Wandelen met astma: tips

Zo’n 600.000 Nederlanders leven met astma. Maar met astma hoef je niet bij de pakken neer te zitten. Wandelen is juist een goede manier om aan de gezondheid te werken. Wandel.nl geeft je adviezen.

Wat is astma?

Astma is een chronische ontsteking van de longen, waardoor klachten ontstaan. Deze verschillen per persoon. Klachten die veel voorkomen zijn benauwdheid, een piepende ademhaling, hoesten en kortademig zijn. Vaak kunnen prikkels, zoals rook, huisstofmijt, uitlaatgassen of huisdieren een aanval uitlokken. Doordat ‘normaal’ ademhalen vermoeiend kan zijn, zeker tijdens een astma-aanval, hebben veel astmapatiënten het gevoel van gebrek aan energie. Er zijn verschillende soorten astma, zoals inspanningsastma of allergische astma. Een arts kan astma vaststellen middels diverse testen. Heb je astma dan kun je medicatie voorgeschreven krijgen. Meestal zijn dat onstekingsremmers en luchtwegverwijders, welke je via een inhalator inneemt.

Voel je fitter

Astma kan je het gevoel geven beperkt te zijn in je doen en laten. Toch is het heel gezond om te bewegen door bijvoorbeeld te wandelen. Met bewegen versterk je de ademhalingsspieren en verbetert je conditie. Je wordt niet alleen fitter, je voelt je ook fitter. Hier kun je prima de landelijke bewegingsnorm voor hanteren: vijf dagen per week een half uur bewegen is de basis waar iedere volwassene aan zou moeten voldoen. Astma hoeft geen beperkende factor te zijn om te gaan bewegen, maar je zult er wel rekening mee moeten houden.

Wandelen met inspanningsastma

Wie inspanningsastma heeft, wordt juist benauwd bij sporten. Het is voor mensen die te kampen hebben met inspanningsastma belangrijk om de inspanning heel rustig te beginnen, zodat de hartslag geleidelijk zal versnellen en de longen kunnen wennen aan de overgang van rust naar inspanning. Begin dus met een heel rustig wandeltempo en voer dit langzaam op. Wat voor jou het meest prettig is, is iets wat je moet ervaren. Houd er ook rekening mee dat weersomstandigheden, zoals een droge of koude lucht en mist, de klachten kunnen verergeren. Met een neusademhaling is de lucht die de longen in komt al warm, gefilterd en vochtig. Dit kan de gevoelige longen helpen. Ondervind je echt veel hinder van de inspanningsastma, dan is het aan te raden in overleg met de (huis)arts een luchtwegverwijdend medicijn te nemen. Deze kun je nemen voordat je met je inspanning begint en dit helpt de klachten te verlichten.

Astma en hooikoorts

Ook al lijken de klachten bij astma en hooikoorts op elkaar, er is een groot verschil. Astma leidt tot klachten aan de slijmvliezen van de lagere luchtwegen, terwijl hooikoorts juist klachten veroorzaakt aan de slijmvliezen in de bovenste delen van de luchtwegen. De combinatie astma en hooikoorts komt veel voor. Bij hooikoorts is sprake van een allergische reactie op de pollen, die in het voorjaar en de zomer door de lucht zweven. Bij allergische astma kunnen pollen een astma-aanval uitlokken. Veel hooikoortsmedicijnen zijn zonder recept verkrijgbaar bij de drogist, maar je kunt ook medicatie op voorschrift van de huisarts krijgen.

Ademhalingsoefeningen

Met behulp van ontspannings- en ademhalingsoefeningen kun je jezelf aanleren om makkelijker door een astma-aanval te komen. Het helpt om het slijm in de longen los te maken, verbetert de luchtventilatie in de longen en helpt om de longen effectiever te laten werken. Online zijn veel oefeningen te vinden, maar je kunt ook je fysiotherapeut vragen om advies.

Gezonde voeding

Een goede conditie gaat gepaard met gezonde voeding. Zonder de juiste voedingsstoffen is het lichaam niet, of minder goed, in staat activiteiten uit te voeren. Een gezonde voeding kan dus helpen om de conditie te verbeteren en de astmatische klachten te verminderen of beter onder controle te houden.

Roken

We weten allemaal dat roken slecht is voor de gezondheid. Maar voor wie astmatisch is en rookt kan roken nog meer onherstelbare schade aan de longen veroorzaken. Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Er zijn tal van hulpmiddelen, organisaties en medicijnen die helpen te stoppen met roken. Schroom niet om hulp te vragen aan de (huis)arts.

Bron: Longfonds

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?