Wandelen en de nieuwe coronamaatregelen

woensdag 18 november 2020

Dinsdag 17 november heeft het kabinet de maatregelen om het coronavirus terug te dringen iets aangepast. Wandel.nl vertelt je hoe jij op een verstandige en prettige manier kunt blijven wandelen.

Wandel in je eigen omgeving en vermijd drukte

Het advies van de overheid is om het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken en om drukke plekken te vermijden. Wandel in je eigen omgeving. Vermijd drukke gebieden, zoals winkelstraten en drukke parken. Zoek een rustig gebied uit om te wandelen. Kom je andere wandelaars tegen, houd dan voldoende afstand (1,5 meter).

Maximaal 4 personen en houd afstand

De groepsgrootte buiten is vanaf 17 november vastgesteld op maximaal 4 personen (m.u.v. gezinnen). Houd je als je met iemand buiten jouw huishouden wandelt aan de 1,5 meter-regel.

Mondkapje

Er geldt een dringend advies op het dragen van niet-medische mondkapjes in alle publieke binnenruimte zoals: winkels, musea, stations, parkeergarages en (afhaal)restaurants. Neem dus een mondkapje mee tijdens het wandelen. Zodat wanneer jij onderweg even wat boodschappen wilt doen, je altijd een mondkapje bij de hand hebt.

Blijf binnen wanneer jij of je huisgenoot klachten heeft

Ga niet naar buiten als jijzelf (ook milde) klachten hebt als neusverkoudheid, keelpijn, hoesten en/of koorts. Blijf ook binnen als een huisgenoot koorts (vanaf 38°C) en/of benauwdheidsklachten heeft. Of als je in aanraking bent gekomen met iemand die positief is getest op corona.

Let op hygiëne, ook onderweg

Het coronavirus verspreidt zich via vochtdruppels, zoals snot en speeksel. Spuug dus niet op de grond. Krijg je onderweg last van een loopneus, snuit je neus dan in een papieren zakdoek en gooi deze in een afvalbak. Hoest en nies in je elleboog. Raak onderweg zo min mogelijk voorwerpen aan. Soms ontkom je hier niet aan, bijvoorbeeld bij stoplichtknoppen. Raak je iets aan, ga dan daarna niet met je hand in je gezicht. Neem een flesje desinfecterende handgel mee en was zowel bij vertrek als bij thuiskomst goed je handen.

Zorg goed voor jezelf

Zorg ervoor dat je zo gezond mogelijk blijft. Eet gezond (onder andere voldoende groente en fruit) en zorg voor voldoende nachtrust. Ga dus liever niet met een lege maag op pad en vul je energie na een lange wandeling weer aan. Ga in deze periode niet streng lijnen, want hierdoor ben je vatbaarder voor ziektes. Blijf vooral in beweging, dit is niet alleen goed voor je imuunsysteem maar ook voor je geestelijke gezondheid.

Varieer je wandelroutes en geniet van de omgeving

Wandelen in je eigen omgeving kan op een gegeven moment gaan vervelen. Zoek daarom verschillende routes uit. Geniet van je omgeving door extra goed op te letten wat je ziet, hoort, voelt en ruikt. In de herfst verandert de natuur, paddenstoelen schieten uit de grond en de bossen kleuren rood en geel. Geef jezelf bijvoorbeeld een opdracht: probeer zoveel mogelijk verschillende paddenstoelen te ontdekken, of ga eropuit om de kleurrijkste herfstfoto te maken.

Niet op wandelvakantie

Het kabinet geeft het dringende advies om tot half januari niet naar het buitenland te reizen, tenzij het echt noodzakelijk is.


Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?