Een Kennedymars lopen: praktische tips

Waar moet je voor en tijdens het lopen van een Kennedymars, of andere lange wandeltocht, op letten? Een paar praktische tips.

Een Kenndymars van 80 kilometer (of een andere lange wandeltocht) vergt enige voorbereiding. Op die manier is de kans dat je de tocht op een prettige manier kunt volbrengen het grootst. Waar moet je rekening mee houden voor en tijdens een Kennedymars? Wandel.nl geeft je een aantal tips: van voeding tot verlichting. Op naar de finish!

De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit is zeker van toepassing op een Kennedymars. Zorg dat je voldoende getraind aan de start staat. Bouw het aantal kilometers tijdens trainingen langzaam op. Loop eerst al eens een paar tochten van bijvoorbeeld 40-50 kilometer voordat je aan een Kennedymars begint.

Je kleding

-Zorg ervoor dat je comfortabele kleding draagt. Niets is vervelender dan er na een paar uur achter komen dat die broek toch wel erg schuurt. Je hebt dan nog uren voor de boeg. Test je kleding dus van te voren uit tijdens een training. Doe dit ook met je rugzak of heuptas.

-Draag schoenen waar je al aan gewend bent. Hierdoor kom je niet voor verrassingen, blaren dus, te staan.

-Draag verschillende lagen kleding over elkaar. Als je in de nacht loopt, is het kouder dan overdag. Je kunt dan nog iets uittrekken als het warmer wordt.

-Bij veel Kennedymarsen en andere lange tochten kun je een tas met kleding naar een rustpost halverwege de route laten brengen. Je kunt dan onderweg schone en droge kleren aantrekken, zonder dat je ze zelf mee moet sjouwen. Vooral bij regenachtig weer is dit erg prettig. Bij sommige Kennedymarsen loop je twee of meer lussen en kom je bij de startlocatie terug. Zorg er dan voor dat je daar een tas met kleding achterlaat. Vooral het wisselen van sokken is zinvol, want daarmee verklein je de kans op blaren.

Start van een Kennedymars, foto: Dennis Verwoert Start van een Kennedymars, foto: Dennis Verwoert

Verlichting: zien en gezien worden

Met name bij Kennedymarsen waar je ’s avonds start en de hele nacht loopt, is goede verlichting heel belangrijk. Zorg ervoor dat je zelf voldoende zicht hebt, maar ook dat andere weggebruikers jou zien. Draag daarom een reflecterend hesje en een goede zaklamp of hoofdlamp. Het voordeel van een hoofdlamp is dat je je handen vrij hebt en het pad voor je goed kunt beschijnen. In dit artikel lees je meer over verlichting voor wandelaars.

Voeding

-Tijdens een Kennedymars moet je beducht zijn op ‘de man met de hamer’, een hongerklop dus. Je verbruikt tijdens een tocht van 80 kilometer of meer veel energie. Eet daarom regelmatig. Bij Kennedymarsen zorgen organisaties over het algemeen voor goede verzorging onderweg. Langs de hele route staan rustposten met eten en drinken. Eet niet een te grote hoeveelheid in één keer, want dan kun je last krijgen van je maag. Eet vooral koolhydraatrijke producten.

-Kijk voordat je aan een Kennedymars meedoet op de site van de organisatie alvast wat je qua rustposten kunt verwachten. Let hierbij op het aantal posten (om de hoeveel kilometer je kunt rusten), maar ook op de producten die ze je daar aanbieden.

-Neem ook zelf wat te eten mee (mueslirepen, liga’s, krentenbollen etc.). Mocht de afstand tussen twee rustposten erg groot zijn, kun je hiermee voorkomen dat je alsnog een hongerklop krijgt. Mocht je bij een rustpost komen waar het voedselaanbod wat minder is, dan heb je zelf altijd nog een alternatief.

Drink voldoende tijdens een lange tocht, foto: Gijs Janssen Drink voldoende tijdens een lange tocht, foto: Gijs Janssen

Drinken

Het klinkt logisch, maar zorg ervoor dat je voldoende blijft drinken. Met name ’s nachts heb je vaak niet heel veel dorst, maar ook dan verlies je vocht. Zorg ervoor dat je bij iedere rustpost iets drinkt.  

Neem wat contant geld mee

Soms kan het nodig zijn om onderweg nog iets te eten of te drinken te kopen. Dit is uiteraard ook afhankelijk van het voedselaanbod op de rustposten. Met wat contant geld op zak kun je altijd onderweg nog iets kopen bij een horecagelegenheid of winkel.

Je eigen tempo

Aan Kennedymarsen doen vaak (snel)wandelaars mee die in een zeer hoog tempo lopen. Deze gaan er na het startschot meteen als een speer vandoor (en houden dit de hele tocht vol). Loop al vanaf de start in je eigen tempo. Zo voorkom je dat je jezelf opblaast, want de finish is nog heel ver weg. Vaak vind je na verloop van tijd vanzelf wandelaars die in jouw tempo lopen. Het is beter om van start tot finish een gelijkmatig tempo aan te houden dan te moeten wisselen van tempo.

Rusten

-Onderweg uitrusten is prettig, maar kan er zeker bij een lange tocht ook voor zorgen dat je uit je wandelritme raakt. Te lang rusten kan er bovendien voor zorgen dat je spieren stijf worden en dat het veel moeite kost om weer op gang te komen. Test tijdens trainingen al eens uit wat voor jou een prettige rusttijd is.

-Als je aan een Kennedymars meedoet die ’s avonds start, moet je het een nachtje zonder slaap doen. Het kan dan prettig zijn om de middag voor de start nog even een paar uur te slapen. Dit is per persoon verschillend. Zorg er in ieder geval voor dat je goed uitgerust aan de start verschijnt.

Noodnummer

Bij de start krijg je van de organisatie vaak een kaartje met een telefoonnummer dat je kunt bellen in geval van nood. Bijvoorbeeld als je onderweg om wat voor een reden dan ook niet meer verder kunt lopen. Bewaar dit nummer goed, zodat je het bij de hand hebt als je het nodig mocht hebben.

Het thuisfront

Vertel het thuisfront dat je een Kennedymars loopt en spreek met minstens één persoon af dat deze in geval van nood (ook ’s nachts) bereikbaar is.  

Een veilige terugreis

Zorg ervoor dat je op een veilige en verstandige manier terug naar huis reist. Als je 80 kilometer hebt gelopen en je een nacht niet hebt geslapen, ben je waarschijnlijk niet zo fris meer. Houd hier rekening mee voor de terugreis. Kruip niet achter het stuur als je slaperig en/of niet fit bent. Reis dan met het openbaar vervoer of laat je door iemand ophalen.

Heb jij nog tips voor Kennedymarslopers? Mail je tip naar redactie@wandel.nl en we voegen deze toe aan dit overzicht.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?