Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer

Veelgestelde vragen over de Wandel.nl app

Heb je vragen over de Wandel.nl app? Op deze pagina vind je veelgestelde vragen met antwoorden.

Header | /app

Algemene vragen over de Wandel.nl app

Wat is de functie van de nieuwe wandel.nl-app? 

De wandel.nl app biedt jou de mogelijkheid om vanaf iedere gewenste locatie te gaan wandelen en de gelopen kilometers te registreren. De app geeft je inzicht in al jouw wandelstatistieken. Daarnaast wordt je ook beloond voor jouw wandelprestaties.  

In de app vind je ook de wandelagenda terug. Daarnaast worden er ook digitale evenementen georganiseerd zoals De Alternatieve Vierdaagse waaraan je kunt meedoen. 

Met handige wandeltips en inspirerende berichten laten we je nog meer genieten van wandelen. De Wandel.nl app brengt je verder! Ook kun je jouw wandelvrienden volgen en hen inspireren met jouw gelopen wandeltochten. 

Moet ik betalen voor de Wandel.nl-app? 

Nee, de Wandel.nl-app is gratis. 

Waar kan ik de Wandel.nl-app downloaden? 

In de Appstore of de Google Playstore. Op www.wandel.nl/app lees je er alles over.  

Op welke telefoon kan ik de Wandel.nl-app en dus de digitale ledenpas downloaden? 

Op een smartphone van Apple of een smartphone die draait op Android. De minimaal vereiste versies zijn voor Android vanaf versie 8.0, en iOS (Apple) vanaf versie 13.0 (iPhone 6 en nieuwer). 

Heb ik WiFi of een internetverbinding nodig tijdens het wandelen? 

Tijdens het wandelen heb je een werkende GPS-verbinding nodig en bij het starten en finishen van de app een werkende internetverbinding.  

Moet ik tijdens het lopen mijn GPS aan laten staan? 

Ja, je kunt uit de app gaan en ondertussen een andere app gebruiken. Indien je de wandel.nl-app helemaal afsluit, wordt de gps-verbinding verbroken en de wandeling niet opgeslagen.  

Waar en wanneer kan ik de app gebruiken? 

De wandel.nl-app biedt jou de mogelijkheid om in iedere gewenste plek op ieder tijdstip in Nederland een mooie wandeling te lopen! We adviseren je daarbij om geen drukke locaties te zoeken en je altijd aan de RIVM-richtlijnen te houden. 

Doet de app het ook in het buitenland? 

De wandel.nl-app kun je ook in het buitenland gebruiken! Je gelopen kilometers worden geregistreerd. 

Kan ik met meerdere personen op een app lopen? 

Tot dusver is het nog niet mogelijk om je met meerdere mensen op de app te registreren, als jouw wandelmaatje het niet erg vindt dat je geen kilometerregistratie hebt, dan kun je zeker samenlopen. Anders adviseren we om beide de app te gebruiken en jullie wandeling te tracken. 

Waarom is een account verplicht om gebruik te kunnen maken van de wandel.nl-app? 

Het is nodig om een account aan te maken voor de wandel.nl-app zodat jouw wandelstatistieken opgeslagen kunnen worden. Daarnaast is het account ook van belang bij de koppeling met de Wandelvoordeelpas. 

Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen van mijn registratie, is dat een probleem? 

Dat is geen probleem. We sturen je geen bevestigingsmail indien je een nieuw account aanmaakt. Je ontvangt enkel een mail als je een nieuw wachtwoord aanvraagt. 

Vragen over evenementen in de Wandel.nl app

Wat is het verschil tussen digitale evenementen en wandeltochten? 

In de wandel.nl-app worden met digitale evenementen de evenementen bedoelt waaraan je in de app kunt deelnemen, en waarbij de routetracking-functionaliteit gekoppeld zit aan het evenement. Het wandeltochten overzicht is de jouw misschien wel bekende wandelagenda op wandel.nl. De (fysieke) wandeltochten worden georganiseerd door organisaties die zijn aangesloten bij KWbN. 

Hoe schrijf ik mij in voor een digitaal evenement? 

Je kunt gratis deelnemen aan digitale evenementen in de app. Je neemt deel door bij het digitale evenement rechtsboven op deelnemen te klikken. Je selecteert jouw gewenste afstand en kunt vanaf de startdatum beginnen met het tracken van jouw wandeling. 

Kan ik mij ook vooraf inschrijven in de app voor een wandeltocht die fysiek plaatsvindt? 

