Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Gezondheid

Mindful wandelen. Wat is het? Wat levert het op en hoe werkt het?

Steeds meer mensen zien de voordelen van wandelen. Zeker als je last hebt van stress, onrust of angst. Maar weet je wat nog fijner is dan ‘gewoon’ wandelen? Mindful wandelen!

Vrouw ruikt aan een bloem in een bloemenveld

Door Jolanda Hogenbirk (Wandelcoach en oprichter MindWalker)

Mindful wandelen klinkt misschien zweverig, maar dat is het zeker niet! Het is juist heel praktisch. Hoe meer je oefent, hoe meer baat je erbij hebt. Je krijgt meer innerlijke rust, kunt je beter concentreren en je ontspant makkelijker. Bij Mindful wandelen leg je de focus op wat er zich nu, op dit moment, afspeelt. Door met je aandacht in het nu te zijn, word je minder meegesleept door allerlei gedachten die je hebt over wat er gisteren is gebeurd of met wat er morgen nog gaat komen. Het resultaat is dat je meer kunt genieten van wat er nu, op dit moment, gebeurt.

Hoe werkt Mindful wandelen?

Er zijn heel veel verschillende oefeningen om volledig de aandacht op het hier en nu te richten tijdens het wandelen. De oefening 'Wandelen met de 5 zintuigen' is één van mijn favorieten en is iedere keer weer een groot succes bij de deelnemers aan mijn coaching.

Wandelen met de vijf zintuigen: zicht, gehoor, reuk, gevoel en smaak

Wandel een stuk met steeds een andere focus. Geef aandacht aan wat je ziet, hoort, ruikt, voelt en proeft. Je hoeft er niets van te vinden, neem het alleen waar. Neem zoveel mogelijk details in je op. Hoe gedetailleerder, hoe minder je gedachten zullen afdwalen en hoe meer je in het hier en nu bent. Deze oefeningen is gemakkelijk in te passen tijdens het wandelen. Je zult merken dat je ontspant en er meer rust en ruimte in je hoofd komt.

  1. Je begint met wandelen met de focus gericht op: wat zie ik? Kijk goed om je heen en probeer zoveel mogelijk details te zien. De ontluikende knoppen aan de struiken, een blaadje dat net een andere kleur heeft dan alle andere blaadjes aan de struik, hondenpoep.
  2. Vervolgens loop je een stukje met de focus gericht op: wat hoor ik? Je zult merken dat je veel meer hoort nu je er aandacht op vestigt. Wees je bewust van alle geluiden die je hoort. Hoor je de vogels, het ruisen van de wind door de bomen, het verkeer, je eigen voetstappen?
  3. De volgende stap is de focus verleggen naar: wat ruik ik? De ene dag zul je meer ruiken dan de andere dag maar je ruikt altijd wel iets. Bloeiende bloemen of struiken, de geur van dennennaalden of weer die hondenpoep.
  4. De volgende stap is: wat voel ik? Voel eens letterlijk aan voorwerpen die je tegenkomt. Hoe voelt boomschors eigenlijk? Je zult merken dat het ene blad bijvoorbeeld heel anders aanvoelt dan het andere. Voel de wind door je haren, de zon op je huid maar voel ook dat jouw rechterschoen knelt of dat je blij bent.
  5. En tot slot, als dat mogelijk is: wat proef ik? Proef met jouw volledige aandacht eens iets wat eetbaar of drinkbaar is. In de natuur vind je bramen, daslook en ook wel eens een fonteintje met water.
Jolanda Hogenbirk - Mindwalker
Jolanda Hogenbirk - Mindwalker (afbeelding: Jöran Maaswinkel)

Extra tip

Als je één of meerdere wandelpartners hebt, kunt je er ook een spelletje van maken. Noem, na afloop van een stukje met aandacht wandelen, minimaal twee dingen waarvan je denkt dat de ander het niet gezien, gehoord of geroken heeft. Ook voor kinderen is deze oefening heel leuk.

Wie ben ik

Ik ben Jolanda Hogenbirk, gecertificeerd wandelcoach. Met mijn bedrijf MindWalker bied ik verschillende vormen van mindful wandelen aan. Je kunt bij mij terecht voor wandelcoaching, korte of langere cursussen en losse wandelingen. Maar pas op….mijn manier van coachen werkt verslavend!