Blaren voorkomen en behandelen

Blaren kunnen je wandelplezier flink bederven. Wat moet je doen als je een blaar hebt. En hoe kun je blaren voorkomen? Wandel.nl geeft tips.

Blarenpleisters Blarenpleisters

Tijdens een lange wandeltocht zet je duizenden stappen. Door druk en wrijving kun je last krijgen van blaren.

Dit kun je het beste doen als je een blaar hebt

Probeer blaren heel te laten. Zo is de kans op infecties het kleinst. Plak een blarenpleister over de blaar. Ook bij beginnende blaren (rode huid) kun je een blarenpleister gebruiken.

Heb je te veel last van de blaar om nog te kunen lopen (bijvoorbeeld door de dikte van de blaar), prik deze dan door. Gebruik hiervoor een steriele blarenprikker. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist. Druk het vocht voorzichtig uit de blaar en plak deze af met een steriel gaasje.

Is de blaar tijdens het lopen kapot gegaan, maak deze dan eerst goed schoon met alcohol of betadine (gebruik geen betadine als je allergisch bent voor jodium). Verbind de blaar vervolgens met een steriel gaasje.

Als er bloed, pus of niet-helder vocht uit een blaar komt, doe je er verstandig aan om er door een deskundige of arts naar te laten kijken.

Bij grote georganiseerde tochten, zoals de Vierdaagse Nijmegen, zijn EHBO-posten van het Rode Kruis aanwezig. Hier kun je blaren (ook beginnende blaren) deskundig laten behandelen. Maak hier gebruik van zodra je last krijgt van een blaar.

Zo voorkom je blaren

Je kunt een aantal maatregelen nemen om de kans op blaren zo klein mogelijk te maken.

Tip 1: Draag speciale wandelsokken. Deze zijn gemaakt van materiaal dat vocht afvoert. Hierdoor blijven je voeten droger. Ook zitten er in wandelsokken geen naden, zodat er minder drukplekken op je huid ontstaan.

Tip 2: Neem bij lange tochten, en zeker als het regent, een extra paar sokken mee. Je kunt dan onderweg droge sokken aantrekken. Natte sokken zijn een belangrijke oorzaak van blaren.

Tip 3: Draag goed zittende wandelschoenen. Blaren ontstaan door druk of wrijving. Draag schoenen die niet te strak, maar ook niet te los zitten. Loop nieuwe schoenen altijd goed in voordat je er een langere tocht mee gaat lopen.

Tip 4: Smeer geen vaseling op je voeten. Hiermee smeer je de porie├źn van je huid dicht en daardoor kan de huid niet goed ademen. Hierdoor is de kans op blaren groter.

Tip 5: Houd de drukpunten op je voeten in de gaten tijdens het wandelen. Bekende drukpunten zijn de hiel, de voorvoet en de kleine tenen. Te veel druk op bijvoorbeeld de wreef, de hallux valgus (bij de grote teen), kun je vermidneren door de schoenen anders te veteren.

Tip 6: Sommige wandelaars hebben goede ervaringen met het preventief afplakken van drukpunten op de voet. Hiervoor kun je speciale tape gebruiken. Probeer dit altijd van te voren in trainingen uit.

      Naar gezondheid

      Meer lezen over wandelen & gezondheid?

      Naar gezondheid


      In de Wandel.nl webshop

      € 6,95
      Ledenprijs € 5,00
      € 4,95
      Ledenprijs € 3,95