Waar op letten als je een zonnebrandmiddel koopt (en gebruikt)?

Welk product kun je het beste kiezen voor een goede bescherming van je huid tijdens een zonnige wandeling? Wandel.nl geeft tips.

Stap een willekeurige drogist binnen, en je ziet schappen vol verschillende soorten zonnebrandmiddelen. Sprays, lotions, crèmes en dan ook nog met een verschillende beschermingsfactor. Welk product kun je het beste kiezen voor een goede bescherming van je huid tijdens een zonnige wandeling?

De mate waarin een zonnebrandmiddel bescherming biedt, is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst bepaalt je huidtype hoe snel je verbrandt in de zon. Iemand met een lichte huid zal sneller verbranden dan iemand met een donkere huid. Hoe sneller je verbrandt, hoe hoger de beschermingsfactor van het zonnebrandmiddel moet zijn. Daarnaast speelt de zonkracht een belangrijke rol in de snelheid waarmee je verbrandt. Tijdens een wandeling in de ochtend of avond schijnt de zon minder krachtig dan in de middag. Daarnaast speelt ook het seizoen een rol. In de zomer is het vanwege de grotere zonkracht belangrijker om je goed in te smeren dan in het voorjaar of in de herfst (hoewel je ook dan kunt verbranden). Tot slot bepaalt ook de manier waarop je het zonnebrandmiddel aanbrengt hoe goed het werkt. Gebruik je te weinig, dan zul je toch nog verbranden.

Verschillende soorten zonnebrandmiddel, foto: Pixabay Verschillende soorten zonnebrandmiddel, foto: Pixabay

Welk huidtype heb ik?

Hier de belangrijkste kenmerken van de verschillende huidtypen:

  • Huidtype 1: verbrandt altijd en wordt niet bruin
  • Huidtype 2: verbrandt meestal en wordt een beetje bruin
  • Huidtype 3: verbrandt zelden en wordt snel bruin
  • Huidtype 4: Aziatische huidtype
  • Huidtype 5: negroïde huidtype

Zonkracht

Met de zonkracht wordt de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht bedoeld die de aarde bereikt. In Nederland kan de zonkracht variëren van 0 tot 10. Het spreekt voor zich dat bij een lagere zonkracht je huid minder snel verbrandt. De zonkracht hangt af van de hoeveelheid bewolking, van het seizoen en van het moment van de dag (vanwege de stand van de zon). In de middag staat de zon op haar hoogst en verbrand je sneller dan in de ochtend of de avond. Op de website van het KNMI vind je dagelijks de actuele zonkracht. Hoe groter de zonkracht, hoe belangrijker het is dat je je goed insmeert voordat je op pad gaat.

De zonbeschermingsfactor

De mate waarin het middel tegen de zon beschermt, wordt uitgedrukt in de zonbeschermingsfactor. Op de verpakking herken je de factor aan een getal bij de afkorting SPF (= Sun Protection Factor). Bij een factor van 20, kun je 20 keer langer in de zon blijven zonder te verbranden dan zonder gebruik van het product. De daadwerkelijke bescherming van het middel hangt ook af van je huidtype, de zonkracht en van de manier waarop je het middel hebt aangebracht af. Welke factor kun je het beste kiezen?

  • Huidtype 1: factor 20 tot 30
  • Huidtype 2: factor 15+
  • Huidtype 3: factor 10-15
  • Huidtype 4: 6-10
  • Huidtype 5: een zonnebrandmiddel is niet nodig

Bron: https://www.consumentenbond.nl/als-je-kind-ziek-is/zorgeloos-zonnen

Kies liever een te hoge factor dan een te lage.

Roodheid door zonnebrand, foto: Wikimedia Roodheid door zonnebrand, foto: Wikimedia

Kooptips

De juiste factor

Op verpakkingen wordt de factor aangegeven met de afkorting SPF (sun protection factor). In het winkelschap vind je zonnebrandmiddelen van factor 6, maar ook van factor 50+. Hoe hoger de factor, hoe beter het middel je huid beschermt. De verschillen tussen factor 30 en factor 50 zijn overigens erg klein. Het heeft weinig zin een product met een heel lage factor te kopen. Deze biedt onvoldoende bescherming. Kies liever een iets te hoge factor dan een te lage factor.

UVA- en UVB-straling

Koop een product dat zowel beschermt tegen UVA-straling als UVB-straling. Beide soorten straling vergroten het risico op huidkanker. Producten die ook bescherming bieden tegen UVA-straling hebben een logo met een blauwe cirkel met daarin UVA op de verpakking.

