Eten en drinken tijdens een wandeltocht: tips

Als je een flinke wandeltocht gaat maken, is het belangrijk om onderweg voldoende te eten en te drinken. Maar wat kun je het beste eten en drinken? En misschien nog belangrijker, hoeveel? Met onderstaande tips zet Wandel.nl je op het goede spoor.

Tip 1: Wacht niet totdat je honger krijgt

Misschien ben je hem wel eens tegengekomen: 'de man met de hamer'. Niets is vervelender dan tijdens je tocht een hongerklop te krijgen. Je benen voelen zwaar aan en je komt nauwelijks nog vooruit. Om dit te voorkomen, moet je tijdens je tocht op tijd eten. Ook als je geen honger hebt.

Tip 2: Eet regelmatig kleine hoeveelheden

Van een grote hoeveelheid voedsel in één keer kun je last van je maag of darmen krijgen. Eet ieder uur dat je aan het wandelen bent iets kleins. Zo blijft je energieniveau op peil.

Tip 3: Neem koolhydraten

Koolhydraten zijn tijdens een inspanning, zoals een wandeltocht, de belangrijkste leverancier van energie. Kies voor licht verteerbare, niet al te vetrijke producten. Geschikte koolhydraatrijke voedingsmiddelen tijdens wandeltochten zijn:

  • banaan
  • ontbijtkoek
  • krentenbol
  • mueslireep
  • brood met zoet beleg (jam of appelstroop)

Tip 4: Drink voldoende, ook bij lagere temperaturen

Vocht is enorm belangrijk, ook als je wandelt. Vocht zorgt voor het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen. Ook reguleert het je lichaamstemperatuur. Als je te weinig drinkt, kun je klachten als spierkramp en hoofdpijn krijgen. Drink je echt veel te weinig, dan kun je zelfs last krijgen van uitdrogingsverschijnselen, zoals duizeligheid en misselijkheid. Voldoende drinken is, zeker bij warm weer, van levensbelang. Maar ook bij lage temperaturen verlies je vocht, vooral via je adem. In dit artikel op Wandel.nl lees je nog meer tips over drinken tijdens het wandelen  

Een rustpost bij de Rode Kruis Bloesemtocht, foto: Kirsten den Boef Een rustpost bij de Rode Kruis Bloesemtocht, foto: Kirsten den Boef

Hoeveel je moet drinken, verschilt per persoon. Drink tijdens het wandelen in ieder geval regelmatig, ieder kwartier enkele flinke slokken. Neem dus een fles of bidon mee. Als je pas gaat drinken als je dorst hebt, ben je te laat.

Drink niet in één keer een hele bidon of fles leeg, want dan kun je last van je maag krijgen. Geschikte dranken tijdens het wandelen zijn water, thee, limonade of sportdrank. Drink geen alcohol, want dit onttrekt juist vocht aan je lichaam.

Tip 5: Maak gebruik van de rustposten

Bij georganiseerde tochten zijn meestal rustposten langs de route. Vaak kun je hier (soms tegen betaling) iets te eten of drinken krijgen. Vul hier je bidon of flesje met water en kijk of je nog voldoende eten bij je hebt. Zo niet, dan kun je hier eventueel eten kopen, zodat je de rest van de tocht voldoende energie bij je hebt en 'die man met de hamer' bij je uit de buurt blijft.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?