Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Blog

Wat komt er kijken bij het organiseren van een wandeltocht

Er komt vaak een heleboel kijken bij het organiseren van een wandeltocht. Om je een kijkje achter de schermen te geven vertelt Stichting Sportevenementen Le Champion wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van de Amsterdam City Walk.

Amsterdam City Walk

Stichting Sportevenementen Le Champion organiseert 10 grote wandelevenementen per jaar en is daarmee op dit gebied een ervaringsdeskundige te noemen. Een greep uit de wandelkalender van Le Champion: Egmond Wandel Marathon, Amsterdam City Walk, Fjoertoer Egmond en de Wandel4daagse Alkmaar.

Stempelkaart Amsterdam City Walk

Neem bijvoorbeeld de Amsterdam City Walk. Deze wandeltocht vindt elk jaar op de derde zaterdag van oktober plaats. Er staan ongeveer 14.000 wandelaars aan de start en men heeft de keuze uit zes verschillende afstanden, waarvan de langste vier vanuit het Olympisch Stadion starten! De routes komen langs verschillende highlights van onze hoofdstad, waardoor wandelaars genieten van de ultieme Amsterdam Experience.

Er komt veel kijken bij het organiseren van zo’n wandelevenement. De voorbereiding op elke editie neemt zeker een jaar in beslag. Dat doen enkele beroepskrachten op het kantoor van Le Champion in samenwerking met een grote groep vrijwilligers. Gemiddeld zijn er, per dag, zo’n 100 vrijwilligers beschikbaar tijdens een evenement. Zijn dat er veel vind je? Er is ook veel werk te doen!

Voordat het evenement kan beginnen worden er 702 routepijlen geplaatst om wandelaars de perfecte routeaanduiding te geven. Tijdens de Amsterdam City Walk worden wandelaars getrakteerd op meerdere Amsterdamse lekkernijen. Qua uitdeelgoed worden er 8670 Amsterdamse koggetjes, 7000 zure bommen, 3150 Mokumdropjes, 7680 stukjes chocolade, 1200 kaasblokjes en 7950 Amsterdamse Korstjes aan de deelnemers uitgedeeld tijdens hun wandeling.

Amsterdamse lekkernijen
Foto langs route Amsterdam City Walk

Zo hebben de vrijwilligers een enorm belangrijke rol tijdens het evenement, maar ook voorafgaand en na afloop van kunnen wij niet zonder onze geweldige vrijwilligers. De magazijnmedewerkers starten 2 weken voorafgaan aan de tocht en het neemt uiteindelijk ook weer gemiddeld 2 á 3 dagen in beslag voordat al het materiaal weer netjes opgeruimd is. De vaste medewerkers op kantoor gaan vervolgens het evenement intern en extern evalueren, waarmee de eerste stappen op de voorbereiding op het volgende jaar alweer gestart zijn.

Benieuwd naar de evenementen van Le Campion. Neem dan hier een kijkje!