Voetverzorging

Zonder gezonde voeten kom je nergens. Met een uitgekiende voetverzorging zijn veel problemen te voorkomen. Wandel.nl vertelt je meer.

Voor een lekkere wandeling is van alles nodig, maar zonder gezonde voeten kom je nergens. Met een uitgekiende voetverzorging zijn veel problemen te voorkomen. In dit artikel lees je meer over voetverzorging, over dagelijkse voetzorg, voetverzorging voor en tijdens de wandeling, en over voetverzorging na het wandelen.

Tekst: Marjolein van Rotterdam.

Was je voeten alleen met water. Zeep droogt de huid uit en verwoest de huidflora.

Het slechte nieuws: er zijn talloze problemen waar voeten mee te kampen kunnen hebben. Het goede nieuws: aan het merendeel van de problemen kun je zelf iets doen. Meer dan je denkt! Goede schoenen die passen bij het wandelterrein, goede sokken zonder naden, een uitgebalanceerde training, soms ondersteuning of correctie. En in elk geval ook een juiste voetverzorging. Voetverzorging wordt vaak het stiefkindje van de lichaamsverzorging genoemd, maar kan veel ellende voorkomen. Pedicures zeggen: 'Wie wil winnen moet onderaan beginnen.'

Dagelijkse voetzorg

Ingewikkeld hoeft een goede voethygiëne niet te zijn. Het belangrijkste: gebruik geen zeep, was je voeten elke dag met water, en droog je voeten na het wassen goed af met een schone handdoek, ook tussen de tenen. Zeep droogt de huid uit en tast de natuurlijke huidflora aan en is daarom af te raden. Gebruik dagelijks een voetcrème die op de voethuid is afgestemd. Kleedkamers en douches zijn een bron van bacteriën en schimmels. Draag tijdens het douchen in zwembaden of kleedkamers daarom altijd badslippers.

Elke dag schone katoenen of wollen sokken helpt ook. Wissel daarnaast geregeld van schoenen. Knip nagels regelmatig, en knip ze recht af om ingroeiende nagels te voorkomen. Te lange nagels stoten vooral tijdens het afdalen tegen de schoenwand, en dat geeft narigheid. Check ook of de nagel niet tegen de teen ernaast drukt. Als je voeten tijdens het wandelen uitzetten kan dat zorgen voor verwondingen. Tip: na het douchen zijn nagels zachter en knip je ze gemakkelijker.

Voor en tijdens de wandeling

Voor je op pad gaat kun je een paar dingen doen. In de handel zijn producten beschikbaar die je voeten beschermen tijdens het wandelen. Gehwol grijs (voetcrème) bijvoorbeeld beschermt de voet tegen zware belasting en wrijving. Je kunt de crème vlak voor het wandelen aanbrengen op de voethuid, even laten intrekken en dan meteen je sokken aantrekken. Drukpunten op de huid kun je preventief tapen met Fixomull stretch, beschermen met wandelwol, vette watten of een siliconen product als Teentop. Tip: heb je last van transpirerende voeten? Neem dan een extra paar sokken mee en wissel deze halverwege de wandeling voor de vochtige sokken.

Voel je tijdens een wandeling problemen opkomen, probeer dan bij de EHBO-post ernaar te laten kijken, of neem even een pauze en check je voeten, sokken en  schoenen op oneffenheden. Blijf in ieder geval niet doorlopen met je klacht.

Na het wandelen

Na een wandeling zijn je voeten vaak warm en wat dikker. Probeer daarom direct na een wandeling je voeten te wassen en eventueel tape te verwijderen. Je benen even omhoog leggen stimuleert de afvoer. Door het rollen van de voet over een massagebal stimuleer je de bloedsomloop onder de voet en herstel je sneller na een zware inspanning. Tot slot is het fijn (of het heilzaam is weet niemand) je voeten na een tocht eens lekker te verwennen. Denk aan een lauwwarm voetenbad met een voetenbruistablet, een voetmassage, een wisselbad of een verkoelende menthol voetcrème. 

Meest voorkomende voetproblemen

De meest voorkomende voetproblemen bij wandelaars zijn blaren (lees hier het artikel over blarenpreventie) en blauwe nagels. Daarnaast is er nog een heel scala aan problemen mogelijk door kwaaltjes, standsveranderingen van de voet, of blessures. Denk aan ingroeiende teennagels, nagel- en huidschimmels, kloven, zweetvoeten, eelt, wratten en likdoorns, holle voeten of platvoeten, hamer- en klauwtenen, hallux valgus, hielspoor, of ontstekingen aan de peesplaat onder de voet.

Voetprofessionals


Als je zelf niet meer bij je voeten kunt, of voetproblemen hebt die je zelf niet kunt behandelen, dan kunnen professionals uitkomst bieden. Medisch pedicures kennen alle (sportgerelateerde) voet- en nagelproblemen en kunnen je adviseren over de beste behandeling en het voorkomen van problemen tijdens het wandelen. Blessures en problemen ten gevolge van een standsverandering van de voet kunnen worden verholpen door een sportpodotherapeut, bijvoorbeeld door het aanmeten van een sportpodozool.

Naar gezondheidNaar verzorging

Meer lezen over wandelen & training?

Naar training


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Geschreven door

Marjolein van Rotterdam

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?