Tips om de avondklok te doorstaan

woensdag 27 januari 2021

De avondklok is ingegaan, een late avondwandeling zit er niet meer in. Maar dat betekent niet dat je bij de pakken neer hoeft te gaan zitten. Wandel.nl geeft je zes tips om de avondklok te doorstaan.

Zonsopkomst over daken

De avondklok is ingegaan, een late avondwandeling zit er niet meer in. Maar dat betekent niet dat je bij de pakken neer hoeft te gaan zitten. Wandel.nl geeft je zes tips om de avondklok te doorstaan.

Tip 1: Ontdek de voordelen van een ochtendwandeling

Ben jij gewend om een avondwandeling te maken? Probeer dan eens de voordelen te ontdekken van een ochtendwandeling. Ga eerder naar bed en sta de volgende ochtend extra vroeg op om op pad te gaan. Vooral wanneer je de rest van de dag binnen zit kan het een verademing zijn om de dag te starten met een wandeling. Op Wandel.nl staan nog meer voordelen van wandelen in de vroege ochtend.

Tip 2: Ga eerder op de avond een blokje om

Heb je na het avondeten niet genoeg tijd voor een wandeling? Wissel je wandeling dan om met het avondeten. Eet voor het wandelen een lichte snack, zo hou je het vol tot aan het avondmaal. Mocht je wandeling langer worden dan gepland, dan weet je in ieder geval zeker dat je voor 21.00 uur weer thuis bent.

Oefeningen thuis

Tip 3: Oefeningen voor binnenshuis

Je kunt ook goed binnen in beweging blijven. Er zijn veel oefeningen te vinden die je gemakkelijk vanuit je huiskamer kunt uitvoeren. Op Wandel.nl staan een aantal video’s met oefeningen om je benen te trainen. Maar je kunt ook je hele lichaam trainen, hier vind je oefeningen die je kunt uitvoeren door je eigen lichaamsgewicht te gebruiken. Alle oefeningen zijn te vinden onderaan onze pagina #KeepWalking: wandelen tijdens de coronacrisis.

Tip 4: Lees een goed boek over wandelen

Na al die oefeningen is het tijd om op de bank even weg te dromen met een goed boek. Er zijn de afgelopen jaren veel mooie boeken over wandelen verschenen. Doe bijvoorbeeld inspiratie op met het boek ‘Roots. De mooiste boswandelingen van Nederland’ of ‘Camino. Wie kom je tegen op de weg naar Santiago?’. Hier vind je nog meer mooie boeken over wandelen.

Tip 5: Bekijk een tv-programma over wandelen

Naast een goed boek zijn er ook veel tv-programma’s te bekijken die interessant zijn voor wandelaars. Via Uitzending Gemist kan je de programma’s terugkijken. Tijdens deze programma’s ontdek je de natuur en cultuur van Nederland. Ook komen de positieve effecten van wandelen aan bod. Hier vind je een lijst met interessante tv-programma’s voor wandelaars.  

Rugzak met wandelschoenen en kaart

Tip 6: Maak een wandelbucketlist voor na de maatregelen

Gebruik je vrije avonden om uit te zoeken waar of met wie je wilt gaan wandelen zodra alle coronamaatregelen voorbij zijn. Je kunt ook alvast plannen maken voor een wandelvakantie. Zodra we weer mogen reizen, weet jij precies hoe jouw ideale wandelvakantie eruit gaat zien. Heb je ambitieuze plannen gemaakt? Maak dan ook meteen trainingsplannen, zo zorg je ervoor dat je op tijd fit bent.


  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?