Hielspoor: wat is het en hoe kom je er snel van af?

Een stekende pijn precies onder het hielbot tijdens het lopen? Au, dat zou wel eens kunnen wijzen op hielspoor. Een vervelende blessure, die het plezier in het wandelen behoorlijk kan verpesten. Wandel.nl geeft je daarom tips

Een röntgenfoto waarop hielspoor is te zien Een röntgenfoto waarop hielspoor is te zien

Wat is hielspoor?

Niet alle pijn in de hiel van je voet hoeft op hielspoor te duiden. Hielspoor is een heel specifiek aan te duiden blessure en de pijn zit recht onder het hielbot. Bij deze blessure ontstaat een verkalking van de hielpleesplaat aan het hielbot. Op een röntgenfoto zie je dan een uitsteekseltje aan het hielbot. Deze verkalking wordt ook wel spina calcaneï genoemd. Niets geks. Ongeveer 75 procent van de volwassen bevolking heeft deze verkalking. Wanneer er sprake is van overbelasting kan er een niet-bacteriële infectie ontstaan. En dat is het moment waarop de stekende pijn ontstaat. Blijft de ontsteking en pijn lang aanhouden, dan spreken we van hielspoor.

Oorzaken

Hielspoorklachten ontstaan voornamelijk door overbelasting en/of een verkeerde voetstand. Bij overbelasting kun je denken aan staande beroepen of te veel sporten waarbij je veelvuldig en hard op de hiel landt. De groei van de populariteit van loopsporten zorgt ook voor een toename van het aantal mensen met hielspoor. En wie z’n loopactiviteiten op verkeerde schoenen (te oude of te zachte schoenen) doet of overgewicht heeft, loopt een verhoogd risico. De laatste jaren zijn schoenen steeds comfortabeler en zachter geworden. Groot nadeel: de voeten zelf worden nauwelijks meer aan het werk gezet, waardoor veel mensen kampen met doorgezakte voeten en de doorbloeding in de voeten niet optimaal is. Hierdoor wordt bij iedere stap de hielpees onder de voet te veel gestrekt, die vervolgens gaat irriteren en pijn veroorzaakt. Wist je dat ook teenslippers hielspoor kunnen veroorzaken? De platte versies zonder goed voetbed kun je maar beter in de kast laten staan.

Klachten, en dan?

Heb je klachten die na een tijd van rust niet over gaan? Dan is het verstandig om naar de huisarts of een fysiotherapeut te gaan. Deze kan de juiste diagnose stellen en je adviseren over de meest passende behandeling voor jou. Er zijn namelijk verschillende behandelingen mogelijk om je van de klachten af te helpen. Denk aan specifieke (rek)oefeningen of massage, maar ook shockwavetherapie behoort tot de mogelijkheden. Je kunt ook een doorverwijzing krijgen naar een podoloog om zooltjes of een hakje aan te laten meten, waarmee de druk op de hielpees wordt verminderd. Er zijn overigens ook hielspoorzooltjes online verkrijgbaar. Overleg dus even met je behandelaar wat de beste en financieel aantrekkelijkste oplossing voor jou is.

Als de oorzaak ligt in verkorte spieren en pezen zou een Strassburg sok uitkomst kunnen bieden. Hiermee rek je de spieren en pezen gedurende langere tijd achter elkaar op. Vanwege de stand van de voet als je deze sok aan hebt, wordt geadviseerd om deze ’s nachts te dragen. Compressiesokken helpen om afvalstoffen beter af te voeren door stimulatie van de doorbloeding. Bovendien geven compressiesokken ondersteuning aan de voetboog, wat verlichting geeft. Bij zeer ernstige klachten kan er ook aan gedacht worden om een cortisoneninjectie te zetten en als laatste optie is een operatie mogelijk. Maar zover hoeft het niet te komen.

Wat kun je zelf doen?

Voorkomen is beter dan genezen. Je kunt het risico op hielspoor verkleinen door ervoor te zorgen dat je voeten in topconditie zijn. Een goede doorbloeding in de voeten verkleint de kans op verkalking van de aanhechting van de hielpeesplaat. Het is belangrijk om de spieren in je voeten te trainen met oefeningen. Loop eens op blote voeten in het zand, of leg een handdoek op de grond en trek deze naar je toe door met de tenen een grijpbeweging te maken. Ook balansoefeningen op blote voeten zijn een prima manier om de voeten aan het werk te zetten. Vermijd zo mogelijk het lopen op blote voeten op harde ondergrond en op teenslippers zonder goed voetbed. Daarnaast is het belangrijk dat je goede schoenen draagt en deze ook afwisselt (draag in je schoenen eventueel een hielspoorzooltje). Dat geldt niet alleen voor je dagelijkse schoenen, maar juist ook voor je sportschoenen. Te lang op hetzelfde paar sportschoenen lopen, komt de gezondheid van je voeten niet ten goede.

Tip van (oud)atletiektrainer Thea

Zogenaamde actieve rust is heel belangrijk bij dit soort blessures. Dit betekend dat je in beweging blijft maar je blessure, in dit geval je voet, wel rust gunt. Fietsen kan bij deze blessure een goed alternatief zijn.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?