Last van zweetvoeten? Dit kun je ertegen doen!

Zweetvoeten. Veel wandelaars hebben er last van. Niet alleen gaan je wandelschoenen door zweetvoeten flink ruiken, het kan ook pijnlijke voeten opleveren. Wandel.nl vertelt je wat je kunt doen bij zweetvoeten.

Zweetvoeten kunnen de kans op blaren vergroten, foto: Lotte Sprenger Zweetvoeten kunnen de kans op blaren vergroten, foto: Lotte Sprenger

Zweetvoeten

Iedereen kan zweetvoeten krijgen. Het wordt pas vervelend als dit gaat stinken en tot vervelende gezondheidsklachten gaat leiden. Transpireren is een natuurlijk reactie van het lichaam om warmte kwijt te kunnen. Omdat voeten vaak verpakt zijn in sokken en schoenen kan het transpiratievocht moeilijk worden afgevoerd. Zo wordt de huid van de voeten vochtig. Transpiratievocht zelf is geurloos. Echter, door de invloed van bacteriën kan er een luchtje ontstaan. Warmte en vocht zijn namelijk de ideale voedingsbodem voor bacteriën. Die scheiden vervolgens een stof af, boterzuur, dat heel erg kan ruiken.

Naast een nare lucht kunnen zweetvoeten ook nog andere vervelende gevolgen hebben. Een vochtige huid vergroot namelijk de kans op blaren. Dat is juist iets wat je als wandelaar niet kunt gebruiken! Ook kan er een schimmelinfectie of een andere huidinfectie ontstaan. Het is dus belangrijk om onze voeten goed te verzorgen.

Schone voeten

Het klinkt zo simpel, maar de beste remedie tegen de gevolgen van zweetvoeten is om de voeten zo schoon en droog mogelijk te houden. Het klinkt nogal voor de hand liggend: je voeten minstens een keer per dag wassen. Gebruik een antibacteriële zeep en spoel en droog je voeten vervolgens goed af. Wil je je voeten extra verwennen? Maak dan een voetenbadje met bijvoorbeeld lavendelolie, salie of baking soda (ontsmettend). Heb je last van eeltvorming op je voeten, dan kun je dit met een speciale eeltverwijderaar weghalen. Het nadeel van eelt is namelijk dat het snel en veel vocht op kan nemen. Bacteriën hebben sneller vrij spel en dat vergroot de kans op stinkvoeten.

Sokken

Als je voeten goed gedroogd zijn, trek je je sokken aan. Sokken zijn er in vele materialen en niet alle sokken voeren zweet gemakkelijk af, met kans op zweetvoeten als gevolg. Kies voor een wandeling dus goede sokken die transpiratievocht kunnen afvoeren. Een mix van wol en katoen is hierbij sterk aan te raden.

Neem tijdens een lange wandeling ook een paar extra sokken mee, zodat je kunt wisselen, mocht dat nodig zijn. Was je sokken op een hoge temperatuur (liefst boven de 75 graden), anders blijven bacteriën in de sokken achter en heb je de volgende keer bij het dragen van de sokken weer last van nare luchtjes. Let wel even op het materiaal van je sokken. Niet alle materialen kunnen hoge temperaturen aan, zoals wol.

Houd ze droog!

Er zijn veel verschillende middeltjes om zweetvoeten te verminderen of tegen te gaan. Talk- of magnesiumpoeder is onder veel wandelaars favoriet. Strooi de poeder over de voeten en wrijf het helemaal uit over je voeten. Of kies voor een voetendeodorant (zowel in poeder als in spray). Een voordeel hiervan is dat er vaak een fris geurtje aan zit, dat eventuele zweetvoetluchtjes maskeert. Gebruik je een antibacteriële voetendeodorant, dan sla je twee vliegen in één klap.

Wie snel last heeft van blaren door een vochtige huid kan er ook voor kiezen een vettige crème te gebruiken, die de wrijving en warmte vermindert. Anderen kiezen er voor de voeten preventief in te tapen. Wat voor jou werkt is persoonlijk, dus probeer de verschillende opties uit. Bij overmatige zweetproductie kun je bij de apotheek een preparaat met een sterke concentratie aluminiumzouten (15 tot 20 procent) verkrijgen waar je je voeten mee insmeert.

Schoenen

Wandelschoenen zijn vaak gemaakt van materialen die niet zo goed ventileren. Het is daarom belangrijk om je schoenen na de wandeling goed te laten luchten en drogen. Het afwisselen van schoenen is een goede manier om je schoenen de kans te geven te drogen en te luchten, maar gaat niet op als je maar één paar wandelschoenen hebt. Zijn je schoenen nat van binnen (van je zweetvoeten of van de regen)? Doe er dan kranten, coffeepads, theezakjes of geurvreters in. Dit absorbeert het vocht. Zet je schoenen zeker niet op of dichtbij de verwarming! Dit droogt het materiaal en de lijmlagen uit en komt de levensduur van je schoenen niet ten goede. Met een droogapparaat speciaal voor schoenen versnel je het droogproces. Vaak hebben deze apparaten een antibacteriële werking. In dit artikel op Wandel.nl lees je meer over het onderhoud van je wandelschoenen.

Na de wandeling

Als je terugkomt van een wandeling is het heerlijk om lekker onderuit te zakken, maar vergeet niet dat je voeten net een tijd met je op stap zijn geweest. Ze kunnen wel wat extra verzorging gebruiken! Schoenen en sokken uit en drogen aan de buitenlucht is al een heerlijk gevoel. Maar wil je je voeten helemaal verwennen geef ze dan een verfrissend voetbadje met verzorgende olie. Zodra de voeten goed droog zijn kun je ze insmeren met een verzorgende voetencrème. Zo houd je je voeten in topconditie.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?



  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.