Helaas is het nog niet mogelijk om je in de app aan te melden voor (fysieke) wandeltochten die op de wandel.nl agenda vermeldt staan. Indien online registratie mogelijk is, gebeurd dat altijd via het inschrijfsysteem wat bij het evenement op wandel.nl vermeld staat.  

Is het mogelijk om mijn gekozen afstand op een later moment nog te veranderen? 

Nadat je je hebt aangemeld voor een digitaal evenement kun je voordat je start met wandelen de afstand nog aanpassen bij het evenement. Indien het een meerdaags digitaal evenement is, kun je de afstand later niet meer veranderen. Je loopt minimaal jouw gekozen afstand om uiteindelijk een badge te ontvangen.  

[Bug] Pauzeknop werkt niet als ik start met een wandeling (iOS)

Nadat je je hebt aangemeld voor een digitaal evenement kun je vanuit het event scherm jouw wandeling starten. Het komt bij iOS voor dat de dan start in een gepauzeerd scherm, waar je niet meer uit komt. Hoe los je dit op?

  1. Jezelf aan te melden voor het evenement in de app

  2. Ga naar het scherm ‘Wandelen’

  3. Klik op wandeling starten

  4. Er opent dan een scherm waarin gevraagd wordt, of de wandeling die je wilt gaan maken onderdeel is van het evenement

  5. Je kunt het event selecteren en lekker gaan wandelen.

Vragen over de koppeling tussen de app en je Wandelvoordeelpas

 Ik wil mijn digitale ledenpas koppelen in de app, maar ik heb de app nog niet gedownload. Wat moet ik doen? 

  1. Je kan de app downloaden via de app store. Klik op het besturingssysteem van jouw telefoon om direct te downloaden: 
    • iOS 
    • Android
  2. Je maakt een account aan door je te registreren in de app met onderstaande gegevens; 
    • Voornaam 
    • Achternaam 
    • Emailadres 
    • Wachtwoord 
    • Herhaal je wachtwoord
  3. Je logt dan in met jouw account wat je zojuist hebt gemaakt; 
  4. Zodra je bent ingelogd volg je de stappen om de wandelvoordeelpas toe te voegen met onderstaande gegeven: 
    • Relatienummer (deze staat vermeld op jouw Wandelvoordeelpas) 
    • Geboortedatum
      • Let op! bij Android kun je in het kalendertje op het jaartal klikken, en vervolgens selecteer je de juiste maand en dag.
  5. Je vindt de digitale wandelvoordeelpas onder ‘Profiel’ in de app. 

Indien de koppeling met de wandelvoordeelpas niet lukt, neem contact op met KWbN via 024-3655575 of info@kwbn.nl 

Ik wil mijn digitale ledenpas koppelen in de app en ik ben al ingelogd. Wat moet ik doen? 

  1. Open de app en klik op ‘Profiel’  
  2. Klik op de knop: Wandelvoordeelpas koppelen,  
  3. Volg je de stappen om de wandelvoordeelpas toe te voegen met onderstaande gegeven: 
    • Relatienummer (deze staat vermeld op jouw Wandelvoordeelpas) 
    • Geboortedatum 
      • Let op! bij Android kun je in het kalendertje op het jaartal klikken, en vervolgens selecteer je de juiste maand en dag.
  4. Je vindt de digitale wandelvoordeelpas onder ‘Profiel’ in de app 

Indien de koppeling met de wandelvoordeelpas niet lukt, neem contact op met KWbN via 024-3655575 of info@kwbn.nl 

Wordt voor het downloaden en gebruik van de app extra kosten in rekening gebracht? 

Nee, hiervoor hoef je geen extra kosten te betalen en de app kan je ook gratis gebruiken.  

Kan ik de app ook in een andere taal gebruiken? 

Ja dat kan, dit kun je als je de app hebt gedownload aangeven in het eerste scherm als je de app opent of je klikt op Instellingen indien je bent ingelogd onder ‘Profiel’. Deze app ondersteund alleen NL en EN. Echter, wij zullen de meeste artikelen en evenementen in het Nederlands plaatsen.  

  

De app is tijdens het wandelen uitgevallen, wat nu? 

Je kan de wandel.nl-app gewoon weer opnieuw opstarten. Maar voordat je dit doet raden we je aan om zoveel mogelijk apps die je niet gebruikt (ook die op de achtergrond) te sluiten. Zorg ook dat je geen batterij besparende functies aan hebt staan, die zorgen er sneller voor dat je telefoon de app op de achtergrond afsluit. 

