Wandelen op een nuchtere maag: de voors en tegens

Wat zijn de voor- en nadelen van wandelen op een nuchtere maag? En waar moet je op letten? Wandel.nl vroeg dit aan vitaliteit- en leefstijlcoach Ellen Abbringh.

Je stimuleert de vetverbranding, je voelt je fitter en het is gezond. Bewegen op een nuchtere maag biedt tal van gezondheidsvoordelen. Maar hoe werkt dat dan? Is wandelen op een nuchtere maag voor iedereen aan te bevelen en wat zijn de voors en tegens? Wandel.nl ging in gesprek met vitaliteit- en leefstijlcoach Ellen Abbringh, die gespecialiseerd is in het Oersterkprincipe.

“We moeten eerst even een stap terug in de tijd maken”, begint Ellen. “In de oertijd waren wij als mens jagers en verzamelaars. We kenden periodes van overvloed en periodes van schaarste, die elkaar afwisselden. Genetisch zijn we door de tijd heen nauwelijks veranderd, maar in de huidige maatschappij hebben we continue te maken met een overvloed van voeding. Waar we in het verleden ons best moesten doen om voedsel te vinden, hoeven we nu maar de koelkast of voorraadkast open te trekken. De gevolgen: we eten en snacken de hele dag door en krijgen veel suiker binnen. We eten te veel, te bewerkt en worden dikker, waardoor we te maken hebben met de bekende welvaartsziektes, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2, etc. Door nuchter te sporten bootsen we eigenlijk ons oude, natuurlijke gedrag na. Omdat ons lichaam na een nacht slapen minder energie op voorraad heeft, wordt de vetreserve aangesproken. Wandelen op een nuchtere maag bevordert dus de vetverbranding, maar je lichaam moet hier wel aan wennen.”

Wat is dat? Nuchter bewegen?

Bewegen op nuchtere maag is eigenlijk niets anders dan bewegen na een periode van zo’n 10 uur niet gegeten te hebben. In de praktijk komt dat voor de meeste mensen er op neer om dit voor het ontbijt te doen. Gedurende de nacht gebruikt je lichaam energie. Als je ’s ochtends opstaat zijn de energievoorraden in de spieren (glycogeen) enigszins leeg. Je lichaam moet dan andere brandstofvoorraden aanspreken om een inspanning te kunnen leveren: je vetreserve.

Opbouwen

Ellen raadt aan om het nuchter wandelen rustig op te bouwen. “De eerste stap is om het aantal eetmomenten op de dag terug te brengen naar drie goede maaltijden. Kies voor echte voeding: verse producten als groente, vis of vlees, noten, fruit. Laat de pakjes en zakjes zoveel mogelijk achterwege, evenals geraffineerde suiker. Door natuurlijke producten te eten op een beperkt aantal momenten op de dag blijft de bloedsuikerspiegel stabieler. Neem de tijd om je lichaam hieraan te laten wennen. Als je gewend bent aan het eten op minder momenten op de dag, dan kun je de volgende stap nemen: nuchter gaan bewegen. In de ochtend is de energievoorraad in de spieren laag. De energie die je lichaam nodig heeft voor het bewegen haalt het dan uit je vetreserve. Begin eerst met een klein rondje wandelen of het doen van boodschappen en bouw vervolgens de duur van de wandeling verder uit.”

Voordelen

De gezondheidsvoordelen die je met nuchter bewegen behaalt, zijn niet de minste. Naast het stimuleren van de vetverbranding gaat het veroudering tegen, verbetert het je geheugen en krachtprestatie en kun je ervaren dat je meer energie en focus hebt. Het risico op diabetes type 2 wordt verlaagd, evenals het risico op hart- en vaatziekten. Bovendien heeft het een positief effect bij depressie en werkt het ontstekingsremmend.

Overigens betekent een stimulering van de vetverbranding niet automatisch dat je ook afvalt. Daarvoor is nog altijd de calorie-inname leidend. In dit artikel kon je al lezen hoeveel calorieën je verbruikt bij een wandeling van een bepaalde duur op een bepaalde snelheid.

Wanneer niet?

Toch zijn er ook situaties waarin Ellen het afraadt om nuchter te bewegen. “Jongeren tot 23 jaar raad ik het af om nuchter te bewegen, omdat hun lichaam nog in ontwikkeling is. Dat geldt ook voor zwangere en borstvoedende vrouwen. Ook mensen die te kampen hebben met eetproblematiek of een burn out kunnen beter niet nuchter bewegen door een verstoorde hormoonhuishouding. En gebruik je medicatie en wil je nuchter gaan bewegen? Doe dit dan altijd in overleg met je arts.”

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?