Direct naar de content Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar de footer
Uitrusting

Zo bevestigt Hanwag de zool aan wandelschoenen

Het is een van de belangrijkste onderdelen van een wandelschoen: de zool. Er zijn veel verschillende manieren om een zool aan de schoen te verbinden. Wij zijn benieuwd hoe schoenenmerk Hanwag dit doet. “De schacht blijft bewaard en de portemonnee gespaard.”

Maakwijze Hanwag wandelschoenen

Zijn jullie wandelschoenen duurzaam?

“Toen onze oprichter Hans Wagner in 1921 begon met de productie van wandelschoenen, wilde hij een bewuste en zorgvuldige keuze maken over de productiematerialen. Dat was pure noodzaak. Wandelaars vroegen namelijk om een duurzaam product, zodat een investering in goed schoeisel maar zelden nodig zou zijn. Daar speelde Wagner op in door kwalitatief hoogwaardige bergschoenen te ontwikkelen met een zogeheten ‘dubbelgestikte en gecementeerde maakwijze’, dat is een speciale manier waarop de schacht en de zool verbonden worden. Hierdoor konden zolen, nadat ze versleten waren, goed vervangen worden. De schacht blijft bewaard en daarmee de portemonnee gespaard.

Het mooie is dat wij daar vandaag de dag nog steeds gebruik van maken. Op deze manier besparen we middelen en - nog belangrijker – beschermen we het milieu. Daarnaast zijn onze schoenen volledig ‘Made in Europe’. De grondstoffen komen allemaal uit Europa en ook onze productiefaciliteiten zijn hier te vinden. Zo houden we de transportafstanden kort en de CO2-uitstoot laag.”

Herkomst Hanwag wandelschoenen

Hoe worden jullie zolen momenteel gemaakt?

“Bij Hanwag werken wij met drie verschillende productietechnieken. Sinds 1921 maken wij dubbel gestikte schoenen en houden daarmee de meest traditionele vorm van het schoenmakersambacht in stand, dat nog door slechts enkele schoenmakers wordt beheerst. In de loop van de tijd hebben wij de gecementeerde zoolconstructie toegevoegd en meest recent de innovatieve direct-injectie technologie (directe zoolconstructie). Alle Hanwag modellen met een gecementeerde of dubbel gestikte zoolconstructie zijn volledig verzoolbaar."

Wat is dat dan precies, een ‘gecementeerde zoolconstructie’?

“Dit is een ambachtelijk veeleisende en arbeidsintensieve methode waarbij de schacht van de schoen eerst over de leest naar beneden en vervolgens over de brandzool getrokken wordt, zodat zij een eenheid vormen. Schacht en brandzool worden onder hoge druk verlijmd en daarna worden de tussen- en loopzool bevestigd. Deze methode staat garant voor stabiel en robuust schoenwerk met een lange levensduur. Het grote voordeel is de vormvastheid en – bij goed onderhoud – lange levensduur.

Teaser Cemented

Het enige nadeel van deze methode is dat het arbeidsintensieve proces de schoen iets duurder maakt. Maar als de loopzool versleten is, kan de schoen probleemloos verzoold worden door een van onze erkende schoenmakers. Wandelaars zijn daar erg blij mee, want zij hebben hun schoenen vaak perfect ingelopen, er kleven mooie herinneringen aan en daarom wil je er soms liever geen afstand van doen. Dat wij schoenen kunnen verzolen die er al heel wat jaren en vele kilometers op hebben zitten, doet ons schoenmakershart sneller kloppen!”

Teaser Double Stitched

We zien bij jullie schoenen een karakteristieke dubbele stik op de zool, wat is hier zo bijzonder aan?

“Al meer dan 100 jaar vervaardigen wij robuuste leren schoenen op echt dubbelgestikte maakwijze. Dus karakteristiek kan je het zeker noemen. We zijn er trots op dat wij een van de weinige schoenmakers zijn die deze traditionele en ambachtelijk veeleisende techniek nog beheersen.

Eerst stansen we de brandzool uit- ook wel de fundering of het hart van de schoen genoemd omdat hij later van buiten niet meer zichtbaar is - en leggen hem vervolgens op de leest. Dan volgt de eerste naad, de zogenaamde insteeknaad: we stikken het bovenleer met de voering aan de rand van de brandzool. Dan leggen we het bovenleer en de voering in een rechte hoek naar buiten. Bij enkele modellen wordt er een extra verstevigende bies op de tussenzool aangebracht. Nu verwijderen we met scherp gereedschap het teveel aan materiaal van de hiel-en teenkap en de voering. Het teveel aan bovenleer blijft behouden en wordt met de tweede naad mee gestikt. Deze tweede naad, de dubbele naad, verbindt het bovenleer met de tussenzool. Het bovenleer is nu door twee naden heel stevig met het onderwerk verbonden. Klaar is de dubbelgestikte schoen! Ik begrijp dat dit een vrij technisch verhaal is, daarom hebben we ook een video gemaakt van het stikken van de zolen.”

Wat is jullie laatste innovatie bij het maken van zolen?

“Onze nieuwste productiemethode is de zogenaamde direct-injectie technologie. Daarbij wordt een tussenzool uit polyurethaan (PU) tussen de loopzool en de schacht van de schoen gespoten. Door deze techniek wordt de schoen bijzonder licht en de speciale tussenzool is zeer comfortabel voor de voet. Deze technologie wordt mogelijk gemaakt door ultramoderne machines - ontwikkeld door het Duitse gespecialiseerde bedrijf DESMA.

Teaser Direct Injection

De machines kunnen een tussenzool uit twee lagen van verschillende PU's in één handeling inspuiten. Dit bespaart tijd, maar betekent niet dat er dan geen handwerk meer te pas komt aan je schoen. Het bovenwerk van de schoen uit leer en/of textiel wordt met de hand vervaardigd. Een schoen gaat, tot hij in de winkel staat, door heel veel handen. Van het opbouwen van de leest tot de fijn-afstelling van de zool en van de kwaliteitscontrole tot het verpakken van de schoenen.”