Wandelen en eten: na een wandeltocht

Als je een flinke wandeltocht hebt gemaakt, is het goed om na afloop van rekening te houden met wat je eet. Met onderstaande tips zetten we je op het goede spoor.

Een ‘hapje’ koolhydraten

Wat je ook eet, koolhydraten moet je zo snel mogelijk bijtanken. Je lichaam herstelt sneller in de eerste 2 uur na de tocht. Maak daar gebruik van. Anders duurt het langer voordat je helemaal herstelt. Vul ook binnen 2 uur je eiwitten aan. Je spieren herstellen dan 4 keer zo efficiënt dan 12 tot 16 uur later. 

Gezonde voeding is wel meer in trek dan vroeger, maar er gaat nog altijd 50.000 liter bier en 10.000 kilo (biologische) friet over de toonbank na elke dag van de Vierdaagse in Nijmegen. Het hoort er blijkbaar gewoon bij. En als het nooit problemen oplevert, waarom ook niet?  

Wel zijn er snellere en betere manieren om je lichaam te laten herstellen. Het mooiste zou zijn als je meteen een gevarieerde, koolhydraatrijke en vetarme avondmaaltijd eet. Inclusief vitaminen, vezels, eiwitten en ijzer. Daardoor raakt je energie sneller weer op peil en herstelt je lichaam sneller van de inspanning. Dus: geen frites, maar: wel pasta; geen speklapje, maar wel: gegrilde vis, uiteraard zonder vette saus. Of eet een schaaltje vruchtenyoghurt, een boterham met jam, fruit, energiereep, een krentenbol. 

Bijtanken

Drink na afloop veel. Je urine is een goede indicator. Is die donker? Drink dan tot de kleur lichter wordt. Drink (magere) zuivel, energiedrank, thee met suiker of water.

Meer lezen over wandelen & training?

Naar training


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?