf, oefening baart kunst. Begin eens met vijf minuten en bouw het langzaam uit naar 10 minuten. Na afloop zul je merken dat je een stuk relaxter bent.

Ik hoop dat je met deze tip (nog meer) van het wandelen gaat genieten! Veel plezier en mocht je wat extra hulp kunnen gebruiken om de stress onder controle te krijgen? Ik ben Jolanda Hogenbirk en ik help je heel graag! Meer informatie kun je vinden op www.mindwalker.nl

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?