Wandelen en voeding

Om te wandelen heb je voldoende energie en vocht nodig. Eten en drinken is dus heel belangrijk. Maar wat is goede voeding tijdens, voor en na afloop van je wandeling? Op deze pagina geven we je handige tips en adviezen en leuke recepten.
Voedingsvezels: hoe belangrijk zijn ze voor wandelaars?

Voedingsvezels. Niet het eerste onderwerp waar je aan denkt als je gaat wandelen. Maar hoe belangrijk zijn vezels nu eigenlijk en wat doen ze precies? Wandel.nl zocht voor jou uit wat het nut van vezels is.

Lees meer
Het juiste ontbijt voor een actieve (wandel)dag

Heb je een stevige wandeling op het programma staan? Begin de dag dan met een goed ontbijt, zodat je lichaam voldoende energie heeft. Wij zetten ontbijttips en lekkere recepten voor je op een rij.

Lees meer
Heb je extra zout nodig als je in de hitte gaat wandelen?

Zeker bij een wandeling in de hitte ga je flink zweten. Hierdoor verlies je belangrijke mineralen en elektrolyten. Heb je extra zout nodig als wandelaar? Wandel.nl ging op onderzoek uit.

Lees meer
Verkoeling na je zomerse wandeling: gezond chocolade ijs

Wat is het toch heerlijk om jezelf na een warme zomerwandeling te trakteren op een verkoelend én gezond ijsje. Wandel.nl heeft speciaal voor deze zomerse dagen een verantwoord ijs recept voor je klaarstaan.

Lees meer
Wat moet je eten bij een lange wandeltocht? Deze wandelaars geven advies

Bananen, brood, energierepen, water? Wat kun je het beste eten en drinken tijdens een lange wandeltocht? We vroegen het aan acht fanatieke langeafstandswandelaars.

Lees meer
Groente en fruit tijdens je wandeling: tips

Groente en fruit zijn prima om als snack of lunch mee te nemen tijdens je wandeling. Ze zorgen voor energie en bevatten ook nog vitamines. We geven je een top-5 van groenten en fruit die geschikt zijn tijdens het wandelen.

Lees meer
Koffie (cafeïne) tijdens het wandelen: de voors en tegens

Tijdens het wandelen kan een kop koffie heerlijk zijn. In koffie zit cafeïne. Wat zijn hier de effecten van en kun je hier ook te veel van drinken voor of tijdens het wandelen? Wandel.nl ging op onderzoek uit.

Lees meer
Wandelen op een nuchtere maag: de voors en tegens

Wat zijn de voor- en nadelen van wandelen op een nuchtere maag? En waar moet je op letten? Wandel.nl vroeg het aan een deskundige.

Lees meer
Wat kun je beter niet eten en drinken als je gaat wandelen?

Wat kun je beter niet eten en drinken voor of tijdens het wandelen? Wandel.nl vroeg het aan wandel- en vitaliteits/leefstijlcoach Ellen Abbringh.

Lees meer
Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?

Als je aan het wandelen bent, verbruikt je lichaam energie en verbrand je calorieën. Maar hoeveel calorieën verbruik je eigenlijk tijdens wandelen? En hoe reken je het calorieverbruik uit? Wandel.nl legt het je uit.

Lees meer
Voedingstips voor een meerdaagse wandeltocht

Tijdens een meerdaagse wandeltocht, zoals De Alternatieve Vierdaagse in juli, ga je meerdere dagen achter elkaar op pad. Voldoende eten en drinken is dan belangrijk, zeker als je een langere afstand gaat lopen. Wandel.nl geeft je voedingstips.

Lees meer
Zo maak je zelf de ideale sportdrank

Sportdranken zijn er in vele soorten. Maar wat is nu een goede sportdrank wanneer je gaat wandelen en kun je die ook zelf maken? Wandel.nl zet de vloeibare feiten voor je op een rijtje en geeft je recepten.

Lees meer
Maak je eigen energiereep voor onderweg

Tijdens een stevige wandeling kun je soms wat extra energie gebruiken. Wandel.nl geeft je tips voor het maken van je eigen gezonde energierepen voor onderweg.

Lees meer
Afvallen door te wandelen: tips

Wil je graag wat kilo’s kwijtraken? Wandelen is dan een hele goede manier om af te vallen. Wandel.nl vertelt je waar je op moet letten en geeft je tips.