De prijs

De prijs van het zonnebrandmiddel zegt niets over de bescherming die het product biedt. Het prijsverschil zit meer in bijvoorbeeld de smeerbaarheid of de geur van het middel. Europese richtlijnen bepalen dat factor 30 in een product ook echt factor 30 moet zijn. Dat dit helaas niet altijd het geval is, bewees een test van de Consumentenbond. Hierin kwam naar voren dat de zonnebrandmiddelen van de merken Clinique en Clarins (met factor 30) te weinig bescherming bieden. Uit dezelfde test bleek ook dat er een paar middelen zijn die juist meer bescherming bieden dan de factor aangaf. Nadeel van een duurder product: je hebt wellicht de neiging om hier minder van te gebruiken dan van een goedkoper product.

Waterproof

De term waterproof op de verpakking betekent dat het middel als je huid nat wordt beter blijft zitten. Dit is niet onbeperkt. Als je bijvoorbeeld hevig zweet en je het zweet met een handdoek afveegt, moet je je weer opnieuw insmeren.

Spray of crème?

Een spray lijkt gebruiksvriendelijker dan een crème of lotion. Nadeel van een spray is dat je moeilijker kunt zien of je voldoende op je huid hebt aangebracht. Van een crème kun je makkelijker een dikke laag op je huid aanbrengen. 

Verschillende verpakkingen

Om je onderweg te kunnen insmeren, zijn er handige kleine flesjes en tubes op de markt. Deze nemen weinig ruimte in je rugzak in. Zorg er wel voor dat je voldoende zonnebrandmiddel bij je hebt, zeker als je een lange wandeling maakt.

Houdbaarheidsdatum

Vervang een geopende verpakking zonnebrandmiddel na een jaar. Zo weet je zeker dat het product je voldoende bescherming biedt. Gooi een geopende verpakking zonnebrandmiddel weg als het product is verkleurd of een vieze geur heeft.

After sun

Een after sun product geeft verkoeling en brengt vocht in de droog geworden huid in. Het beschermt je huid echter niet tegen schadelijke straling van de zon. Als je verbrand bent door de zon helpt after sun dus niet tegen de schade die de zon heeft aangericht.

Smeer je in met een ruime hoeveelheid zonnebrandmiddel, foto: Shutterstock Smeer je in met een ruime hoeveelheid zonnebrandmiddel, foto: Shutterstock

Hoe gebruik je een zonnebrandmiddel? Een paar tips

Tip 1: Smeer je huid met een ruime hoeveelheid zonnebrandmiddel in. Gebruik je te weinig, dan beschermt het product onvoldoende. Als stelregel kun je een hoeveelheid van ongeveer 30 ml. per smeerbeurt aanhouden, waarbij je deze hoeveelheid egaal over je hele lichaam aanbrengt.

Tip 2: Vergeet geen lichaamsdelen in te smeren. Denk bijvoorbeeld ook aan je oren. Behalve je hoofd en armen zullen tijdens het wandelen ook je benen (ook je kuiten) veel zonlicht opvangen.

Tip 3: Breng het product een half uur voordat je de zon in gaat aan. De filters in het product werken namelijk niet direct.

Tip 4: Smeer je tijdens je wandeling regelmatig opnieuw in (om de 2 uur).

Tip 5: Gebruik ook een zonnebrandmiddel als je al gebruind bent. Ook al is je huid gebruind, loop je nog steeds kans op huidschade door de zon.

Tip 6: De huid van kinderen is extra kwetsbaar. Als je met je kinderen gaat wandelen, is het dus belangrijk om ze extra goed in te smeren met een product met een hoge beschermingsfactor. Kies voor minimaal factor 30.

Tip 7: Zorg behalve voor het gebruik van een zonnebrandmiddel ook voor andere bescherming. Bescherm je ogen met een zonnebril en draag een pet of hoed.

Tip 8: Vooral dunne kleding kan UV-stralen onvoldoende tegenhouden. Draag je een dun shirtje, smeer je daaronder dan toch goed in.

Meer lezen

De Consumentenbond over zonnebrandmiddelen

KWF over veilig zonnen

Meer lezen over wandelen & gezondheid?

Naar gezondheid


In de Wandel.nl webshop

€ 6,95
Ledenprijs € 5,00
€ 11,95
Ledenprijs € 8,95

Word lid van KWBN

Als wandelliefhebber zit je goed bij KWBN. Wij bieden iedere wandelaar voordelen op maat. Kijk snel verder!

Waarom lid worden?