Wandelen in tijden van corona: adviezen en tips

Voldoende bewegen is ook in tijden van corona heel belangrijk. Hoe kun je de komende tijd op een verstandige en prettige manier blijven wandelen? Wandel.nl geeft je een aantal tips en adviezen.

Wetenschappers drukken ons in deze tijden van het coronavirus op het hart: blijf in beweging. Sociale contacten moeten we de komende tijd zoveel mogelijk beperken om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wandelevenementen zijn om die reden de komende tijd afgelast. Zolang er geen sprake is van een volledige lockdown kunnen we gelukkig naar buiten om te wandelen. Hier vertellen we je hoe je de komende tijd op een verstandige en prettige manier kunt blijven wandelen.

Blijf binnen als jij of een huisgenoot ziek is

Ga niet naar buiten als jijzelf (ook milde) klachten hebt als neusverkoudheid, keelpijn, hoesten en/of koorts. Blijf ook binnen als een huisgenoot koorts (vanaf 38°C) en/of benauwdheidsklachten heeft. In dit artikel (onder het kopje 'Individueel wandelen) lees je alle richtlijnen.

Houd 1,5 meter afstand

Houd 1,5 meter afstand bij iedere persoon die niet tot jouw eigen huishouden behoort. Dit geldt voor mensen die je tijdens je wandeling passeert, maar ook voor mensen met wie je samen aan het wandelen bent (bijvoorbeeld in een groep).

Zoek rustige gebieden

Vermijd drukke gebieden, zoals winkelstraten en drukke parken. Zoek een rustig gebied uit om in te wandelen. Kom je andere wandelaars tegen, houd dan voldoende afstand (1,5 meter).

Varieer in je wandelroutes

Zeker als je gewend bent om met anderen te wandelen, kan in je eentje wandelen op den duur misschien wat gaan vervelen. Zoek daarom verschillende routes uit. Of ga eens op de fiets naar een gebied dat je nog niet kent. Op die manier kun je variatie aanbrengen in je wandelingen.

Geniet (extra) van de omgeving

Het voordeel van in je eentje wandelen: je hebt volop de gelegenheid om je omgeving goed in je op te nemen. Let daarom extra goed op wat je ziet, hoort, voelt en ruikt. Zeker in de lente kun je volop genieten van de natuur. Geef jezelf voor iedere wandeling bijvoorbeeld een opdracht: probeer zoveel mogelijk verschillende soorten vogels te ontdekken of fotografeer zoveel mogelijk bloeiende planten met je smartphone. Dit is meteen een mooie vorm van afleiding in onzekere tijden.

Let op hygiëne, ook onderweg

Het coronavirus verspreidt zich via vochtdruppels, zoals snot en speeksel. Spuug dus niet op de grond. Krijg je onderweg last van een loopneus, snuit je neus dan in een papieren zakdoek en gooi deze in een afvalbak. Hoest en nies in je elleboog. Raak onderweg zo min mogelijk voorwerpen aan. Soms ontkom je hier niet aan, bijvoorbeeld bij stoplichtknoppen. Raak je iets aan, ga dan daarna niet met je hand in je gezicht. Was bij thuiskomst goed je handen.

Overdrijf niet

Voldoende beweging is heel belangrijk, maar overdrijf niet in je wandeltempo en afstand. Begin je net met wandelen, bouw de afstand dan langzaam uit om blessures te voorkomen. Van een langere wandeling moet je lichaam bovendien herstellen. Het laatste wat je in deze periode wilt, is oververmoeid raken en daardoor vatbaarder zijn voor virussen. Zorg behalve voor voldoende beweging ook voor voldoende rust.

Neem voldoende eten en drinken mee

Misschien ben je bij langere wandelingen gewend om halverwege je wandeling ergens iets te gaan eten en drinken. Dit is op dit moment helaas niet mogelijk, want horecagelegenheden zijn gesloten. Zorg er daarom voor, zeker als je een flinke wandeling gaat maken, dat je voldoende eten en drinken meeneemt. In dit artikel lees je meer over drinken tijdens je wandeling en over eten tijdens het wandelen.

Beweegtips in de Wandel.nl app #keepwalking

In de Wandel.nl App gaan we de komende weken tips geven om dagelijks voldoende te bewegen en te wandelen. Nu heel veel mensen thuis werken, sportscholen zijn gesloten en sportevenementen zijn afgelast, is het lastiger om voldoende te bewegen. In de gratis app geven we je drie keer per week een tip om in beweging te blijven.

Zorg goed voor jezelf

Zorg ervoor dat je zo gezond mogelijk blijft. Eet gezond (onder andere voldoende groente en fruit) en zorg voor voldoende nachtrust. Ga dus liever niet met een lege maag op pad en vul je energie na een lange wandeling weer aan. Ga in deze periode niet streng lijnen, want hierdoor ben je vatbaarder voor ziektes.

Heb jij nog andere tips om in de komende tijd voldoende te blijven bewegen en wandelen? Stuur je tip naar redactie@wandel.nl!

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?