Wandelen in de hitte: tips

vrijdag 21 juni 2019

Voor aankomende week zijn er tropische temperaturen richting de 35 graden voorspeld. Welke voorzorgsmaatregelen moet je nemen als je in de hitte gaat wandelen?

Als je bij hoge temperaturen een inspanning gaat leveren, moet je oppassen voor uitdroging en oververhitting. Met de volgende voorzorgsmaatregelen kun je het risico hierop zo klein mogelijk houden:

  • Luister naar je lichaam en pas je wandeltempo aan. Neem ook regelmatig/vaker pauzes.
  • Drink voldoende. In dit artikel geven we je tips om voldoende te drinken tijdens je wandeling.
  • Kies een route waar veel schaduw is.
  • In de ochtend en avond is het minder warm dan midden op de dag. Ga vroeg in de ochtend of 's avonds op pad.
  • Zoek regelmatig verkoeling. Besproei jezelf met fris water, houd je hoofd onder de koele kraan of leg een koele handdoek in je nek.
  • Draag luchtige kleding van ademend materiaal dat het lichaam zoveel mogelijk bedekt tegen de zon. Met strakke kleding is het moeilijker om warmte kwijt te raken.
  • Draag een pet of hoedje. Bescherm ook je nek tegen de zon.
  • Voorkom verbranding: gebruik een zonnebrandcrème met een voldoende hoge beschermingsfactor. Hier lees je meer over zonnebrandmiddelen.
  • Wees alert op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid of duizeligheid. Die kunnen wijzen op een vochttekort of een zonnesteek. Heb je deze klachten? Zoek dan onmiddellijk verkoeling op en stop met wandelen. Ben je alleen op pad, laat je dan door iemand ophalen en thuis brengen. Neem daarom altijd je telefoon mee als je gaat wandelen.

In deze artikelen geven we je meer tips om verstandig te wandelen in de hitte:


Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?