Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Route

Struinen door de Chaamse Bossen en langs het Ossengoor

Slingerende bospaadjes, een afwisselend schouwspel van dennen, eiken, kastanjebomen en beuken en indrukwekkende vennen; de bosrijke omgeving van vakantiepark RCN De Flaasbloem in Chaam verken je al wandelend heel fijn. Fervent wandelaar Simone Vos deed verslag van haar wandeling.

RCN De Flaasbloem

Tekst en foto's: Simone Vos

Na een avondje knus bij de houtkachel in de waterlodge op De Flaasbloem, is een wandeling in de omgeving de volgende dag een mooi vervolg. Zo kun je het ‘Rondje Chaamse Bossen en Ossengoor’ lopen; een wandeling van zo’n 12 kilometer die bij het vakantiepark begint én eindigt. De route is via knooppunten te lopen, maar zeker in het begin is het handig om het kaartje bij de hand te hebben.

Vanaf het park wandel je via het fietspad richting het beginpunt: de Chaamse Bossen. Deze bossen zijn onderdeel van de Baronie van Breda en liggen tussen Chaam, Ulvenhout, Gilze en Alphen. Ooit bestond het gebied vooral uit natte hei en zandverstuivingen, maar begin 20e eeuw is het ontwaterd en kwam er grasland. Inmiddels zijn er weer vennen en is het een afwisselend gebied om in te wandelen.

Over kleine, slingerende paadjes dwaal je alsmaar verder de Chaamse bossen door. De verscheidenheid aan boomsoorten typeert dit gebied. Zo wandel je langs dennen, dan weer loop je over een deken van gevallen beukenblaadjes en raap je kastanjes in een volgende laan. Het eerste ven dat je tegenkomt is het Putven. Dit ven was te diep om te ontginnen en daarom altijd nog bewaard gebleven. In de buurt van dit water scharrelen konijnen, reeën en fazanten rond.

Het Putven
Chaamse Bossen

Onderweg zijn verschillende picknicktafels en bankjes te vinden om even uit te rusten en te picknicken, maar wil je liever bij een café zitten? Loop dan bij knooppunt 71 rechtdoor in plaats van rechtsaf, richting De Steengroeve. Daarna wandel je verder over brede bospaden, vergezeld door rijen van diverse boomsoorten. Soms volg je even een klein bospaadje en waan je je in een idyllische omgeving met tsjilpende vogels, ritselende bladeren en niets anders dan een briesje langs je gezicht. Op deze route kom je regelmatig een rood-witte markering tegen, die het Grenslandpad aangeeft. Voor de fans van lange afstanden ook zeker een aanrader.

Het volgende ven op de route is het Ossengoor. Neem zeker even de tijd om op het bankje bij het water te zitten en van het uitzicht genieten. Het ven was ooit een weiland, maar staat al heel lang onder water. Vanaf het Ossengoor kronkelt het pad verder en wandel je via kleine paden en af en toe een verhard pad door. Je passeert weilanden, wandelt door het groen en eindigt bij de parkeerplaats waar je startte. Via het fietspad loop je richting De Flaasbloem en sluit je bij Brasserie ’t Smokkelstrand de wandeling af met een hapje en een drankje. En: in de waterlodge staat de kachel al te wachten om je op te warmen.

Chaamse bossen en Ossengoor
RCN De Flaasbloem

Over de wandeling en RCN De Flaasbloem

Rondje Chaamse Bossen en Ossengoor start bij de ingang van vakantiepark de Flaasbloem. Volg hier knooppunt 30 van het fietsknooppuntennetwerk. Je steekt de Alphensebaan over en loopt de bossen in. Het is handig om de app van Route.nl bij de hand te houden, daar vind je een kaartje van de gehele route.

Op Vakantiepark RCN De Flaasbloem in Chaam overnacht je in één van de waterlodges aan het meer, in Finse lodges, safaritenten of met je eigen tent of caravan. Het park ligt tussen de dorpen Chaam, Gilze en Alphen.

Boek hier je overnachting
RCN Vakantieparken Gezin Bos Voetballen (2)

Tot 25% korting op je vakantie bij RCN Vakantieparken

Ben je lid van de KWbN? Dan ontvang je met je wandelvoordeelpas tot 25% korting op je verblijf bij RCN. De kortingscode vind je via je wandelvoordeelpas in de Wandel.nl app.