Afvallen door te wandelen: tips

Wil je in 2018 wat kilo’s kwijtraken? Wandelen is een goede manier om af te vallen. Wandel.nl geeft je tips.

Om af te vallen, is het van belang dat je meer energie verbruikt dan dat je inneemt. Je kunt dit doen door minder te eten (minder calorieën in te nemen) of door meer te bewegen. De beste methode is een combinatie van beide, dus meer bewegen én je voedingspatroon aanpassen.

De voordelen van wandelen

Wandelen is een goede manier om aan lichaamsbeweging te doen. Je hoeft alleen maar je voordeur uit te stappen en bovendien is het relatief goedkoop. Behalve een paar schoenen die prettig zitten en comfortabele kleding heb je eigenlijk niets nodig. Bovendien ben je lekker buiten en zie je tijdens wandelen veel van je omgeving. Dat is toch veel leuker dan de apparaten in de sportschool? Omdat wandelen (ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen) makkelijk lange tijd is vol te houden, kun je uiteindelijk meer energie verbranden. Bovendien is wandelen niet blessuregevoelig en daarom kun je het makkelijk meerdere keren per week doen.

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?

Dit is afhankelijk van je tempo, van de lengte van je wandeling en van je lichaamsgewicht. Gemiddeld verbrand je met een uur wandelen (bij een snelheid van 5 km/uur) ongeveer 300 calorieën.  

Tips

1. Wandel meerdere keren in de week. Eén keer per week wandelen zal weinig resultaat opleveren. Plan daarom meerdere wandelingen per week in.

2. Bouw je wandeltempo en afstand langzaam op om de kans op blessures zo klein mogelijk te houden. In dit artikel lees je tips voor beginnende wandelaars.

3. Is het lastig om wandelingen in je drukke schema in te plannen? Probeer het wandelen dan te combineren met je dagelijkse activiteiten. Stap bijvoorbeeld een halte eerder uit de bus om het laatste stuk naar je werk lopend af te leggen of maak in de lunchpauze een wandeling.    

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum

4. Pas ook je voedingspatroon aan. Zorg ervoor dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je inneemt. Overdrijf hierin niet. Een ‘crashdieet’ zorgt ervoor dat je al vrij snel geen energie meer hebt. Bovendien is dit meestal niet lang vol te houden. Eet kleinere porties maar wel gevarieerd, zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet volgens de Schijf van Vijf. Laat je eventueel adviseren door een deskundge, zoals een diëtist.

5. Val niet te snel af. Het Voedingscentrum geeft het advies om maximaal een halve tot één kilo per week af te vallen. Méér afvallen is niet goed voor je lichaam en bovendien is dit veel moeilijker vol te houden.  

6. Drink voldoende. Ook tijdens wandelen verlies je vocht. Vul dit op tijd aan. Kies geen calorierijke dranken, want anders doe je je inspanning meteen weer teniet. Drink bij voorkeur water of thee. Neem bij langere wandelingen een flesje water mee.

7. Neem bij lange wandelingen iets te eten mee, bijvoorbeeld fruit of een bruine boterham met appelstroop. Mocht je een hongerklop krijgen, ‘de man met de hamer tegenkomen’ noemen we dit ook wel, dan kun je wat energie innemen om je wandeling te kunnen vervolgen.  

8. Let tijdens het wandelen op je techniek. In dit artikel lees je meer over de juiste wandeltechniek.

9. Vind je het moeilijk om je aan je wandelschema te houden? Zoek dan een wandelmaatje. Je hebt dan een stok achter de deur om te gaan wandelen.

10. Geniet van het wandelen. Dan houd je het makkelijker vol om meerdere keren per week je wandelschoenen aan te trekken. Kies voor de afwisseling verschillende routes en gebieden. Op www.wandel.nl/wandelroutes vind je volop inspiratie voor een mooie wandeling.

11. Op zoek naar meer informatie over gezond afvallen? Op deze pagina van het Voedingscentrum lees je hier van alles over.

Wat zijn jouw ervaringen met afvallen door te wandelen? Mail je ervaringen en/of tips naar redactie@wandel.nl en we voegen ze toe aan deze pagina.


Word FitStap-coach!

Wil jij deelnemers aan het nieuwe beweegprogramma FitStap begeleiden naar een fitter en vitaler leven? KWBN is op zoek naar coaches voor FitStap. Als FitStap-coach ben je meer dan een wandeltrainer. Je helpt de deelnemers op weg naar een nieuwe en gezonde leefstijl. Lijkt jou dit een mooie uitdaging? Klik dan op onderstaande button.

Word FitStap-coach


Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95
€ 4,95
Ledenprijs € 3,95