10 tips voor het lopen van een prestatietocht

Je hebt goed getraind en staat aan de start van een uitdagende prestatietocht. Of je staat op het punt om een lange dagwandeling te maken. Met onderstaande tips ga je verantwoord op pad. En kun je onderweg volop genieten.

Foto: Sharon Willems

Ben je er klaar voor?

Met de onderstaande tips van sportzorg.nl ben je helemaal klaar voor jouw wandeltocht.

  1. Neem anderhalf uur voor de tocht een goed stevig ontbijt.
  2. Drink vooraf voldoende en onderweg regelmatig, je mag geen dorst krijgen.
  3. Drink onderweg geen koolzuurhoudende dranken en geen alcohol. Is het warm? Drink dan dranken die zout bevatten, maar neem geen zouttabletten!
  4. Eet regelmatig onderweg, ook als je geen zin hebt.
  5. Zorg dat je voeten goed eeltvrij zijn en de nagels recht afgeknipt.
  6. Heb je last van zachte voeten? Behandel ze met glycerine of kamferspiritus en zet er elke dag even de koudwaterstraal op.
  7. Smeer flinke likken zuurvrije vaseline daar waar huid tegen huid of huid tegen kleding schuurt, zoals oksels, liezen, rond de tepels.
  8. Start nooit te snel. Geef de spieren de gelegenheid warm te worden.
  9. Heb je een blaar? Ontsmet de blaar en zijn omgeving. Prik met een steriele naald de blaar aan de basis aan 2 kanten door. Druk met een watje al het vocht eruit. Smeer deze daarna met jodium of Betadine in. Plak tot slot de blaar en omgeving met Leukoplast dakpans-gewijs af. Onderzoek sokken en schoenen naar eventuele oorzaak. Knip nooit de huid weg.
  10. Klachten of blessures? Maak gebruik van de medische verzorging.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?