Wandelen en de nieuwe corona maatregelen

woensdag 14 oktober 2020

Dinsdag 13 oktober heeft het kabinet opnieuw verscherpte maatregelen getroffen om het coronavirus terug te dringen. Wandel.nl vertelt je hoe jij op een verstandige en prettige manier kunt blijven wandelen.

Voldoende beweging is ook in deze tijd heel belangrijk, het geeft een boost aan je immuunsysteem en is ook nog eens goed voor je geestelijke gezondheid. Wandel.nl geeft je tips en adviezen om op een prettige en verstandige manier te blijven wandelen.

Wandel in je eigen omgeving en vermijd drukte

Het advies van de overheid is om het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken en om drukke plekken te vermijden. Wandel zo veel mogelijk in je eigen omgeving. Vermijd drukke gebieden, zoals winkelstraten en drukke parken. Zoek een rustig gebied uit om te wandelen. Kom je andere wandelaars tegen, houd dan voldoende afstand (1,5 meter). In dit artikel geven we je een overzicht van relatief rustige en onbekende gebieden. Ook hebben wij een overzicht gemaakt van wandelroutes rondom grote steden, zodat jij nieuwe plekken in de buurt van jouw stad kunt ontdekken.

Maximaal 4 personen en houd afstand

Per 1 juli 2020 mag er weer in groepsverband buiten worden gesport. De groepsgrootte is vanaf 13 oktober 2020 beperkt tot maximaal 4 personen. Houd je als je in een groep wandelt aan de 1,5 meter-regel, ook ten opzichte van andere weggebruikers. Moet een groepsgenoot in de berm stappen om een tegenligger te laten passeren, houd dan ook als achteropkomende wandelaar voldoende afstand en wacht even.

Mondkapje

Er geldt een dringend advies op het dragen van niet-medische mondkapjes in alle publieke binnenruimte zoals: winkels, musea, stations, parkeergarages en (afhaal)restaurants. Neem dus een mondkapje mee tijdens het wandelen. Zodat wanneer jij onderweg even wat boodschappen wilt doen, je altijd een mondkapje bij de hand hebt.

Blijf binnen wanneer jij of je huisgenoot klachten heeft

Ga niet naar buiten als jijzelf (ook milde) klachten hebt als neusverkoudheid, keelpijn, hoesten en/of koorts. Blijf ook binnen als een huisgenoot koorts (vanaf 38°C) en/of benauwdheidsklachten heeft. Of als je in aanraking bent gekomen met iemand die positief is getest op corona.

Let op hygiëne, ook onderweg

Het coronavirus verspreidt zich via vochtdruppels, zoals snot en speeksel. Spuug dus niet op de grond. Krijg je onderweg last van een loopneus, snuit je neus dan in een papieren zakdoek en gooi deze in een afvalbak. Hoest en nies in je elleboog. Raak onderweg zo min mogelijk voorwerpen aan. Soms ontkom je hier niet aan, bijvoorbeeld bij stoplichtknoppen. Raak je iets aan, ga dan daarna niet met je hand in je gezicht. Neem een flesje desinfecterende handgel mee en was zowel bij vertrek als bij thuiskomst goed je handen.

Zorg goed voor jezelf

Zorg ervoor dat je zo gezond mogelijk blijft. Eet gezond (onder andere voldoende groente en fruit) en zorg voor voldoende nachtrust. Ga dus liever niet met een lege maag op pad en vul je energie na een lange wandeling weer aan. Ga in deze periode niet streng lijnen, want hierdoor ben je vatbaarder voor ziektes. Blijf vooral in beweging, dit is niet alleen goed voor je imuunsysteem maar ook voor je geestelijke gezondheid.

Varieer je wandelroutes en geniet van de omgeving

Wandelen in je eigen omgeving kan op een gegeven moment gaan vervelen. Zoek daarom verschillende routes uit. Of ga eens op de fiets naar een gebied dat je nog niet kent. Op die manier kun je variatie aanbrengen in je wandelingen. Geniet van je omgeving door extra goed op te letten wat je ziet, hoort, voelt en ruikt. In de herfst verandert de natuur, paddenstoelen schieten uit de grond en de bossen kleuren rood en geel. Geef jezelf bijvoorbeeld een opdracht: probeer zoveel mogelijk verschillende paddenstoelen te ontdekken, of ga eropuit om de kleurrijkste herfstfoto te maken.


Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?