Wandeloefeningen voor een positieve boost

springende wandelaar

Het is tijd voor wat ontspanning en een positief gevoel. We weten allemaal dat bewegen goed is voor je lichaam. Maar wandelen heeft ook veel voordelen voor je mentale welzijn. Je wordt er creatiever van, je zelfwaardering gaat omhoog en je gaat beter in je vel zitten. Wandel.nl geeft je op deze pagina elke week laagdrempelige oefeningen om zelf te ervaren wat wandelen met jou kan doen!

De oefeningen van afgelopen weken vind je onderaan dit artikel.

Oefeningen week 3

Afgelopen weken hebben we ons bezig gehouden met onze ademhaling, hebben we meer aandacht gegeven aan onze omgeving en zijn we overgestapt van kijken naar zien. Het mooie aan de oefeningen is dat ze heel simpel zijn en een groot effect kunnen hebben. Alleen al naar buiten stappen om een half uurtje te wandelen kan al veel voor je doen. Deze week hebben we weer drie oefeningen voor je klaarstaan.

Knop hazelaar

Zoek de natuur op

Het is heel simpel en super effectief: wandelen in de natuur. De natuur heeft een positieve invloed op onze emoties, het geeft ons een beter zelfbeeld en eigenwaarde. Ook hebben wandelaars die regelmatig in de natuur wandelen meer zelfvertrouwen. Het enige wat je hoeft te doen is het groen opzoeken en vooral genieten.

Ruik de lente

Geuren vergeten we vaak, al zijn ze er volop. In vochtige bossen, rondom kruidige planten of aan zee; we worden omringd door geuren. Neem deze geuren in je op en ontdek wat geur met je kan doen. Ervaar de lente op een andere manier, vanuit je neus. Tip voor als het straks weer mag: maak een nachtwandeling. Doordat het donker en rustig is lukt het beter om jezelf op geuren te concentreren.

Ontdek het kleine

Er wordt vaak gezegd: “Geluk is het waarderen van de kleine dingen in het leven”. Ga op pad, bekijk je omgeving eens van dichtbij en ontdek dat details ook heel interessant kunnen zijn. Bijvoorbeeld: in maart ziet de natuur er op het eerste gezicht nog kaal uit, maar als je dichterbij komt zie je alle knoppen op de bomen al tevoorschijn komen. De lente komt eraan, genieten toch?


Oefeningen week 4

Kom 12 maart terug voor meer weekoefeningen. Elke week staan er weer nieuwe oefeningen voor je klaar. Via de Wandel.nl nieuwsbrief krijg je wekelijks de oefeningen automatisch in je mailbox. Nog niet geabonneerd? Meld je dan hier aan.


Oefeningen van afgelopen week

Oefeningen week 1

Wandeldoel bepalen

Om positieve effecten te ervaren, moet je eerst van je stoel afkomen. Hierbij kan het helpen om een wandeldoel voor jezelf te bepalen. Dit doel is afhankelijk van hoe vaak jij nu al wandelt. Om het doel vol te houden raden wij aan om niet té hoog in te zetten. Hierbij geldt wel: hoe vaker je naar buiten gaat, hoe meer effecten je zult voelen. Probeer dus met enige regelmaat te gaan lopen. Je doelen en je voortgang kan je ook bijhouden in een wandel-logboek.

Spits je oren en luister naar je omgeving

Het prettige aan wandelen is dat je even je hoofd leeg kunt maken. Om niet te gaan piekeren tijdens je wandeling helpt het om je gedachten ergens anders op te richten. Spits je oren en luister deze week extra goed naar de muziek voor wandelaars: vogelgeluiden! Welke bosvogels je deze maand kunt tegenkomen vertellen wij in dit artikel.

Wees bewust van je ademhaling

Je ademhaling is een belangrijke functie die direct is verbonden met je gemoedstoestand. Je kent het vast wel, ben je opgewonden of boos dan adem je hoog en gespannen. Je lichaam reageert hier op en weet dat er iets aan de hand is. Adem je rustig en ontspannen, dan zal je lichaam in relaxte modus blijven. Wees tijdens je wandeling bewust van je ademhaling, probeer rustig door je neus in en uit te ademen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter jij jezelf traint om rustiger adem te halen.


Oefeningen week 2

Hoe is het gegaan afgelopen week? Heb je je kunnen focussen op je ademhaling en heb je genoten van het voorjaarslied van de vogels? Deze week gaan we verder met de ademhalingsoefening, ook gaan we ons weer focussen op onze omgeving, wat zie je eigenlijk allemaal?

wolk

Kijk goed om je heen

Kijk tijdens je wandeling eens goed om je heen. Wat zie je eigenlijk? En zie je het ook echt? Om even je gedachten ergens anders op te richten, kun je overstappen van kijken naar zien. Neem een object en focus je hierop, bijvoorbeeld een plant, dier of wolk. Ga niet staren terwijl je gedachten ergens anders zijn, maar merk het echt op. Wandel je voorbij het object, focus je dan op het volgende.

Ga lunchwandelen

Als we de hele dag zitten neemt onze stofwisseling af en worden we minder alert. Wanneer je tijdens de lunch even de tijd neemt voor een wandeling worden je hersenen gestimuleerd en word je productiever én creatiever. Iets wat we allemaal wel kunnen gebruiken tijdens een werkdag. Daarnaast neem je, zeker als de zon schijnt, meteen een portie vitamine D op en dat heeft weer invloed op je geluksgevoel. Tips voor je lunchwandeling vind je hier.

Wees je bewust van spanning

Vorige week zijn we ons gaan concentreren op de ademhaling. Verleng deze week de focus naar de rest van je lichaam. Concentreer je tijdens je wandeling eens op je voeten. Voel hoe je voeten op de grond komen. Richt daarna de focus op je benen en ga zo door tot het puntje van je neus. Zit er ergens spanning? Wees je hier bewust van en probeer samen met je ademhaling deze spanning los te laten. Probeer deze spanning maar eens letterlijk uit je been te schudden of zucht de zorgen uit je hoofd.