Meer uit je wandeling halen? Start met yoga!

Yoga, dat is jezelf toch in moeilijke houdingen worstelen? Waarvoor je lenig en ontspannen moet zijn? Niets is minder waar! In dit blog vertelt yogadocente Sarah Bierens wat yoga is én wat de gunstige effecten ervan zijn als je veel wandelt.

Door Sarah Bierens, yogadocente in Nijmegen

Yoga komt oorspronkelijk uit India. Wanneer het is ontstaan, weten we niet precies. Er zijn bronnen die duiden op zo’n 5000 jaar geleden, maar de vorm waarin we nu yoga beoefenen stamt uit de vorige eeuw. Tegenwoordig is yoga razend populair. Alleen al in Nederland staan meer dan 1,6 miljoen mensen op de yogamat. Niet zo gek, want in deze gehaaste maatschappij verlangen we steeds meer naar rust, verdieping en ontspanning.

Toch voelen sommige mensen een drempel om met yoga te beginnen. ‘Mijn lichaam is te stijf,’ of ‘ik kan niet zo lang stilzitten’ en ‘yoga is voor mij te zweverig’, zijn veel gehoorde bezwaren. Het mooie is, voor yoga maakt het niet uit of je flexibel bent. Of je rusteloos of de rust zelve bent. Spiritueel of broodnuchter. Jong, oud, man of vrouw. Yoga is voor iedereen en je hoeft het niet goed te kunnen. Je doet wat goed is voor jou.

Letterlijk betekent yoga ‘verbinden’. Dat kan verbinden zijn met jezelf, je lichaam, je ademhaling, het huidige moment of met anderen en de wereld om je heen. Yoga nodigt uit te luisteren naar je lichaam, je grenzen te verkennen en ze te respecteren. Iets wat je ook kunt toepassen in je dagelijks leven. Daarom is yoga eerder een levenshouding. En dat je er soepeler van wordt, is een prettig gevolg.

De voordelen van yoga voor wandelaars

Wat brengt yoga je nu precies en waarom is het zo goed als je geregeld de wandelschoenen aantrekt? Yoga zorgt voor:

  • Sterke spieren en botten;
  • Soepele gewrichten en elastisch bindweefsel;
  • Beter uithoudingsvermogen;
  • Bescherming tegen hart- en vaatziekten;
  • Een betere nachtrust;
  • Minder stress en meer rust;
  • Meer bewustwording.

De meeste mensen beoefenen yoga door actieve houdingen ('asana’s' in het Sanskriet) in verschillende yogastijlen. Er zijn dynamische vormen zoals Hatha en Vinyasa Yoga. Hierbij gebruik je vooral spierkracht. Yin is een rustige vorm waarbij je langer in houdingen blijft om dieper gelegen bindweefsel te stimuleren. Ook zijn er ontspannende stijlen zoals Yoga Nidra en Restorative Yoga. Dit zijn slechts een paar vormen, dus is er keuze genoeg!

Voor de één is yoga iets fysieks ter ondersteuning van wandelen en andere sporten. De ander gebruikt yoga om te onthaasten na een drukke werkdag. Het kan ook een spirituele betekenis voor je hebben. Bottom line: het maakt niet uit waarom je yoga beoefent. Je doet het omdat het goed voelt en het je iets positiefs oplevert!

Yoga vanuit huis uitproberen?

De komende weken laat Sarah je in drie video's verschillende oefeningen zien die je thuis of tijdens je wandeling kunt doen. Hieronder zie je de eerste video.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?