Drinken tijdens het wandelen: tips

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende drinkt tijdens een wandeltocht? Wandel.nl geeft tips.

Een watertappunt bij de Vierdaagse Nijmegen, foto: Gijs Janssen Een watertappunt bij de Vierdaagse Nijmegen, foto: Gijs Janssen

Voldoende drinken is altijd belangrijk, maar zeker als je een (lange) wandeling maakt als het warm weer is. Hoeveel vocht moet je binnen krijgen en hoe zorg je ervoor dat je onderweg voldoende drinkt?

Hoeveel vocht heb je nodig?

Hoeveel vocht je tijdens je wandeling nodig hebt, is per persoon verschillend. Ook de omstandigheden spelen een rol, zoals de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid. In 2007 deed de Nijmeegse hoogleraar inspanningsfysiologie Maria Hopman onderzoek naar deelnemers aan de Vierdaagse Nijmegen. Uit de resultaten bleek dat sommige wandelaars aan 2 liter voldoende hadden, terwijl anderen 7 liter moesten drinken om hun vochtbalans op peil te houden. Het is dus lastig om precies aan te geven hoeveel liter je tijdens een wandeltocht moet drinken.

Belangrijk is in ieder geval om niet te wachten met drinken totdat je dorst krijgt. Dan ben je namelijk al te laat en kun je last krijgen van klachten als spierkramp of vermoeidheid. Drink je echt veel te weinig, dan kun je zelfs last krijgen van uitdrogingsverschijnselen, zoals hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid. Voldoende drinken is zeker bij warm weer van levensbelang.

Houd als regel aan dat je ieder kwartier een paar flinke slokken drinkt. Kies bij voorkeur voor water of een isotone sportdrank. Alcohol is uit den boze, want dit onttrekt juist vocht aan je lichaam.

Ook bij lage temperaturen verlies je vocht, vooral via je adem. Let er dus ook in de winter op dat je voldoende drinkt.

Hoe weet je of je voldoende drinkt?

Er zijn een paar manieren om na te gaan of je voldoende drinkt. Bijvoorbeeld door je urine te controleren. Is je urine donker of kun je zelfs helemaal niet plassen, dan heb je te weinig gedronken en is het zaak om je vochttekort aan te vullen. Drink regelmatig, maar geen enorme hoeveelheden in één keer. Als je een te grote hoeveelheid achter elkaar drinkt, dan kun je last van je maag krijgen.

Onderweg lastig om te bepalen, maar wel als je thuis een weegschaal hebt: je gewicht. Weeg jezelf voor en na je tocht en je weet hoeveel vocht je onderweg bent verloren. Was je voor vertrek twee kilo zwaarder dan na afloop, dan ben je onderweg twee liter vocht kwijtgeraakt. Vul dit tekort weer aan door deze hoeveelheid te drinken.

Praktische tips

Drinken meenemen

Je kunt je drinken op verschillende manieren bij je dragen, bijvoorbeeld in flesjes of een bidon in je rugtas. Nadeel is dat je iedere keer als je wilt drinken je tas moet openen. Er zijn daarom speciale bidongordels (zoiets heet een drinkbelt) of flessengordels in de handel. Voordeel hiervan is dat je drinken constant binnen handbereik is. Nadeel van vooral de drinkbelt is dat het gewicht maar op één plaats zit en dat dit onprettig kan voelen.

Camelbaks Camelbaks

Wil je een grote hoeveelheid drinken meenemen, bijvoorbeeld als je een lange tocht gaat maken waarbij je niet zeker weet of je onderweg je voorraad drinken kunt aanvallen, dan is een camelbak handig. Dit is een rugzak met een waterreservoir. Via een slangetje kun je tijdens het wandelen drinken. Hier lees je meer over de verschillende drinksystemen voor wandelaars.

Rustposten

Bij de meeste georganiseerde tochten zijn rustplaatsen langs de route waar je onderweg drinken kunt krijgen. Kijk van te voren hoeveel posten er zijn en vul je bidon of flesje op deze plaatsen. Loop je een tocht op eigen gelegenheid, kijk dan of er onderweg horecagelegenheden of winkels zijn. Zorg ervoor dat je onderweg, zeker bij warm weer, altijd de beschikking hebt over drinken (ook tussen de rustposten in).

Train je drinken

Train je voor een lange of meerdaagse tocht? Probeer dan tijdens je training al uit hoeveel je moet drinken en welk soort drinken goed bevalt. Beter last van je maag tijdens een training dan tijdens de tocht zelf.

Contant geld

Zorg ervoor dat je bij lange tochten contant geld op zak hebt. Mocht je onverhoopt geen drinken meer hebben, dan kun je nog ergens iets te drinken kopen.

Voor de tocht

Ga je een lange tocht lopen of een meerdaagse zoals de Vierdaagse, drink dan ook de dagen van te voren voldoende. Zo zorg je ervoor dat je vochtbalans bij de start al goed op peil is.

Na de tocht

Drink ook na je tocht voldoende. Dit is ook belangrijk voor je herstel. Zorg er bij een meerdaagse voor dat je na iedere etappe goed drinkt, zodat je vochtbalans de volgende dag weer op peil is.

Drink niet te veel

Overdrijf niet en drink niet te veel in één keer. Net als te weinig drinken is te veel drinken ook ongezond. Je kunt het beste regelmatig kleinere hoeveelheden drinken, zowel voor, tijdens als na je wandeltocht.

Let op de smaak

Vind je het lastig om onderweg voldoende te drinken? Zorg er dan in ieder geval voor dat je iets drinkt wat je qua smaak aangenaam vindt (maar dan uiteraard wel zonder alcohol). Op die manier blijft het prettig om te drinken, ook nadat je al een liter hebt gedronken. Wissel bij lange afstanden verschillende soorten drinken met elkaar af.

Heb jij nog andere tips om tijdens je wandeling voldoende te drinken? Stuur je tip naar redactie@wandel.nl en we voegen deze toe aan dit overzicht.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?