De juiste wandeltechniek in de bergen

Wandelen is in de bergen over het algemeen zwaarder dan in vlak terrein. Met deze tips van Wandel.nl kun je met een juiste wandeltechniek, en daardoor met minder moeite, een bergwandeling maken. Op weg naar dat schitterende uitzicht.

1. Draag goede wandelschoenen

Om prettig in de bergen te wandelen, zijn goede wandelschoenen essentieel. Zorg voor stevige schoenen met profielzolen. Op die manier heb je voldoende grip en krijgen je voeten voldoende ondersteuning. In dit artikel op de site van de NKBV kun je meer lezen over goede wandelschoenen in de bergen.

2. Start rustig

Te snel beginnen is nooit goed, maar zeker in de bergen niet. De kans dat je halverwege de beklimming ‘de man met de hamer’ tegenkomt, is dan heel groot. Begin altijd in een rustig tempo. Merk je na een half uur dat het lopen je erg gemakkelijk afgaat, dan kun je proberen om iets te versnellen. Probeer zoveel mogelijk in een gelijkmatig tempo te lopen en neem af en toe een korte pauze (zorg ervoor dat je voldoende eten en drinken meeneemt). 

3. Zet kleinere stappen

Maak als je bergop loopt kleinere stappen dan op een vlakke ondergrond. Een algemene regel is: hoe steiler het pad, hoe kleiner de pas. Op die manier is het bergop lopen minder belastend voor je beenspieren en houd je het langer vol. Beweeg je armen rustig mee met je loopritme. Probeer je schouders en nek te ontspannen en zorg voor een gelijkmatige ademhaling. Probeer een voor jou prettig ritme te vinden.

4. Leun niet te ver naar voren

Als je bergop loopt, ben je geneigd om met je bovenlichaam te ver naar voren te leunen. Dit is niet alleen vermoeiend, het is dan ook nog eens moeilijker om je evenwicht te bewaren. Houd je zwaartepunt van je lichaam daarom boven je voeten. Leun uiteraard ook niet te ver naar achteren.

5. Daal op een goede manier af

Nadat je de top van de berg hebt bereikt (en van het mooie uitzicht hebt genoten) volgt de afdaling. Eigenlijk geldt bij het afdalen hetzelfde als bij bergop lopen: neem kleine stappen en houd het zwaartepunt van je lichaam boven je voeten. Let er tijdens het afdalen goed op dat je je voet afrolt en buig je knieën licht. Veel wandelaars zijn geneigd om hun benen gestrekt te houden en op de hak te landen, maar dit is erg belastend voor je benen.

6. Gebruik eventueel wandel- of trekkingstokken

Met wandelstokken kun je zowel bergop als bergaf makkelijker je evenwicht bewaren en heb je meer grip op bijvoorbeeld gladde paden. Ook kunnen wandelstokken je helpen om rechtop te lopen en je zwaartepunt dus goed boven je voeten te houden. Er zijn stokken van verschillende materialen in de handel. Belangrijk is dat de stokken comfortabel in je handen zitten en dat ze de juiste lengte hebben. In een outdoorspeciaalzaak kun je ervaren welke stok voor jou het prettigst is.

Heb jij nog andere tips voor een goede wandeltechniek in de bergen? Mail je tip naar redactie@wandel.nl en we voegen deze toe aan dit overzicht.  

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?