Winterblues? Houd jezelf gezond met deze mindful tips

Heb jij last van somberheid nu de dagen donker zijn en we de komende weken vanwege de coronamaatregelen niet veel kunnen ondernemen? Yogadocente Sarah Bierens geeft je tips om dit gevoel tegen te gaan.

Door Sarah Bierens, yogadocente in Nijmegen

Winter: voor de meeste mensen niet het favoriete seizoen. Donkere dagen met koud, grijs en regenachtig weer zijn altijd een uitdaging. En nu we een winter tegemoet gaan waarin er weinig kan, ligt een sombere stemming sneller op de loer. Deze tips helpen je om je beter te voelen.

1. Wandel je gezond

De eerste coronagolf zorgde voor een golf aan nieuwe wandelaars. En dat is niet alleen omdat er weinig andere opties waren. Wandelen ís en voelt gezond. Buiten zijn ontspant. Alleen al de frisse lucht, een beetje zonlicht en simpelweg in beweging zijn, werken positief op je gemoedsrust. De kleuren, geuren en geluiden van de natuur vertellen je dat je mag genieten van de kleine dingen. Neem je voor om elke dag naar buiten te gaan. Zoek een mooie wandelroute uit als je tijd hebt, maar ook een halfuurtje is al voldoende om je geest te kalmeren.

2. Zorg voor jezelf met yoga

Ben je gespannen of neerslachtig? Stap dan eens op de yogamat in plaats van weg te kruipen onder een deken. Yoga heeft een zeer positief effect op je lichaam. Je krijgt er sterke botten, spieren en soepele gewrichten van. En je maakt dopamine en serotonine aan. Heel belangrijk voor je humeur! Het bewust uitvoeren van oefeningen en met volle aandacht bij je lichaam zijn, werken stressverlagend en rustgevend voor de geest. Door meer ruimte in je lichaam te creëren, ontstaat er ruimte in de dag én in je hoofd. Yoga is daarom een geweldige manier om goed voor jezelf te zorgen. In dit artikel op Wandel.nl lees je meer over de postieve effecten van yoga op wandelen.

3. Adem jezelf kalm

Ademhalen, het gaat vanzelf en meestal onbewust. Toch is het een spiegel voor hoe je je van binnen voelt. Ben je onrustig, dan adem je oppervlakkig en snel. Juist ontspannen? Dan adem je langzaam en dieper. Het mooie is, je kunt je ademhaling gebruiken om je snel beter te voelen. Probeer het maar eens. Ga zitten op een bank of stoel en zet je voeten op de grond. Adem een volle teug in door je neus en weer langzaam uit door je mond. Wanneer je dit een aantal keer herhaalt, merk je vanzelf dat je rustiger wordt. Je kalmeert hiermee je zenuwstelsel en dus jezelf.

4. Emoties er laten zijn

Eerlijk is eerlijk, niemand is graag somber. Toch hebben we allemaal wel eens last van een negatieve bui. Het liefst zet je er dan snel iets positiefs tegenover, maar deze gevoelens wegstoppen helpt niet. Ze onderdrukken werkt vaak averechts. Weet dat emoties als angst, irritatie of verdriet ook gewoon bij het leven horen. Door deze gevoelens er te laten zijn worden ze vanzelf lichter. En ja, om het te doorbreken helpt het om iets te doen waar je blij van wordt. Wat dacht je van een wandeling of yogasessie?

Lees ook

Wandel jezelf kalm met deze oefening (voor onderweg)

Yogadocente Sarah Bierens geeft je via een audiofragment een oefening om tijdens het wandelen een kalm en positief gevoel te krijgen. Je kunt deze oefening tijdens je wandeling beluisteren.

Lees meer
Volg deze kalmerende yogasessie voor een positieve boost

Toe aan wat ontspanning en aan een positief gevoel in deze vreemde kerstperiode? Doe dan mee met deze kalmerende yogasessie van yogadocente Sarah Bierens. Heel makkelijk thuis uit te voeren!

Lees meer
Meer uit je wandeling halen? Start met yoga!

Yoga, dat is jezelf toch in moeilijke houdingen worstelen? Waarvoor je lenig en ontspannen moet zijn? Niets is minder waar! In dit blog vertelt yogadocente Sarah Bierens wat yoga is én wat de gunstige effecten ervan zijn als je veel wandelt.

Lees meer
Sarah’s yogatips voor wandelaars: opwarming

Yogadocente Sarah Bierens laat je zien hoe je met yoga méér uit je wandelingen kunt halen. In deze eerste video geeft ze je oefeningen voor een goede opwarming.

Lees meer
Sarah's yogatips voor wandelaars: oefeningen tegen spierpijn

Heb jij wel eens last van spierpijn na een wandeling? In deze video laat yogadocente Sarah je zien hoe je met yoga spierpijn kunt tegengaan en hoe je na een inspanning kunt ontspannen.

Lees meer
Sarah's yogatips voor wandelaars: mindful wandelen

Tijdens mindful wandelen kun je meer genieten van je wandelingen. Maar hoe doe je dit precies? In deze video geeft yogadocente Sarah je tips die je bij je eerstvolgende wandeling meteen kunt toepassen.

Lees meer

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?