Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Uitrusting

Tips voor een duurzame en milieuvriendelijke wandeloutfit

Wist je dat ook je wandeloutfit van invloed kan zijn op de ecologische en sociale voetafdruk die we achterlaten op de aarde voor volgende generaties? Wandel.nl geeft je tips voor de aanschaf van een duurzame wandeloutfit.

Vrouw wandelt in wandeloutfit door de natuur

Laat niets achter dan je voetstappen. Een uitdrukking die menig wandelaar en natuurliefhebber wel kent. Letterlijk betekent het dat je niets achterlaat in de natuur, je je afval meeneemt en flora en fauna niet verstoort. Het enige bewijs dat je er geweest bent, zijn de voetstappen die je hebt achter gelaten. Maar wist je dat je ook met de keuzes die je maakt voor je wandeloutfit je de ecologische en sociale voetafdruk kunt beïnvloeden? Wandel.nl geeft je tips voor de aanschaf van een duurzame en milieuvriendelijke wandeloutfit.

Geen overzicht

Het is als consument een hele opgave om uit de vele merken met elk een eigen marketingstrategie je wandeloutfit te kiezen die niet alleen milieuvriendelijk geproduceerd is, maar ook duurzaam is en waarbij geen mensenrechten zijn geschaad.

De impact van de productie van bijvoorbeeld kleding begint bij de grondstoffen. In de buitensport wordt veel van synthetische materialen gebruik gemaakt, maar ook van wol, katoen, dons, enzovoorts. De productie van de grondstoffen heeft invloed op milieu en klimaat, zoals watergebruik, landgebruik, gebruik van gifstoffen, vervuiling, uitstoot van CO2 en dierenwelzijn. Daarnaast is er ook meer oog voor de arbeidsomstandigheden en mensenrechten als de productie plaatsvindt in lagelonenlanden.

Gelukkig zijn er hulpmiddelen die jou kunnen helpen door de reclame heen te kijken en die je de ware identiteit achter een merk laten zien. Dit in de vorm van keurmerken en labels.

Keurmerken en labels

Tegenwoordig zijn er steeds meer merken die inzien dat de grondstoffen van deze wereld eindig zijn en niet zonder meer zonder gevolgen voor natuur en mens gewonnen kunnen worden. Waar de productie vaak een flinke ecologische en sociale voetafdruk achterlaat, worden bedrijven steeds bewuster van de materialen die ze gebruiken, hoe deze gewonnen worden, welke hulpstoffen nodig zijn voor de productie, hoe lang een product mee gaat, wat er met het afgedankte product gebeurt, een eerlijk arbeidsproces, de impact van het productieproces op het klimaat, dierenwelzijn, enzovoorts.

Label van Patagonia, foto: Hadrian / Shutterstock.com
Label van Patagonia, foto: Hadrian / Shutterstock.com

We zetten een aantal keurmerken en labels op een rijtje op het gebied van milieu- en klimaatimpact, arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn. Deze lijst is niet uitputtend.

  • Bluesign label: garandeert een verantwoord gebruik van hulpbronnen en een zo laag mogelijke impact op mens en milieu.
  • Ecocrt: beoordeelt of textiel een natuurlijke en organische oorsprong heeft.
  • Europees ecolabel: bekijkt de levenscyclus van grondstoffen, energiegebruik tot schadelijke stoffen en afval op duurzaamheid.
  • GOTS (Global Organic Textile Standard): definieert wereldwijde eisen aan de organische status van textiel van oogst tot en met de verkoop.
  • Made-by Blue Button: laat zien dat het merk samenwerkt met made-by om hun collectie ieder jaar duurzamer te produceren.
  • Oeko-Tex 100: verbiedt of beperkt sterk de aanwezigheid van een heel aantal giftige stoffen.
  • Oeko-Tex 1000: duidt aan dat een kledingstuk geproduceerd is in fabrieken die het milieu minimaal belasten en waar geen kinderarbeid, geen discriminatie en geen dwangarbeid plaatsvindt.
  • PFC-Free: producten zijn PFC vrij waterafstotend behandeld.
  • RDS (Responsible Down Standard): bij de productie van dons is duidelijk geen gebruik gemaakt van dwangvoeding of het levend plukken van dieren.
  • Soil Association: beoordeelt het organische karakter van de hele keten vanaf de teelt tot aan het eindproduct. Invloed op het milieu en arbeidsomstandigheden worden meegenomen in de beoordeling.
  • World Fair Trade Organization: garandeert dat er standaardprocedures worden ingevoerd met betrekking tot arbeidsomstandigheden, lonen, kinderarbeid en het milieu.

Het keurmerk of label is vaak te vinden in het wasetiket of hangt met een separaat kaartje aan het product.

Foto van voetafdruk in zand

Give back

Veel merken werken niet alleen volgens de vereisten die een keurmerk met zich meebrengt, ze doen meer. Een voordeel van de producenten van outdoormaterialen is dat ze vanuit hun passie voor outdooractiviteiten hun producten zijn gaan ontwikkelen. Zij zitten met hun neus op de feiten als het gaat om gevolgen van de productie op het klimaat en zien als geen ander het belang in om de productie op een dusdanige manier in te richten dat het zo min mogelijk schade tot gevolg heeft.

Patagonia is zo’n merk dat door middel van het ontwikkelen van programma’s voor dierenwelzijn, mensenrechten en milieu een bijdrage levert aan een klimaatneutraler productieproces door middel van onder meer recycling, het gebruik van organische materialen, zoals organisch geteeld katoen en gerecyclede visnetten, en eerlijke lonen voor de werknemers.

Osprey, bekend van de vele soorten backpacks, heeft een secondlife shop in het leven geroepen, waar ze samples en afgedankte Osprey-producten herstellen en voor een fractie van de prijs te koop aanbieden. Zo wil Osprey haar afval in het productieproces verminderen.

De outdoorsector en de miljoenen mensen die van het buitenleven genieten, zijn de ambassadeurs voor het behoud van de natuur. Het EOCA (European Outdoor Conversation Association) steekt 100% van het lidmaatschapsgeld in natuurbeschermingsprojecten die door erkende organisaties worden uitgevoerd. Bedrijven als Gore-Tex, Ecco, Columbia, Lowa, Camelbag, Osprey, Patagonia en Jack Woflskin zijn lid van deze organisatie, maar ook retailers als Bever en A.S. Adventure. Interessant dus om te weten dat naast merken ook retailers investeren in natuurbehoud.

Innovatie

Het produceren van mooie, functionele producten en oog hebben voor duurzaamheid vraagt om innovatie. Van de producten wordt veel gevraagd in extreme weersomstandigheden en temperaturen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de outdoorwereld de meest technische materialen en producten worden ontwikkeld, die mondiaal toonaangevend zijn. Denk maar aan Gore-Tex. Een materiaal dat in eerste instantie door de grote avonturiers werd gebruikt, zelfs op de maan, maar nu voor iedere buitensporter verkrijgbaar is en verwerkt is in tal van producten.

Rugzakken van Osprey, foto: Cineberg / Shutterstock.com
Rugzakken van Osprey, foto: Cineberg / Shutterstock.com

Het is interessant om eens een website van een outdoormerk te bezoeken en je te verdiepen in wat het merk doet. Niet alleen op het gebied van innovatie, maar vooral op het gebied van duurzaamheid en het terugdringen van vervuilende processen in hun productielijn. Vaak hangt dit met elkaar samen.