Voorbereiden op de Vierdaagse: handige tips

Wandel.nl geeft je een aantal tips voor je voorbereiding op de Vierdaagse. Van trainen in de regen tot het inlopen van een tweede paar schoenen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Misschien een cliché, maar voor de Vierdaagse wel de waarheid. Wandel.nl geeft je een aantal tips voor je voorbereiding waar je misschien nog niet aan had gedacht. Hiermee sta je op dinsdag 18 juli in alle vroegte nog beter voorbereid aan de start.

Tip 1: Loop een tweede paar schoenen in

Natte schoenen kunnen een hoop (blaren)leed veroorzaken. Mocht het regenen tijdens de Vierdaagse, dan is het handig om de volgende dag met droge schoenen te kunnen lopen. Je nat geworden schoenen kun je dan een dag laten drogen. Loop je extra paar schoenen in tijdens je voorbereidingsperiode. Op die manier heb je tijdens de Vierdaagse altijd een paar droge én ingelopen schoenen paraat.


Tip 2: Draag je rugzak tijdens de training

Tijdens de Vierdaagse is het handig om een rugzak of heuptas mee te nemen met daarin je spullen. Ga eens trainen met een volledig ingepakte rugzak/heuptas zoals je die ook tijdens de Vierdaagse wilt meenemen. Op die manier kun je ervaren of je rugzak/heuptas gedurende langere tijd prettig blijft zitten. Je zult de tas tijdens de Vierdaagse namelijk heel wat uurtjes met je mee dragen.

Foto: Kirsten den Boef Foto: Kirsten den Boef

Tip 3: Train ook in de regen

Als het regent zou je misschien liever binnen blijven. Maar bedenk je terwijl je de regendruppels op het raam ziet kletteren dat het ook tijdens de Vierdaagse kan regenen. En ook dan zul je, mits je de Via Gladiola wilt bereiken, moeten lopen. Ga dus ook trainen als het regent. Op die manier kun je testen of je de juiste regenkleding hebt en of je problemen tegenkomt (pijnlijke voeten omdat je schoenen nat zijn bijvoorbeeld).


Tip 4: Loop eens een georganiseerde tocht

Meedoen aan de Vierdaagse betekent met heel veel andere wandelaars tegelijk op pad zijn. In je eentje wandelen is anders dan in een grote groep mensen wandelen. Daarom kan het handig zijn om in je voorbereiding aan een wandelevenement/georganiseerde tocht deel te nemen. Op die manier kun je het lopen tussen andere wandelaars ervaren. En een extra voordeel: je hoeft alleen maar de routepijlen te volgen en niet na te denken welke route je zult lopen. In de wandelagenda op Wandel.nl vind je alle georganiseerde tochten.

Foto: Kirsten den Boef Foto: Kirsten den Boef

Tip 5: Train eens in de heuvels

De derde dag van de Vierdaagse Nijmegen staat ook wel bekend als de beruchte ‘Dag van Groesbeek’. Je loopt tijdens de derde etappe (de bergetappe) over de Zevenheuvelenweg. De weg gaat hier op sommige stukken flink omhoog (en ook naar beneden). Zoek tijdens je training daarom ook eens heuvels op. Zo kun je voelen hoe je het beste heuvelop en heuvelaf kunt lopen.


Tip 6: Oefen met rusten

Hoe lang en hoe vaak je het best kunt rusten tijdens het wandelen, is per persoon verschillend. Probeer tijdens je training daarom te ervaren wat voor jou een goede rustfrequentie is en hoe lang je het beste kunt rusten. Tijdens de Vierdaagse kun je dan een zelfde frequentie qua rusten proberen aan te houden. Een goed moment voor een ‘hoofdpauze’ tijdens je tocht is ongeveer 10 kilometer voor de finish. Tijdens de Vierdaagse Nijmegen staat KWBN op ongeveer 10 kilometer van de finish langs de route met een rustpost. Lees hier meer over het Meetingpoint en Pluspoint.

Foto: Kirsten den Boef Foto: Kirsten den Boef

Tip 7: Oefen met eten en drinken

Probeer tijdens je langere trainingstochten uit op welk soort voedsel je prettig kunt lopen zonder dat je bijvoorbeeld maagproblemen krijgt. Vallen sommige producten misschien te zwaar op je maag tijdens het lopen? Over het algemeen is het beter om gedurende de tocht vaak kleine hoeveelheden te eten en te drinken in plaats van in één keer een grote hoeveelheid. Ervaar tijdens een training ook hoeveel energie je nodig hebt om het lopen vol te blijven houden. 


Tip 8: Sta een keer vroeg op voor een training

De Vierdaagse Nijmegen is niet alleen vier dagen een flinke afstand wandelen, het is ook vier dagen heel vroeg opstaan. Om te ervaren hoe het is om in de vroege ochtend te wandelen, kun je eens op hetzelfde vroege tijdstip gaan trainen.


Tips van wandelaars

Silke (12 jaar): 'Het klinkt misschien gek, maar wandel (vooral de eerste 3-4 kilometer) in een heel ander tempo dan dat je gewend bent. Bij de Vierdaagse Nijmegen loop je in het begin met veel mensen bij elkaar, dus dan kun je ook niet in je eigen tempo lopen.'

Heb jij ook nog een handige tip voor je medewandelaars die hier niet bij staat? Mail je tip naar redactie@wandel.nl en we voegen deze toe aan dit overzicht.

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?