Start de wandel.nl-app vervolgens opnieuw op. Kies ervoor om de activiteit te hervatten. De route aanwijzingen worden vanaf het punt van uitvallen weer opgepakt. 

Ben je er thuis pas achter gekomen dat de app is uitgevallen? Helaas is waarschijnlijk hierdoor jouw wandeling niet opgeslagen. Indien je meedeed voor een digitaal evenement, kun je jouw wandeling alsnog handmatig (afstand + tijdsduur) invullen bij het evenement. 

Zorg er voor de volgende keer voor dat de instellingen rondom Locatie permissies goed staan ingesteld. 

Voor iOS 

Optie 1: 

  1. Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Privacy’ > ‘Locatievoorzieningen’. 
  2. Zorg dat ‘Locatievoorzieningen’ is ingeschakeld. 
  3. Scroll omlaag om de Wandel.nl-app te vinden. 
  4. Tik op de app en selecteer de optie: ‘Bij gebruik van app’. 

Optie 2: 

  1. Open je ‘Instellingen’ 
  2. Scroll helemaal naar beneden totdat je de Wandel.nl-app tegenkomt. 
  3. Tik op ‘Wandel.nl’ 
  4. Tik op ‘Locatie’.  
  5. Zorg ervoor dat ‘Bij gebruik van de app’ is aangevinkt 
  6. Zorg ervoor dat Exacte locatie is ingeschakeld 
  7. Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en iOS versie 

 

Voor Android 

Optie 1: 

  1. Swipe omlaag vanaf de bovenkant van het scherm. 
  2. Tik op Locatie en houd vast. 
  3. Als je Locatie niet kunt vinden: Tik op Bewerken of Instellingen. Sleep vervolgens Locatie naar ‘Snelle instellingen’. 
  4. Tik op App-rechten. 
  5. Onder ‘Altijd toegestaan’, ‘Alleen toegestaan tijdens gebruik’ en ‘Altijd vragen’ worden de apps weergegeven die de locatie van je telefoon kunnen gebruiken. 
  6. Als je de rechten van de app wilt wijzigen, tik je erop en kies je de locatietoegang voor de app. Zorg ervoor dat de Wandel.nl-app onder ‘Altijd toegestaan’ staat. 

Optie 2: 

  1. Zoek het app-icoon op het startscherm van je telefoon. 
  2. Tik op het app-icoon en houd dit vast. 
  3. Tik op App-info . 
  4. Tik op Rechten Locatie. Kies de optie: Altijd: De app kan je locatie op elk moment gebruiken. 
  5. Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en Android versie. 

Overige vragen 

Ik heb zelf een mooie route in mijn omgeving die ik wil wandelen, mag dat ook? 

Tuurlijk mag dat! Als je in de app de Avond4daagse button indrukt kan je ook kiezen om te starten zonder route. Je loopt dan je eigen route, maar de app houdt wel je prestatie bij in kilometers, tijd en snelheid. Ook ontvang je de leuke berichtjes vanzelf in beeld. 

Mijn batterij loopt snel leeg, hoe los ik dit op? 

De batterijduur van elke telefoon is sterk afhankelijk van de leeftijd, het model, het merk en het geheugen van de telefoon. 

Oudere telefoons hebben vanzelfsprekend ook oudere batterijen. Deze presteren door het vele gebruik minder goed dan toen ze nieuw waren. Bovendien worden door de tijd  batterijspecificaties steeds verder geoptimaliseerd. Daardoor hebben nieuwere telefoons vaak een betere batterijduur. 

Onze app vraagt is afhankelijk van GPS & Locatie services, dit zijn functies die meer van een batterij vragen.  

We raden je aan om altijd met een volle batterij te vertrekken en voor lange wandelingen, of als je weet dat je batterij snel leeg loopt, een PowerBank (externe batterij) mee te nemen. Zet functies die je tijdens je wandeling niet nodig hebt uit, zoals bijvoorbeeld bluetooth, email synchronisatie en push meldingen. 

Merk je dat jouw telefoon nog steeds snel leeg loopt? Dan loont het vaak om eens in je instellingen te duiken. Wellicht kan je hier dingen optimaliseren zodat je een langere batterijduur hebt. 

Let op: batterij besparende functies zorgen er op sommige telefoons juist voor dat de app door de telefoon wordt uitgeschakeld omdat deze teveel batterij vraagt.  

Algemene tips voor de batterijduur van Android telefoons 

Tips voor de batterijduur van Samsung telefoons 

Tips voor de batterijduur van iPhones 

Contact

Mocht je nog andere vragen hebben, neem dan contact met ons op via 024-3655575 of info@kwbn.nl.