Lees meer
December is feestmaand! Trakteer jezelf op zelfgemaakte kniepertjes

Lekker een winterse wandeling gemaakt? Trakteer jezelf op deze zelfgemaakte (Groningse) kniepertjes! Wandel.nl vertelt hoe je in een handomdraai de koekjes op tafel zet.

Lees meer
Eerste Hulp bij een hongerklop tijdens je wandeling

Je bent al een paar uur aan het wandelen. De eerste uren verliepen prima, maar sinds een minuut of tien voelen je benen ineens een stuk zwaarder. De kracht lijkt uit je benen te vloeien. Een paar minuten later krijg je het ene been bijna niet meer voor het andere. Je hebt last van een hongerklop. Wat kun je dan het beste doen? Wandel.nl geeft je tips, zodat je toch nog je eindbestemming kunt bereiken. En we leggen uit hoe je een hongerklop kunt voorkomen.

Lees meer
Eten en drinken tijdens een wandeltocht: tips

Als je een flinke wandeltocht gaat maken, is het belangrijk om onderweg voldoende te eten en te drinken. Maar wat kun je het beste eten en drinken? En misschien nog belangrijker, hoeveel? Met onderstaande tips zet Wandel.nl je op het goede spoor.

Lees meer
Welke voedingsstoffen heb je nodig als wandelaar?

Als je veel wandelt, wil je natuurlijk zo fit mogelijk zijn. Daarom is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Welke voedingsstoffen zijn extra belangrijk als je veel wandelt? En wanneer moet je deze aanvullen?

Lees meer
Brandstof om te wandelen: voedingstips voor wandelaars

Met deze tips van leefstijlcoach Wilma van der Geer-Wibbelink verbeter jij gegarandeerd jouw wandelprestaties.

Lees meer
Gezonde snacks tijdens je wandeling: tips

Als je een lange wandeltocht gaat maken, is het belangrijk om eten mee te nemen. Wat kun je als wandelaar het beste eten onderweg? Diëtist Esmee Marsé vertelt welke 5 gezonde voedingsmiddelen geschikt zijn tijdens je wandeltocht.

Lees meer
Maak zelf Brabantse eierkoeken voor onderweg

Tijdens een flinke wandeling kun je soms wat extra energie gebruiken, en al helemaal tijdens de koudere dagen. Wandel.nl geeft je tips voor het maken van Brabantse eierkoeken, heerlijk als tussendoortje voor onderweg.

Lees meer
Bewegen met plezier en je eetgedrag

Heeft bewegen met plezier een ander effect op je eetgedrag dan sporten omdat het moet?

Lees meer
Drinken tijdens het wandelen: tips

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende drinkt tijdens een wandeltocht? Wandel.nl geeft tips.

Lees meer
Wandelen en eten: koolhydraten

Hoeveel koolhydraten heb je nodig en waar zitten ze in?

Lees meer
Superfoods voor wandelaars: drie experts aan het woord

Heb je als wandelaar superfoods nodig? Wandel.nl vroeg het aan drie experts.

Lees meer
Sportdrank voor wandelaars: nodig of overbodig?

Heb je tijdens een wandeling sportdrank nodig? Wandel.nl over het nut van sportdranken voor wandelaars.

Lees meer
Wandelen en eten: eiwitten

Stap een sportschool binnen en je ziet sporters met grote plastic bekers met daarin een wit goedje: eiwitshakes. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw en voor het herstel van je spieren. Maar hoeveel eiwitten heb je nodig als wandelaar? En in welke producten zitten veel eiwitten?

Lees meer
Wandelen en eten: na een wandeltocht

Als je een flinke wandeltocht hebt gemaakt, is het goed om na afloop van rekening te houden met wat je eet. Met onderstaande tips zetten we je op het goede spoor.

Lees meer
Wandelen en eten: vóór een wandeltocht

Als je een flinke wandeltocht gaat maken, is het goed om al vóór de start rekening te houden met wat je eet. Met onderstaande tips zetten we je op het goede spoor.

Lees meer
Wat eet een sportieve wandelaar?

Ben je een sportieve wandelaar? Let dan op je voeding. Als je gezond eet, presteer je beter en herstel je sneller. Niet alleen voor een wandeltocht, ook tijdens en daarna.

Lees meer

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?



  1. Gratis nieuwsbrief
  2. Bedankt
Gratis nieuwsbrief
Schrijf in en ontvang iedere week het meest actuele wandelnieuws.