Wandelen als je een hoge bloeddruk hebt: waar moet je op letten?

Als je een hoge bloeddruk hebt, is een gezonde leefstijl met voldoende bewegen heel belangrijk. Wandelen is een goede vorm van lichaamsbeweging. Maar waar moet je op letten als je een hoge bloeddruk hebt en gaat wandelen? Wandel.nl geeft advies.

Eén op de vier Nederlanders en zelfs één op de twee 65-plussers heeft te maken met een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk is een belangrijke factor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten en is dan ook schadelijk voor de gezondheid. Gelukkig is bewegen een hele goede manier om aan je gezondheid te werken. Voldoende lichaamsbeweging heeft een gunstig effect op de bloeddruk.

Wat is een hoge bloeddruk?

Het hart pompt het bloed door het lichaam. Dit gebeurt doordat het hart samenknijpt. Door te meten wat de bovendruk (als het hart samenknijpt) en de onderdruk (als het hart ontspant) is, kan de bloeddruk worden bepaald. Bij een hoge bloeddruk staan de bloedvaten steeds onder hoge druk, waardoor de wanden van je bloedvaten beschadigd kunnen raken. Er kunnen zich hier dan vetachtige stoffen (cholesterol) ophopen, waardoor de bloedvaten nauwer worden. De kans op een beroerte of infarct neemt dan toe. Bij een hoge bloeddruk moet bovendien het hart steeds harder werken om het bloed rond te pompen. Als gevolg hiervan wordt je hartspier stijver en dan kan hartfalen ontstaan.

De bloeddruk schommelt gedurende de dag en ook bezigheden, emoties en spanning zijn van invloed. Om vast te stellen of er sprake is van een hoge bloeddruk wordt op meerdere momenten de bloeddruk gemeten. De bloeddruk is te hoog als de bovendruk boven de 140 mmHg en de onderdruk boven de 90 mmHg is.

Het gevaar van een hoge bloeddruk schuilt in het feit dat de meeste mensen geen klachten hebben en een hoge bloeddruk daardoor lang onopgemerkt blijft. Het risico op hart- en vaatziekten of schade aan organen neemt echter steeds verder toe. Bij ernstig verhoogde bloeddruk kunnen klachten als hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid of oogklachten ontstaan.

De huisarts kan medicatie voorschrijven om de bloeddruk te verlagen als het risico op hart- en vaatziekten hoog is. Wie medicatie gebruikt en bij wie de bloeddruk onder controle is, kan in principe alle sporten doen

Bron: Hartstichting

Verbeter je leefstijl

Niet altijd wordt medicatie voorgeschreven. Met aanpassingen in de leefstijl kunnen al veel gezondheidsverbeteringen worden behaald. Zo heeft regelmatig bewegen (voor volwassenen geldt 2,5 uur per week matig intensief als norm) een positief effect op de bloeddruk. Bij veel mensen met een hoge bloeddruk blijkt sprake te zijn van overgewicht. Gezond eten, afvallen en bepaalde voedingsmiddelen mijden of verminderen (alcohol, drop, zoethout, zout) dragen bij aan een verbetering van de bloeddruk. Wie rookt, stopt daar maar beter mee. Roken vernauwt de bloedvaten, waardoor de bloeddruk toeneemt.

Zoals hierboven beschreven, hebben emoties en spanningen ook invloed op de bloeddruk. Bij mensen die regelmatig aan stress worden blootgesteld, kunnen de hormoonspiegels van adrenaline, noradrenaline en cortisol permanent hoog zijn en dit heeft een directe invloed op het functioneren van organen en de bloeddruk. Stress vermijden of anders leren omgaan met spanningen kan je helpen om de bloeddruk te verlagen.

Niet onbelangrijk, maar minder voor de hand liggend, is het belang van een goede nachtrust. Iedere nacht een uurtje te weinig slapen kan op termijn leiden tot een verhoogde bloeddruk. Verbeter de kwaliteit van je nachtrust door overdag lekker actief te zijn, voldoende daglicht te absorberen en op tijd naar bed te gaan.

Beweeg!

Vooropgesteld: wie een hoge bloeddruk heeft, doet er goed aan altijd eerst contact op te nemen met de huisarts en eventueel een sportmedische keuring te ondergaan, alvorens een verandering in de leefstijl aan te brengen door (fanatiek) te gaan wandelen. Maar uit bovenstaande wordt wel duidelijk dat (beginnen met) bewegen één van de belangrijkste remedies tegen een hoge bloeddruk is. Het hebben van een hoge bloeddruk hoeft dus geen belemmering te zijn om te wandelen, maar kan je juist helpen om gezonder te worden. Wie medicatie voor een hoge bloeddruk gebruikt en begint met of juist meer gaat wandelen kan het beste overleggen met de huisarts. Mogelijk dient de medicatie aangepast te worden.

Ben je niet actief, wil je gaan bewegen, maar vind je het spannend om alleen te gaan wandelen? Zoek dan een wandelmaatje en wandel de eerste weken dichtbij huis. Begin met een kort rondje en bouw dit langzaam op. Is de drempel om naar buiten te gaan nog te hoog? Neem dan contact op met een fysiotherapiepraktijk, wandelgroep of (medische) sportinstelling in de buurt en begin met bewegen onder deskundige begeleiding. Ook de huisarts kan je hierin adviseren.

Wil je meer over hoge bloeddruk lezen? Kijk dan op deze pagina van de Hartstichting.

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?



  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.