5 momenten waarop je beter een rustdag kunt nemen

Wandelen is een heerlijke manier van ontspannen, maar zo nu en dan kun je je wandeling maar beter een dagje overslaan. Wandel.nl vertelt je wanneer je beter een rustdag kunt houden in plaats van een actieve wandeldag.

Overtraining

Wandelen is training en training is een prikkel voor het lichaam. Op welk niveau je ook wandelt: als je traint richt je kleine schade toe aan je lichaam. Het lichaam herstelt zich weer wanneer je rust neemt. Op deze manier bouw je je duurvermogen en kracht op. Dit noemen we ook wel supercompensatie. Maar te veel trainen zorgt er juist voor dat je lichaam niet goed in staat is te herstellen. Je lichaam raakt dan overtraind. Signalen die hier op kunnen wijzen zijn een hogere rustpols dan normaal, een vermoeid lichaam, pijntjes die het begin kunnen zijn van een blessure of geen zin hebben om te gaan wandelen. Leer de signalen herkennen, luister naar je lichaam en laat de wandelschoenen maar een dagje staan.

Blessure

Eigenlijk een open deur, maar als je geblesseerd bent geraakt door je wandeltrainingen is het niet slim om de blessure nog meer te triggeren door je trainingen voort te zetten. Knie- of heupklachten en scheenbeenproblemen worden niet minder door extra belasting. Las zo nodig een rustdag of -week in. Dit geldt natuurlijk ook als je voelt dat er pijntjes beginnen op te komen. Wat extra rust kan voorkomen dat het pijntje uitgroeit tot een blessure. Wil je wel blijven bewegen, zoek dan andere manieren van trainen. Fietsen, zwemmen en yoga zijn vaak prima alternatieven.

Koorts en verkoudheid

Trainen met koorts is sterk af te raden. Koorts is een manier van het lichaam om te herstellen van een infectie of virus. Hierbij heeft je lichaam het al heel zwaar en heeft het alle energie nodig om te herstellen. Een trainingsprikkel toedienen als je koorts hebt is niet alleen onverstandig, maar ook nog eens gevaarlijk! Sporten met koorts kan een infectie aan de hartspier veroorzaken met hartritmestoornissen of hartfalen tot gevolg. Hanteer bij koorts de vuistregel: voor iedere dag koorts twee dagen niet sporten. Als je koortsvrij bent kun je weer rustig aan opbouwen. Een ander verhaal is een verkoudheid. Hierbij kun je de regel hanteren dat zolang de verkoudheid zich boven de nek bevindt, je matige inspanning kunt leveren. Waarschijnlijk zul je door je verstopte holtes wel merken dat je je wandeltempo en afstand moet aanpassen. Bij een verkoudheid onder de nek, dus bijvoorbeeld met veel hoesten, doe je er verstandig aan om voldoende rust te nemen zodat je sneller hersteld bent. Houd bij bovenstaande uiteraard ook de geldende coronamaatregelen in acht! Laat je bij klachten testen en blijf in quarantaine zolang je de uitslag nog niet hebt of positief getest bent.

Stress

Stress is een natuurlijke manier van het lichaam om met bepaalde situaties om te gaan, zoals gevaar of angst. Je lichaam maakt dan het hormoon cortisol aan. Hierbij komt extra energie vrij, die het lichaam gebruikt om te vechten of te vluchten. Dit was vooral vroeger van belang, toen we nog moesten jagen op ons voedsel. Tegenwoordig krijgen we van heel andere dingen stress. De huidige maatschappij vraagt veel van ons. Dat kan leiden tot psychische stress, waarbij het lichaam te veel cortisol aanmaakt. Je lichaam raakt uitgeput met fysieke klachten, zoals hoofdpijn, hartkloppingen, hoge bloeddruk en slaapproblemen en uiteindelijk, als je er niets aan doet, een burn-out tot gevolg. Wie te maken heeft met stressklachten en daarnaast fanatiek sport, kan beter even letterlijk een stapje terug doen. Ook al is wandelen een uitlaatklep en is bewegen noodzakelijk om je fit en gezond te voelen, je lichaam heeft tijd nodig om tot rust te komen. Beperk je bij veel stress tot een half uurtje rustig wandelen per dag. Zoek eventueel professionele hulp om samen het stressniveau te verminderen, waarna wandelen als ontspanning weer toegevoegd kan worden aan je dagelijks leven.

Te moe

Iedereen is wel eens moe, maar er is een verschil tussen een te kort nachtje slapen en een patroon van te weinig slaap. Als je te weinig slaapt, maakt het lichaam te weinig groeihormoon aan, waardoor spiervezels niet voldoende herstellen. Daarnaast beïnvloedt te weinig slaap je reactievermogen, immuunsysteem en energieniveau. Neem te weinig slaap niet te licht op. Het is een signaal van het lichaam dat je een stapje terug moet doen en je rust moet pakken. Als je toch wilt wandelen, pas dan je afstand en tempo aan, zodat je je lichaam niet verder uitput.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?



  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.