Hoe voorkom je maagklachten tijdens het wandelen?

Tijdens het wandelen kun je last hebben van maagklachten, zoals pijn in je bovenbuik, brandend maagzuur en oprispingen. Maar waar komen deze klachten vandaan en wat kan je doen om dit te voorkomen? Wandel.nl geeft tips!

De grootste boosdoener van maagklachten tijdens het wandelen is je voeding. Bij inspanning gaat het bloed vooral naar je spieren en niet naar de organen die voedsel verteren, omdat daar de energie het hardst nodig is. Wanneer je ‘verkeerd’ eet, zoals te laat eten of voedsel eten waar je maag niet tegen kan, ontstaan er klachten. Een andere factor die een grote rol kan spelen, is uitdroging wanneer je tijdens of voor je wandeling niet genoeg drinkt.

Voorkomen is beter dan genezen

Het tegengaan van uitdroging en een juiste timing van voedselinname is belangrijk om klachten te voorkomen. Eet in de laatste twee tot drie uur voor het wandelen geen grote hoeveelheid vast voedsel meer. Plan je maaltijd dus een paar uur voordat je gaat wandelen. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt voordat je op pad gaat. Water en thee zonder suiker zijn gezonde opties. Ga je langer dan een uur wandelen, dan is het belangrijk om ook tijdens het wandelen goed te drinken. In dit artikel lees je meer over drinken tijdens het wandelen. Elk lichaam heeft eigen behoeftes, hoeveel en wanneer jij moet eten en drinken kan dus variëren. Ga je minder dan anderhalf uur wandelen, dan hoef je niet te eten tijdens je wandeling.

Dagboek

Zuur en vet voedsel, zoals sinaasappelsap en patat, kunnen maagklachten veroorzaken. Om er zelf achter te komen welk voedsel klachten geeft, helpt het om een dagboekje bij te houden. Hierin hou je bij wat je die dag eet, wanneer en hoeveel je hebt gegeten en wanneer de klachten opspelen. Op deze manier kan je een patroon ontdekken en hier je voedselinname op aanpassen.

Toch klachten tijdens het wandelen?

Krijg je toch klachten tijdens het wandelen? Dan kan het helpen om een maagzuurremmer te gebruiken om het branderige gevoel snel te laten verwijderen. Dit is echter wel symptoombestrijding. De onderliggende oorzaken los je niet op, waardoor klachten terug kunnen komen. Daarnaast helpt het om tijdens het wandelen alleen water te drinken (geen vruchtensappen of zuivel) en, indien nodig, voedsel te eten dat niet te zwaar op de maag valt, zoals een gezonde zelfgemaakte energiereep.

Heb je structureel last van je maag, niet alleen tijdens het sporten? Dan adviseren wij je om een bezoekje te brengen aan je huisarts.

Meer lezen over wandelen & training?

Naar training


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?