Koffie (cafeïne) tijdens het wandelen: de voors en tegens

Tijdens het wandelen kan een kop koffie heerlijk zijn. In koffie zit cafeïne. Wat zijn hier de effecten van en kun je hier ook te veel van drinken voor of tijdens het wandelen? Wandel.nl ging op onderzoek uit.

Koffie, wie start de dag zonder? Een dag zonder koffie is voor veel mensen een dag niet geleefd. Bij wandeltochten is het voor veel wandelaars dan ook gebruikelijk om voor de start en tijdens rustpauzes koffie te drinken. Maar wat zijn eigenlijk de effecten van cafeïne en kun je ook teveel koffie drinken?

Opkikker

Een lekkere opkikker, zo wordt koffie vaak gezien. We drinken koffie om de dag of de wandeling een kickstart te geven. De cafeïne in koffie stimuleert namelijk het centraal zenuwstelsel, waardoor je je energieker en minder vermoeid kunt voelen en meer alert bent. Een gezondheidsvoordeel dat aan cafeïne wordt toegeschreven, is dat bij matig gebruik cafeïne een gunstig effect heeft op hart en bloedvaten. Het antioxidant chlorogeenzuur kan je beschermen tegen verstopte aderen en verbetert de werking van de bloedvaten.

Cafeïne heeft nog een paar voordelen voor de actieveling, hebben diverse onderzoeken uitgewezen. Zo zou cafeïne in combinatie met koolhydraten kunnen zorgen voor een sneller herstel, helpt cafeïne je om beter te concentreren en bij een kop koffie een uur voor de inspanning verbetert de bloedsomloop (meer zuurstof voor de spieren) en vermindert ook spierpijn. Voordelen waar je als wandelaar dus iets aan hebt!

Te is teveel

Niets mis met een kopje koffie dus, maar te veel cafeïne binnen krijgen is niet goed. Dit kan een acute hoge bloeddruk veroorzaken en verhoogt het risico op hartziekten. Daarnaast kun je ook last krijgen van bijwerkingen als trillerig worden, hoofdpijn, duizeligheid of een versnelde hartslag. En sommige mensen hebben last van de laxerende werking van cafeïne. Dat is niet fijn als je net ergens wandelt waar geen toilet in de buurt is. Als je weet dat je hier gevoelig voor bent, kun je de koffie voor het wandelen maar beter aan je voorbij laten gaan. Wie iedere dag koffie drinkt, zal minder last hebben van de bijwerkingen door gewenning. Wat overigens niet wil zeggen dat je hiermee je cafeïne-inname moet verhogen.

De grens

Maar hoe weet je dan hoeveel cafeïne je per dag tot je mag nemen? Door wetenschappers wordt de grens gelegd op 400 mg cafeïne. Dit staat gelijk aan twee tot vier koppen koffie (afhankelijk van de zetmethode en de hoeveelheid). Zo bevat een klein kopje espresso naar verhouding veel meer cafeïne dan een mok filterkoffie uit je koffiezetapparaat, maar zit je met twee flinke mokken filterkoffie al wel rond de maximale dag inname.

Van koffie werd altijd gezegd dat het vocht afdrijvend zou werken, maar recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet het geval is. Cafeïne heeft wel een stimulerend effect op de nieren waardoor het vocht sneller het lichaam verlaat. Maar je verliest door het drinken van koffie niet méér vocht. En drink je je koffie een uurtje of korter voor de wandeling, dan zal je niet meer dan anders naar het toilet hoeven. Tegenwoordig mag je koffie ook meetellen in je dagelijkse vochtinname. Geniet, maar drink dus met mate.

Andere producten

Cafeïne tref je niet alleen in koffie aan, maar ook in andere producten: thee, cola, energiedranken, kauwgum, energiegelletjes, chocola, medicatie, etc. Vergeet de hoeveelheden cafeïne die je binnenkrijgt uit deze producten niet mee te tellen in je dagelijkse inname.

Bronnen:
https://medlineplus.gov/caffeine.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5445139/
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine
https://www.runnersworld.com/nl/gezondheid/a23730383/5-manieren-waarop-koffie-je-training-stimuleert/

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?



  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.